Türk Dili'nin gramerini, dili etkin bir şekilde konuşma ve yazmaya yöneltecek ifade yollarını, Türk Edebiyatı'nın önemli metinlerini teknolojinin olanaklarından yararlanarak öğrencilerimizle buluşturmaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Gizem Akyol, Öğr. Gör. Dr. Yakup Türkdil
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Dersler uzaktan öğretim yoluyla Cats sistemi üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Anlatım, sunum ve soru/cevap teknikleri kullanılacaktır.
Temel Kaynaklar
AKSAN, Doğan (1977-1986). Her Yönüyle Dil. 1, 2, 3, Ankara: TDK Yayınları.
AKSAN, Doğan (1987). Türkçenin Gücü. T. İş Bankası Kültür Yayınları.
AKSAN, Doğan (1998). Türkçenin Gücü. Ankara: Bilgi Yayınevi.
AKSOY, Ömer Asım (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık.
AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 1,Atasözleri Sözlüğü. İstanbul:İnkilap Kitabevi.
AKSOY, Ömer Asım (1995).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü 2, Deyimler Sözlüğü. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
Banguoğlu, Tahsin (2000). Türkçenin Grameri.(5.Baskı) . Ankara: TDK Yayınları.
Bayrav, Süheyla- Yerguz, İsmail (2002). Okuma- Anlama- Yorumlama. İstanbul: Multılıngual Yayınları.
CAN, Kaya (1999). Yazılı Anlatım ve Yazı Türleri. Ankara.
CAN, Kaya (1999-2001). Yazım Kuralları, Noktalama İmleri, Kısaltmalar. Ankara.
CAN, Kaya (1999-2001). Üniversite ve Yüksekokullar İçin Türk Dili. İstanbul: Kıral Matbaası.
CAN, Kaya (2001). Yabancılar İçin Türkçe-İngilizce Açıklamalı Türkçe Dersleri. Ankara: 0DTÜ Yayınları.
Çotuksöken, Yusuf(1992). Türkçe Anlamdaşlar ve Karşıtanlamlılar Sözlüğü. İstanbul: Özgül Yayınları.
ÇOTUKSÖKEN,Yusuf(2001). Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili I, II. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
DEMİR, Nurettin; EMİNE, Yılmaz (2009). Türk Dili: Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ERGİN, Muharrem (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
Göktürk, Akşit (2001): Okuma Uğraşı. İstanbul: YKY.
GÜLSEREN, Cemil (2011). El İyisi, İstanbul: Kesit Yayınları
Günay, Doğan (2001) : Metin Bilgisi. (Genişletilmiş 2. baskı) İstanbul: Multılıngual.
Günay, Doğan (2002) : Dil ve İletişim. İstanbul: Multılıngual.
HANÇERLİOĞLU, Orhan (1995). Türk Dili Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
HATİBOĞLU, Vecihe (1972). Türkçenin Sözdizimi. Ankara: TDK Yayınları.
HATİBOĞLU, Vecihe (1974). Türkçenin Ekleri. Ankara: TDK Yayınları.
HATİBOĞLU, Vecihe (1978). Dilbilgisi Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK Yayınları.
KARASAR, Niyazi (1995). Araştırmalarda Rapor Hazırlama Yöntemi. Ankara.
KARPAT, Kemal (1962). Türk Edebiyatında Sosyal Konular. İstanbul:Varlık Yayınları.
KIRAN, ZEYNEL(1986). Dilbilim Akımları. Ankara: Yabancı Diller Kitap ve Yayın Merkezi.
KOCAKAPLAN, İsa; ERTEM, Rekin (2011). Ünivesitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, İstanbul: Kesit Yayınları.
KORKMAZ, Zeynep (2003): Türkiye Türkçesi Grameri ( Şekil Bilgisi). Ankara: TDK Yayınları.
KÖKSAL, Aydın (2000). Yabancı Dille Öğretim,Türkiye'nin Büyük Yanılgısı. Ankara: Öğretmen Dünyası Yay.
LEVENT, Agah Sırrı (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları.
MARTINET, Andre (1998). İşlevsel Genel Dilbilim. Ankara:Birey ve Toplum Yayınları. Çev: Berke Vardar.
MORAN, Berna (1983). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış I. İstanbul: İletişim Yayınları.
MORAN, Berna (1990). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış II. İstanbul: İletişim Yayınları.
MORAN, Berna (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış III. İstanbul: İletişim Yayınları.
NECATİGİL, Behçet (1992). Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü. İstanbul: Varlık Yayınları.
NECATİGİL, Behçet (1999). Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü. İst:Varlık Yayınları.
ÖZDEMİR, EMİN (1992). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
ÖZDEMİR, Emin (1994). Yazınsal Türler. Ümit Yayıncılık.
ÖZDEMİR, Emin (1996). Anlatım Sanatı. İstanbul:Remzi Kitabevi.
ÖZDEMİR, Emin (1997). Eleştirel Okuma. Ümit Yayıncılık.
Özdemir, Emin ve Binyazar, Adnan (1998) . Yazma Öğretimi Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs.
Özdemir, Emin (2002): Yazınsal Türler. İstanbul: Bilgi.
ÖZÖN, Nejat (1994). Büyük Dil Kılavuzu. Arkın Kitabevi, İst.
