Zorunlu göçler, iklim değişimi, kazalar, cinsel ve fiziksel saldırılar, savaşlar, afetler vb. sebeplerle günümüzde travmaya uğrama riski artmıştır. Ruhsal travma farkındalığı kazanmak ve korunabilmek, psikolog olarak ruhsal travma ile ilişkili sorunlara temel yaklaşım becerileri kazanmak bu dersin amaçlarıdır.
Ön Koşullar
Kişilik Kuramları ve Psikopatoloji derslerini almış olmak.
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
FİNAL SINAVINA GİREBİLMEK İÇİN %70 ORANINDA DERS DEVAMLILIĞI GEREKİR
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Özay Özdemir
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi 12.00-12.45, 13.00-13.45, 14.00-14.45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Y. Özay Özdemir, Pazartesi 11.00 - 12.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Programın hedeflerine ulaşabilmesi için üzerinde çalışılacak konuları işlerken sözlü anlatım, grup tartışmaları, vaka paylaşımları, avi gösterimi, dramatizasyon/rol çalışmaları gibi uygulamalarla öğrencilerimizin aktif öğrenme süreci içerisinde olmaları hedeflenmektedir.
Temel Kaynaklar
1. Briere, J. ; Scott, C. (2016). Travma Terapisinin İlkeleri. İstanbul : Bilgi Üniversitesi Yayınları
2. Bayraktar, S. (Çev.) (2012). Psikolojik Travma. İstanbul: Nobel Kitabevi.
3. Hermann, J. (2016) Travma ve İyileşme: Şiddetin Sonuçları Ev İçi İstismardan Siyasi Teröre. Tosun T (çev.) İstanbul: Literatür Yayıncılık
Travma nedir, travma türleri, travma psikolojisinin tarihsel gelişimi
2. Hafta
Travmatize olma riskleri. Travma etkileri: Hangi faktörler travmayı ağırlaştırır?
3. Hafta
Travma sonrası görülen bozukluklar (DSM V ile bağlantılı)
4. Hafta
Travmanın ve travma sonrasının değerlendirilmesi; klinik görüşme
5. Hafta
Travmayı değerlendirme, görüşme, testler
6. Hafta
Travmayı önleme. Toplu travmalarda (afet gibi) yapılabilecekler. Sınav öncesi özet ve değerlendirme
7. Hafta
Ara Sınav; sınav sonrasında soruların cevaplanması
8. Hafta
Travma tedavisinde temel konular
9. Hafta
Travma psikoterapisi I
10. Hafta
Travma psikoterapisi II
11. Hafta
Travma psikoterapisi III
12. Hafta
Travma Psikoterapisi IV
13. Hafta
Travmanın Psikobiyolojisi. Travma ile çalışan uzmanların yıpranması ve korunma
14. Hafta
Travma ve Etik. Sınav öncesi genel gözden geçirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ1. Ruhsal Travma, türleri, riskleri, patoloji ile ilişkisi, travmayı önleme, travma terapisinin temel ilkeleri, görüşme becerisi ve travmaya müdahale konularında genel bir bakış açısı ve bilgi edinir.
ÖÇ-2
ÖÇ2. İnsanların travmatik olaylara bireysel ve sosyal/kültürel grubun bir parçası olarak nasıl tepki verdiklerini öğrenir.
ÖÇ-3
ÖÇ3. Travmatize olmuş kişilere nasıl davranılacağını ve nasıl danışmanlık verileceğini öğrenir.
ÖÇ-4
ÖÇ4. Travma alanında hizmet vermenin riskleri, yıpratıcılığı ve korunma yöntemleri hakkında bilgi ve farkındalık edinir.
ÖÇ-5
ÖÇ5. Travmanın psikobiyolojik özellikleri hakkına edindiği bilgiler ile travmanın biyolojik psikolojik – sosyal çok boyutlu bir tablo olduğunu anlar ve multidisipliner çalışmanın önemini içselleştirir, müdahalelerinin hangi aşamasında diğer disiplin uzmanlarından destek alınması gerektiğini tespit edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.