Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Sağlık Psikolojisi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK4100 Sağlık Psikolojisi 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı
 Bu dersin temel hedefi, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanıtmak, sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermeleri gözden geçirilecektir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin artırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu artırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır.
Ön Koşullar ---
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar ---
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Ece Naz Ermiş
Asistanlar ---
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13:00-16:00,hybrid/3B-12-14-16
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Özlem SERTEL BERK Perşembe, Sa:11-12 CATS SOHBETLER
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım

Tartışma
Temel Kaynaklar
Okyayuz, Ü. (Ed.) (1999). Sağlık Psikolojisi: Giriş. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
 
Baltaş, Z. (2007). Sağlık Psikolojisi: Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 
Albery, I., Munafo, M. (2008). Key Concepts in Health Psychology. Birleşik Krallık: SAGE Publications.

 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi:Tanımı, tarihçesi, gelişimini etkileyen faktörler. Sözlü anlatım
2. Hafta Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali Sözlü anlatım
3. Hafta Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model Sözlü anlatım
4. Hafta Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi ve Hasta Çocuk Sözlü anlatım
5. Hafta Sosyal Destek ve Sağlık, Psikolojik Sağlamlık Sözlü anlatım
6. Hafta Kronik Hastalıklara Bağlı Durumsal Kriz Modelleri ve Kriz Yönetimi ile Kanser Hastası ve İletişim Sözlü anlatım
7. Hafta Genel Tekrar Tartışma
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Psikonöroimmünoloji Sözlü anlatım
10. Hafta Kronik Ağrı Sendromu Sözlü anlatım
11. Hafta Orta Yaş Gelişimi Çerçevesinde Kadın ve Erkek Sağlığı Sözlü anlatım
12. Hafta Yaşlılık Sözlü anlatım
13. Hafta Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Psikolojisi Uygulamaları Sözlü anlatım
14. Hafta Genel Tekrar Tartışma
15. Hafta YIL SONU SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Final 1 80


ÖÇ-1ÖÇ 1.Sağlık psikolojisi alanının temel çalışma konularını özetleyebilir. (BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. Sağlık psikolojisi alanındaki temel kavramları Tanımlar ve bu kavramların bireylerin sağlık ve hastalık davranışları üzerindeki yordayıcı etkilerini ayırt edebilir.(KAVRAMA)
ÖÇ-3ÖÇ 3. Bu alanda ele alınan temel kuramları sınıflandırabilir ve bu kuramların amaç ve temel önermeleri açısından karşılaştırabilir.(BİLGİ)
ÖÇ-4ÖÇ 4. Sağlık ve hastalık ile ilgili alandaki hangi uygulamaların işe yarayacağını, hangilerinin işlevsiz olacağına dair öngörülerde bulunabilir(KAVRAMA)
ÖÇ-5ÖÇ 5. Hastalığı olan ya da riskli sağlık davranışları gösteren bireylerin multidisipliner bir yaklaşım çerçevesinde bir sağlık psikoloğu tarafından nasıl ele alınacağına dair temel farkındalığı kazanarak bilimsel dayanağı olan yargılara varabilir.(KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5