Özünlü, Ünsal (2001): Edebiyatta Dil Kullanımları, İstanbul: Multılıngual
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Arkadaş Türkçe Sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali (1994). Öz Türkçe Sözlük, Ankara: Arkadaş Yayınları.
TÜRKÇE SÖZLÜK (2011). Ankara: TDK Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dil Nedir? Tanımı ve Özellikleri Nelerdir?
Ana dili, resmi dil, yazı dili, konuşma dili nedir?
Türkçe'nin lehçe, şive ve ağız özellikleri nelerdir?
Anlatım, sunum, soru-cevap
2. Hafta
Yapılarına ve Kökenlerine Göre Diller
Türkçe'nin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri
Anlatım, sunum, soru-cevap
3. Hafta
Yazım kuralları, noktalama işaretleri, bazı kelime ve eklerin yazılışı, birleşik kelimelerin yazılışı.
Anlatım, sunum, soru-cevap
4. Hafta
Yazı Türleri
Resmi Yazılar
*Dilekçe
Anlatım, sunum, soru-cevap
5. Hafta
* Rapor
* Öz geçmiş
* Mektup (İş, Resmi, Özel)
Anlatım, sunum, soru-cevap
6. Hafta
Kurgusal Yazılar
* Şiir
* Hikaye
Anlatım, sunum, soru-cevap
7. Hafta
Kısa Sınav
8. Hafta
* Roman
* Tiyatro
Anlatım, sunum, soru-cevap
9. Hafta
Düşünce ve Bilgi Yazıları
* Fıkra
* Makale
* Bildiri
Türkçe'nin Tarihi Gelişimi, Zenginliği,
Söz Varlığı
Anlatım, sunum, soru-cevap
13. Hafta
Türkçe'de Ses Olayları
Anlatım, sunum, soru-cevap
14. Hafta
Dil Kirlenmesi Nedir?
Dil Kirlenmesini Önlemek İçin Neler Yapılabilir?
Anlatım, sunum, soru-cevap
15. Hafta
YARIYIL SONU SINAVI
16. Hafta
YARIYIL SONU SINAVI
17. Hafta
YARIYIL SONU SINAVI
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Kısa sınav(lar)
1
20
Final
1
80
ÖÇ-1
1.“Dil” hakkında genel bilgi sahibi olur. Bu ana başlıkta dil ve dil olgusu üzerinde görüşleri, dilin doğuş sebeplerini, anlaşmanın nasıl başladığı ve geliştiği konusunu kavrar.
ÖÇ-2
2. Bir konuda yazı yazmanın kurallarını kavrar, bunun için temel bilgileri özümseyerek yazma etkinliğini başarıyla yapma duruma gelir.
ÖÇ-3
3. Dilin doğru ve etkili kullanılması için onu alt yapısındaki bütün zenginliğiyle kavrar, zengin bir kültüre ve hayal gücüne sahip, yaratıcı olmanın gereğini okunacak metinlerle kavrar, güzel , etkili metinle,güzel olmayan metni ayırt eder.
ÖÇ-4
4. Resmî ve özel kurumlarla iletişimi doğru ve etkili sağlar, isteklerini kısa öz, ama tam olarak ifade edebilmenin, dilekçe yazmanın, rapor hazırlamanın kurallarını kavrar.
ÖÇ-5
5. Dilimiz Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar, gururla zengin ve güzel olan dilini kullanma becerisini kazanır.
ÖÇ-6
6. Çeşitli edebî türlerden okunacak metinlerle bilgi, görgü, hayat tecrübesi ve hayata bakış açısını değiştirerek farklı görüşlere hoşgörüyle yaklaşmayı anlar.
ÖÇ-7
7. Akademik bir konuşmayı dinlemeyi, soru sormayı, gerekli açıklama yapmayı öğrenir, böylece toplum içi davranışların nasıl olması gerektiğini öğrenir.
ÖÇ-8
8.Bilgi edinme kaynaklarından okuma, dinleme, görme, gezme, yapma metotlarıyla kendi yeteneklerini geliştirir, aydın, sorun çözen kişiler olmayı öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fizik, kimya ve biyoloji gibi temel bilimlerden elde edilen verileri moleküler biyoloji ve genetiğin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygulayabilme.
PÇ-2
Moleküler biyoloji ve genetik ile ilgili tüm problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm yolları üretme becerisi.
PÇ-3
Tanımlanan problem doğrultusunda analitik yöntemlerle süreci başlatabilme, ilerletebilme ve sonuçlandırma yetisi.
PÇ-4
Moleküler biyoloji ve genetik bölümünün başlıca çalışma alanı olan canlılar hakkında var olan tüm bilgileri genel anlamda kavrama yetisi.
PÇ-5
Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma.
PÇ-6
Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi.
PÇ-7
Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel teknikleri ve hesaplama yöntemlerini kullanabilme.
PÇ-8
Ulusal veya uluslar arası toplumsal sorunlara çözüm odaklı, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasını uyumlu bir şekilde yapabilme ve en az bir yabancı dili mesleği ile ilgili kullanabilme yetisi
PÇ-9
Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
PÇ-10
Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.
PÇ-11
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
PÇ-12
Kalite konularında bilinç sahibi olabilme.
PÇ-13
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, alanı ve ilgili alanlara ilişkin güncel gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme.