Bu dersin amacı öğrencilere, psikolojinin çeşitli alt alanları bakış açısıyla, “tüketim” ve “tüketici” kavramları, modern öncesi, modern ve modern sonrası “üretim” ve “tüketim” ilişkileri, üretim ve tüketim ilişkisinin insanın yapısı, yaşamı ve davranışlarını nasıl biçimlendirdiği, insan gelişimi ve ruh sağlığı üzerindeki etkileri ile ilgili bilgi kazandırmaktır. Dersin sonunda öğrenciler tüketim toplumu ya da tüketim kültürü içinde yaşamaktan doğan birey, aile ya da toplum düzeyindeki çeşitli sorunları tanılayabilecek,
çözüm önerileri getirebileceklerdir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Derya Deniz
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 12:00 - 15:00, 3C- 04-06
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 13:00 - 15:00, 3A-02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, medya tarama-araştırma, vb.
Temel Kaynaklar
1. Odabaşı, Y. (2009). Tüketim Kültürü, İstanbul: Sistem
2. Fromm, E. (2003). Sahip Olmak Ya da Olmak, Çev. Aydın Arıtan, İstanbul: Arıtan.
3. Solomon, M. R. (2017). Consumer Behavior: Buying, Having, and Being. Singapur: Pearson.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Açılış ve tanışma
Sözlü anlatım ve tartışma
2. Hafta
Tüketici Davranışına giriş,
Sözlü anlatım ve tartışma
3. Hafta
Tüketim Türleri: “nesnelerle mutluluk dansı”
Sözlü anlatım ve tartışma
4. Hafta
Tüketim Toplumu İdeolojisi: Tüketiyorum O Halde Varım
Sözlü anlatım ve tartışma
5. Hafta
Tüketim Kültürünün Özellikleri
Sözlü anlatım ve tartışma
6. Hafta
Film gösterimi “Chevrim (Chevolution)”, Önder Öztunalı Konferans Salonu
Sözlü anlatım ve tartışma
7. Hafta
Sembolik Tüketim
Sözlü anlatım ve tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Hedonizm: Haz Arayıcılığı
Sözlü anlatım ve tartışma
10. Hafta
Materyalizm: Bireysel Servet Avcılığı
Sözlü anlatım ve tartışma
11. Hafta
Postmodernizim ve Tüketici
Sözlü anlatım ve tartışma
12. Hafta
Tüketirken Tükenmek: Sevgi ve Öznenin Yok oluşu
sorunlar,
Sözlü anlatım ve tartışma
13. Hafta
Gönüllü Sadelik ve Sevgiyle Üretim, Sevgiyle Paylaşım
Sözlü anlatım ve tartışma
14. Hafta
Genel değerlendirme
Sözlü anlatım, tartışma ve sosyogram
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
5
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
ÖÇ1. “Tüketim” ve “tüketici” kavramlarını tanımlayabilmek (BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ2. Modern öncesi, modern ve modern sonrası “üretim” ve “tüketim”
ilişkilerini karşılaştırabilmek (KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ3. Üretim ve tüketim ilişkisinin insanın yapısı, yaşamı ve davranışlarını nasıl
biçimlendirdiğini gösterebilme
ÖÇ-4
ÖÇ4. İnsan gelişimi ve ruh sağlığı üzerindeki etkilerini ayırt edebilme (ANALİZ)
ÖÇ-5
ÖÇ5. Tüketim toplumu ya da tüketim kültürü içinde
yaşamaktan doğan birey, aile ya da toplum düzeyindeki çeşitli sorunları tanılayabilme (ANALİZ)
ÖÇ-6
ÖÇ 6. Çözüm önerileri getirebilme (SENTEZ)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.