Doku Mühendisliği dersinin amacı, birçok çalışma disiplininin bilgi birikimin bir araya gelmesi ile hücre temelli terapotik yaklaşımlar, kullanılan biyouyumlu malzemeler ve tasarımları, doku mimarisi ve temel taşları hücrelerin karakteristikleri, kök hücrelerin bu süreçte rolü, doku ve organlara yönelik güncel uygulamalar ile birlikte doku mühendisliği ürünlerinin ortaya çıkarılmasında etik yaklaşımların tartışılmasıdır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Literatür takibi yapabilecek kadar İngilizce bilgisi, sunum tekniklerine hakimiyet
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Seyhan Altun
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
-Robert Lanza, Principles of tissue engineering, 3rd edition
Diğer Kaynaklar
-Okunması zorunlu makaleler
Langer R. Tissue engineering, Molecular Therapy 1:1, 12-15, 2000
http://www.seas.upenn.edu/~chenlab/pdf/05_ChenScience97.pdf
-Takip edilmesi önerilen web sayfaları http://tissue-engineering.net/
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Hücre ve doku mühendisliğine giriş, hücre temelli terapotik yaklaşımlar ve etik tartışmalar
Sözlü anlatım, tartışma
2. Hafta
Doku dinamiklerinin analizi, doku ve hücre homeostası, hücresel bileşenlerin sinyal mekanizmalarının tanımlanması
Sözlü anlatım, tartışma
3. Hafta
Hücre dışı matris elemanları (ECM) ve benzer materyallerin doku mühendisliğinde kullanımı
Sözlü anlatım, tartışma
4. Hafta
Hücre dışı matris elemanları ve biyouyumlu materyallerin tanımlanması
Sözlü anlatım, tartışma
5. Hafta
Hücre kaynaklarının tanımlanması, hücre kültürü teknikleri ve hücre farklılaşması: 2d ve 3d kültür tiplerinin doku mühendisliğinde önemi
Sözlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
9. Hafta
Kontrollü salınım stratejileri
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
10. Hafta
Deri doku mühendisliği
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
11. Hafta
Kıkırdak doku mühendisliği
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
12. Hafta
Kemik doku mühendisliği
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
13. Hafta
Sinir doku mühendisliği
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
14. Hafta
Organ sistemleri doku mühendisliği ve etik yaklaşımlar
özlü anlatım, tartışma, literatür araştırma ve seçilen bir makalenin sınıfta tartışılması
15. Hafta
Final Haftası
Analiz ve sentez
16. Hafta
Final Haftası
Analiz ve sentez
17. Hafta
Final Haftası
Proje teslimi
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
20
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
45
ÖÇ-1
Doku mühendisliğinin tanımını yapabilmek, ürünleri hakkında örnekler verebilmek
ÖÇ-2
Hücre temelli terapotik yaklaşımlar için hücre karakteristiklerinin ayrımlanabilmesi, hücre mikroçevresinin bileşenlerinin tanımlanabilmesi, hücre büyüme kinetiği ve kontrolünün sağlanması için koşulların belirlenebilmesi
ÖÇ-3
2 boyutlu hücre kültürü ortamı ile 3 boyutlu hücre kültürü ortamı arasındaki farkları ifade edebilmek, hücrelerden doku ortamına geçiş için biyouyumlu malzemelerin temel özelliklerinin tanımlanabilmesi
ÖÇ-4
Doku dinamiklerinin ve kök hücrelerin doku mühendisliğinde uygulama alanlarının ifade edilebilmesi
ÖÇ-5
Bağ doku, sinir doku, kardiyovasküler sistem mühendisliği gibi örneklerin etik unsurlar ile birlikte örnekleri hakkında öğrendiklerini ifade edebilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fizik, kimya ve biyoloji gibi temel bilimlerden elde edilen verileri moleküler biyoloji ve genetiğin kapsadığı tüm alanlarla ilgili problemlere uygulayabilme.
PÇ-2
Moleküler biyoloji ve genetik ile ilgili tüm problemleri tanımlama, modelleme ve çözüm yolları üretme becerisi.
PÇ-3
Tanımlanan problem doğrultusunda analitik yöntemlerle süreci başlatabilme, ilerletebilme ve sonuçlandırma yetisi.
PÇ-4
Moleküler biyoloji ve genetik bölümünün başlıca çalışma alanı olan canlılar hakkında var olan tüm bilgileri genel anlamda kavrama yetisi.
PÇ-5
Bilimsel gelişmelere araştırma ve geliştirme yetileri ile katkılarda bulunma.
PÇ-6
Verileri çözümleme, deney yapma ve tasarlama, sonuçları yorumlama becerisi.
PÇ-7
Moleküler biyoloji ve genetik alanındaki güncel teknikleri ve hesaplama yöntemlerini kullanabilme.
PÇ-8
Ulusal veya uluslar arası toplumsal sorunlara çözüm odaklı, disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışmasını uyumlu bir şekilde yapabilme ve en az bir yabancı dili mesleği ile ilgili kullanabilme yetisi
PÇ-9
Bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisi.
PÇ-10
Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme.
PÇ-11
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme.
PÇ-12
Kalite konularında bilinç sahibi olabilme.
PÇ-13
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, alanı ve ilgili alanlara ilişkin güncel gelişmeleri takip ederek kendini geliştirebilme.