Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Psikoloji Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Psikolojik Travma ve Müdahaleler

Psikolojik Travma ve Müdahaleler

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK 7403 Psikolojik Travma ve Müdahaleler 3/0/0 SA Türkçe 5
Dersin Amacı
Zorunlu göçler, iklim değişimi, kazalar, cinsel ve fiziksel saldırılar, savaşlar, afetler vb. sebeplerle günümüzde travmaya uğrama riski artmıştır. Ruhsal travma farkındalığı kazanmak ve korunabilmek, psikolog olarak ruhsal travma  ile ilişkili sorunlara temel yaklaşım becerileri kazanmak bu dersin amaçlarıdır.


 
Ön Koşullar Kişilik Kuramları ve Psikopatoloji derslerini almış olmak.
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar FİNAL SINAVINA GİREBİLMEK İÇİN %70 ORANINDA DERS DEVAMLILIĞI GEREKİR
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Özay Özdemir
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 12.00-12.45, 13.00-13.45, 14.00-14.45
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Y. Özay Özdemir, Pazartesi 11.00 - 12.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Programın hedeflerine ulaşabilmesi için üzerinde çalışılacak konuları işlerken sözlü anlatım, grup tartışmaları, vaka paylaşımları, avi gösterimi, dramatizasyon/rol çalışmaları gibi uygulamalarla öğrencilerimizin aktif öğrenme süreci içerisinde olmaları hedeflenmektedir.

Temel Kaynaklar

1. Briere, J. ; Scott, C. (2016). Travma Terapisinin İlkeleri. İstanbul : Bilgi Üniversitesi Yayınları

2. Bayraktar, S. (Çev.) (2012). Psikolojik Travma. İstanbul: Nobel Kitabevi.

3. Hermann, J. (2016) Travma ve İyileşme: Şiddetin Sonuçları Ev İçi İstismardan Siyasi Teröre. Tosun T (çev.) İstanbul: Literatür Yayıncılık

4. Levine, H. B. (2014) Psychoanalysis and Trauma. Psychoanalytic Inquiry 34:214-224

5. Scarfone, D. (2017) Ten Short Essays on How Trauma is Inextricably Woven into Psychic Life. Psychoanalytic Quarterly 86:21-43

6. Blum, H. P. (2003) Psychic Trauma and Traumatic Object Loss. Journal of the American Psychoanalytic Association 51:415-431

7. Perelberg, R. J. (2015) On Excess, Trauma and Helplessness: Repetitions and Transformations. International Journal of Psychoanalysis 96:1453-1476

 

Diğer Kaynaklar

1. Öztürk, E. (2020) Travma ve Dissosiasyon   Ankara : Nobel Tıp Kitabevi

2. Volkan, V. D. (1984) Complicated Mourning. Annual of Psychoanalysis 12:323-348

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Travma nedir, travma türleri, travma psikolojisinin tarihsel gelişimi
2. Hafta Travmatize olma riskleri. Travma etkileri: Hangi faktörler travmayı ağırlaştırır?
3. Hafta Travma sonrası görülen bozukluklar (DSM V ile bağlantılı)
4. Hafta Travmanın ve travma sonrasının değerlendirilmesi; klinik görüşme
5. Hafta Travmayı değerlendirme, görüşme, testler
6. Hafta Travmayı önleme. Toplu travmalarda (afet gibi) yapılabilecekler. Sınav öncesi özet ve değerlendirme
7. Hafta Ara Sınav; sınav sonrasında soruların cevaplanması
8. Hafta Travma tedavisinde temel konular
9. Hafta Travma psikoterapisi I
10. Hafta Travma psikoterapisi II
11. Hafta Travma psikoterapisi III
12. Hafta Travma Psikoterapisi IV
13. Hafta Travmanın Psikobiyolojisi. Travma ile çalışan uzmanların yıpranması ve korunma
14. Hafta Travma ve Etik. Sınav öncesi genel gözden geçirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1ÖÇ1. Ruhsal Travma, türleri, riskleri, patoloji ile ilişkisi, travmayı önleme, travma terapisinin temel ilkeleri, görüşme becerisi ve travmaya müdahale konularında genel bir bakış açısı ve bilgi edinir.
ÖÇ-2ÖÇ2. İnsanların travmatik olaylara bireysel ve sosyal/kültürel grubun bir parçası olarak nasıl tepki verdiklerini öğrenir.
ÖÇ-3ÖÇ3. Travmatize olmuş kişilere nasıl davranılacağını ve nasıl danışmanlık verileceğini öğrenir.
ÖÇ-4ÖÇ4. Travma alanında hizmet vermenin riskleri, yıpratıcılığı ve korunma yöntemleri hakkında bilgi ve farkındalık edinir.
ÖÇ-5ÖÇ5. Travmanın psikobiyolojik özellikleri hakkına edindiği bilgiler ile travmanın biyolojik psikolojik – sosyal çok boyutlu bir tablo olduğunu anlar ve multidisipliner çalışmanın önemini içselleştirir, müdahalelerinin hangi aşamasında diğer disiplin uzmanlarından destek alınması gerektiğini tespit edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18