Bilişsel psikoloji, çevremizdeki dünyadan gelen bilgileri nasıl algıladığımız, yorumladığımız, bu yeni bilgiyi önceki deneyimlerimizle nasıl birleştirdiğimiz ve devamlı değişen bir çevreye nasıl yanıt vereceğimizi belirleyen süreçleri inceler. Ders kapsamında beyin ve biliş, algı, dikkat, bellek ve dil gibi temel kavramlar detaylıca incelenecektir.
Ön Koşullar
---
Eş Koşullar
---
Özel Koşullar
---
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Sena Kiciklar
Asistanlar
---
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09.00- 12.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğr. Gör. Sena Kıcıklar- kiciklarsena@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü Anlatım
-Tartışma
Temel Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları aşağıdaki kitaplarda yer alan bilgileri içermektedir:
-E. - Bruce Goldstein, Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları
- Smith, E. E., & Kosslyn, S. M. (2007). Cognitive psychology: Mind and brain. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall.
Diğer Kaynaklar
Edward E.Smith & Stephen M. Kosslyn (2014). Bilişsel Psikoloji Zihin ve Beyin. Nobel Kitabevi, Çev. Ed. Muzaffer Şahin
Ayçiçeği-Dinn, A (Çevirmen) (2010). Bilişsel Psikoloji, Kitapevi Yayınları, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bilişsel Psikolojiye Giriş: tanım, tarihsel arkaplan, zihnin incelenmesi
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Bilişsel Nörobilim: Sinir sisteminin ve nöronun yapısı, beyinde tasarım, işlev lokalizasyonu
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Algı: Görsel algı sistemi, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme, geştalt yasaları
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Dikkat: Seçici dikkat ve modelleri, bilişsel kaynaklar ve bilişsel yük, bölünmüş dikkat, açık dikkat, gizli dikkat, dikkatin fizyolojisi
Sözlü Anlatım
5. Hafta
Kısa Süreli Bellek: Duyusal bellek, KSB kapasitesi, KSB modelleri, çalışan bellek ve beyin
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Uzun Süreli Bellek: USB- KSB ayrımına dair çalışmalar, USB'de kodlama, USB türleri
Sözlü Anlatım
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Kodlama ve Geri Çağırma: Kodlama ve kuramları, kKodlama ve geri çağırma ilişkisi, kodlama ve fizyolojisi, sağlamlaştırma
Sözlü Anlatım
9. Hafta
İmgeleme: İmgeleme ve algı, imgelemeye farklı yaklaşımlar, imgeleme ve beyin, bellek-imgeleme ilişkisi, imgelemede bireysel farklılıklar
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Dil: Dile farklı yaklaşımlar, sözcüklerin, sesbirimlerin ve harflerin algılanması, sözcükleri, cümleleri ve metinleri anlamak, dil ve fizyolojisi, dil edinimi ve gelişimsel dil bozukluğu, afaziler
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Düşünme- Problem Çözme: Problemin zihinde tasarlanması, yeniden yapılandırma ve içgörü, problem çözmenin önündeki engeller, bilgi işleme yöntemi, analojik problem çözme, analojik kodlama, yaratıcılık ve problem çözme, yaratıcılık ve beyin
Sözlü Anlatım
12. Hafta
Akıl Yürütme- Karar Verme: Tümdengelimsel Akıl Yürütme, Tümevarımsal Akıl Yürütme, Karar verme ve seçim yapma, düşünmenin fizyolojisi
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Genel Tekrar
Sözlü Anlatım
14. Hafta
Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ 1.Bilişsel psikolojinin ilgi ve uygulama alanlarını
TANIMLAMAK(BİLGİ)
ÖÇ-2
ÖÇ 2. Makalelerden verilen örneklerle zihinsel temsil konusunu irdelemek (KAVRAMA)
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Bilincin, algının ve dikkatin farklı durumlarını TANIMLAMAK(BİLGİ); KARŞILAŞTIRMAK(KAVRAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Farklı bilişsel süreçleri ve türlerini TANIMLAMAK (BİLGİ), KARŞILAŞTIRMAK (KAVRAMA)
ÖÇ-5
ÖÇ 5. Farklı bilişsel süreçlerle ilgili araştırmaları İnceleme (KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.