Bu dersin amacı; çevre, “çevreye dost”/ “çevreyi yıkıcı” davranış, çevre psikolojisinin anlamı, çevre psikolojisinde araştırma alanları, çevre psikolojisinde gelecekte atılması gereken adımlar gibi konularda genel bir bakış açısı kazandırmaktır.
*Çevre Psikolojisi: İnsan-Mekan İlişkileri, 2010, Melek Göregenli, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
*Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi, 2007, İmge Kitabevi Yayınları (Editör: Ayşegül Mengi).
*Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü, 2008, Clive Ponting (Çeviren: Ayşe Başçı), Sabancı Üniversitesi Yayınları.
*Steg, L., van den Berg, A. E., & de Groot, J. I. M. (Eds.). (2013). Environmental psychology: An introduction. BPS Blackwell.
*Bell, P.A., Greene, T.C., Fisher, J.D. and Baum, A. (2001) Environmental Psychology. 5th Edition, Harcourt College Publishers, New York.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Çevre ve çevre psikolojisinin tanımı ve tarihçesi; “çevre dostu”/”çevreyi yıkıcı” davranışların anlamı ve sonuçları; çevre ile ilgili tutum ve davranışlar; “Çevre Psikolojisi Açısından İnsan-Mekan İlişkileri” (Çevre Psikolojisi)
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Çevre psikolojisinde araştırma alanları (gürültü, koku, renk, ışık, sıcaklık, ofis tasarımı, vs.); “Çevrenin Algılanması ve Temsili”, “Mahremiyet” (Çevre Psikolojisi)
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Çevre psikolojisinde araştırma metodları; teorik modeller ve uygulamalı araştırma; ileride atılması gereken adımlar; “Kişisel Mekan ve Alansallık”, “Ev ve Yerleşim Çevreleri” (Çevre Psikolojisi)
Sözlü AnlatımSözlü Anlatım
4. Hafta
Çevre Politikasında Mimarın ve Mimarlığın Rolü”, “Mimarlık ve Çevre” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi), “Yere Bağlılık ve Yer Kimliği”, “Çevresel Tasarım Süreci” (Çevre Psikolojisi)
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Ödev ve Sunum 1: Farklı Meslekler için Ofis Çevreleri
Sunum
6. Hafta
Ödev ve Sunum 1: Farklı Meslekler için Ofis Çevreleri
Sunum
7. Hafta
“Çevre Duyarlılığının Piyasa Ekonomisine Yenik Düştüğü Nokta: Sürdürülebilir Kalkınma”, “Avrupa Birliği Katı Atık Stratejisi: Sürdürülebilir Katı Atık Yönetimi ve Türkiye” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi)
Sözlü anlatım
8. Hafta
İnsan davranışı ve davranış değiştirme; FİLM
Film gösterimi
9. Hafta
“Yıkım ve Hayatta Kalma”, “Uzun Süren Mücadele” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü), “Çevrecilik: Tarihsel, Teorik, Felsefi Temelleri ve Küreselleşmesi” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi); FİLM-tartışma
Film gösterimi
10. Hafta
Ödev ve Sunum 2: Davranış Değiştirme Projesi
“Düşünce Biçimleri” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü)
Sözlü anlatım
11. Hafta
ARA SINAV
12. Hafta
Ödev ve Sunum2: Davranış Değiştirme Projesi
“Dünyanın Yağmalanması” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü)
Sunum
13. Hafta
“İkinci Büyük Değişim” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü), “Küresel ve Yerel Çevre Sorunlarının Risk Olarak Algılanması Üzerine Bir Araştırma” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi)
Sözlü anlatım
14. Hafta
“Bergama Çevre Hareketi’nin Türkiye’deki Çevre Yönetimi Açısından Önemi”, “Türkiye’de Yararlanılması ve Geliştirilmesi Gereken Bir Çevre Örgütlenmesi: Üniversite Öğrenci Çevre Toplulukları” (Çevre ve Politika: Başka Bir Dünya Özlemi)
Sözlü anlatım
15. Hafta
Hafta 14- “Dünyayı Kirletmek”, “Küresel Sistemlere Yönelik Tehditler”, “Geçmişin Gölgesi” (Dünyanın Yeşil Tarihi: Çevre ve Büyük Uygarlıkların Çöküşü)
Sözlü anlatım
16. Hafta
Sosyal Sorumluluk Projesi: Hayvan barınaklarına yardım konusunda geliştirilen proje taslağının ve yapılan uygulamanın sunumu
Proje
17. Hafta
YIL SONU SINAVI
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
40
tartışma
1
20
Final
1
40
ÖÇ-1
ÖÇ 1. Çevre psikolojisinin temel konularını ve kavramlarını tanımlamak (BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ 2. “Çevreye dost” ve “çevreyi yıkıcı” davranışları belirlemek (KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Çevre psikolojisindeki araştırma alanlarını tanımak (KAVRAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Yapılacak okumalarla ilgili önemli tartışma soruları çıkararak, okumaları yorumlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-5
ÖÇ 5. Hayvan barınaklarına yardım konusunda bir proje taslağı hazırlamak ve bu taslağı uygulamak (UYGULAMA)
ÖÇ-6
ÖÇ 6. Çevre psikolojisindeki temel kavramları (seyredilecek film ve yapılacak okumalar üzerinden) tartışıp, analiz etmek (KAVRAMA)
ÖÇ-7
ÖÇ 7. Davranış değiştirme modeli tasarlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-8
ÖÇ 8. Çevre psikolojisinin temel kavramlarını bir araya getirerek, psikolojik bir bakış açısıyla, proje hazırlamak (UYGULAMA)
ÖÇ-9
ÖÇ 9. “Farklı meslekler için ofis çevreleri” projesi kapsamında, değişik meslek gruplarına ait ofisleri ziyaret ettikten ve orada çalışanlarla görüştükten sonra, ofislerin psikolojiye etkisi konusunda değerlendirmelerde bulunmak (UYGULAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.