Bu dersin temel hedefi, sağlık psikolojisinin tarihçesini, sağlık/hastalık/iyi oluş hali gibi temel kavramlarını ve bu disiplinin temel çalışma alanlarını tanıtmak, sağlık psikolojisi disiplinin gelişimine katkı sunan kuramsal bakış açılarının temel önermeleri gözden geçirilecektir. Bu bilgiler ışığında, biyopsikososyal model çerçevesinde, sağlıklılığın korunması ve sürdürülmesi, yaşam kalitesinin artırılması gibi sağlık psikolojisinin temel alanlarında koruyucu ve iyi oluşu artırıcı müdahale-eğitim programlarına yönelik uygulamalar farklı konular ve kronik hastalıklar bağlamında, vaka örnekleriyle birlikte ele alınacaktır.
Ön Koşullar
---
Eş Koşullar
---
Özel Koşullar
---
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Ece Naz Ermiş
Asistanlar
---
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 13:00-16:00,hybrid/3B-12-14-16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Özlem SERTEL BERK Perşembe, Sa:11-12 CATS SOHBETLER
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım
Tartışma
Temel Kaynaklar
Okyayuz, Ü. (Ed.) (1999). Sağlık Psikolojisi: Giriş. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Baltaş, Z. (2007). Sağlık Psikolojisi: Halk Sağlığında Davranış Bilimleri. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Albery, I., Munafo, M. (2008). Key Concepts in Health Psychology. Birleşik Krallık: SAGE Publications.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sağlık Psikolojisine Giriş: Biyomedikal Modelden Biyopsikososyal Yaklaşıma Sağlık Psikolojisi:Tanımı, tarihçesi, gelişimini etkileyen faktörler.
Sözlü anlatım
2. Hafta
Sağlık ve Hastalık Kavramları, Tedavi Uyumu, Sağlık Davranışı, İyi Oluş Hali
Sözlü anlatım
3. Hafta
Sağlık Psikolojisinde Kuramsal Yaklaşımlar: Sağlık İnanç Modeli, Gerekçelendirilmiş Eylem Modeli, Planlı Davranış Modeli, Transteorik Model
Sözlü anlatım
4. Hafta
Hasta Tedavi Ekibi İlişkisi ve Hasta Çocuk
Sözlü anlatım
5. Hafta
Sosyal Destek ve Sağlık, Psikolojik Sağlamlık
Sözlü anlatım
6. Hafta
Kronik Hastalıklara Bağlı Durumsal Kriz Modelleri ve Kriz Yönetimi ile Kanser Hastası ve İletişim
Sözlü anlatım
7. Hafta
Genel Tekrar
Tartışma
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Psikonöroimmünoloji
Sözlü anlatım
10. Hafta
Kronik Ağrı Sendromu
Sözlü anlatım
11. Hafta
Orta Yaş Gelişimi Çerçevesinde Kadın ve Erkek Sağlığı
Sözlü anlatım
12. Hafta
Yaşlılık
Sözlü anlatım
13. Hafta
Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Psikolojisi Uygulamaları
Sözlü anlatım
14. Hafta
Genel Tekrar
Tartışma
15. Hafta
YIL SONU SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Final
1
80
ÖÇ-1
ÖÇ 1.Sağlık psikolojisi alanının temel çalışma konularını özetleyebilir. (BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ 2. Sağlık psikolojisi alanındaki temel kavramları Tanımlar ve bu kavramların bireylerin sağlık ve hastalık davranışları üzerindeki yordayıcı etkilerini ayırt edebilir.(KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Bu alanda ele alınan temel kuramları sınıflandırabilir ve bu kuramların amaç ve temel önermeleri açısından karşılaştırabilir.(BİLGİ)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Sağlık ve hastalık ile ilgili alandaki hangi uygulamaların işe yarayacağını, hangilerinin işlevsiz olacağına dair öngörülerde bulunabilir(KAVRAMA)
ÖÇ-5
ÖÇ 5. Hastalığı olan ya da riskli sağlık davranışları gösteren bireylerin multidisipliner bir yaklaşım çerçevesinde bir sağlık psikoloğu tarafından nasıl ele alınacağına dair temel farkındalığı kazanarak bilimsel dayanağı olan yargılara varabilir.(KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.