Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Bilişsel Psikoloji

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK5000 5 Bilişsel Psikoloji 3/0/0 Z Türkçe 6
Dersin Amacı

Bilişsel psikoloji, çevremizdeki dünyadan gelen bilgileri nasıl algıladığımız, yorumladığımız, bu yeni bilgiyi önceki deneyimlerimizle nasıl birleştirdiğimiz ve devamlı değişen bir çevreye nasıl yanıt vereceğimizi belirleyen süreçleri inceler. Ders kapsamında beyin ve biliş, algı, dikkat, bellek ve dil gibi temel kavramlar detaylıca incelenecektir.

Ön Koşullar ---
Eş Koşullar ---
Özel Koşullar ---
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Sena Kiciklar
Asistanlar ---
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 09.00- 12.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğr. Gör. Sena Kıcıklar- kiciklarsena@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü Anlatım

-Tartışma

 
Temel Kaynaklar

Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları aşağıdaki kitaplarda yer alan bilgileri içermektedir:

 

-E. - Bruce Goldstein, Bilişsel Psikoloji, Kaknüs Yayınları

 
- Smith, E. E., & Kosslyn, S. M. (2007). Cognitive psychology: Mind and brain. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall.

 

 

 

 



 
Diğer Kaynaklar
Edward E.Smith & Stephen M. Kosslyn (2014). Bilişsel Psikoloji Zihin ve Beyin. Nobel Kitabevi, Çev. Ed. Muzaffer Şahin   Ayçiçeği-Dinn, A (Çevirmen) (2010). Bilişsel Psikoloji, Kitapevi Yayınları, İstanbul.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Bilişsel Psikolojiye Giriş: tanım, tarihsel arkaplan, zihnin incelenmesi Sözlü Anlatım
2. Hafta Bilişsel Nörobilim: Sinir sisteminin ve nöronun yapısı, beyinde tasarım, işlev lokalizasyonu Sözlü Anlatım
3. Hafta Algı: Görsel algı sistemi, aşağıdan yukarı ve yukarıdan aşağı işlemleme, geştalt yasaları Sözlü Anlatım
4. Hafta Dikkat: Seçici dikkat ve modelleri, bilişsel kaynaklar ve bilişsel yük, bölünmüş dikkat, açık dikkat, gizli dikkat, dikkatin fizyolojisi Sözlü Anlatım
5. Hafta Kısa Süreli Bellek: Duyusal bellek, KSB kapasitesi, KSB modelleri, çalışan bellek ve beyin Sözlü Anlatım
6. Hafta Uzun Süreli Bellek: USB- KSB ayrımına dair çalışmalar, USB'de kodlama, USB türleri Sözlü Anlatım
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Kodlama ve Geri Çağırma: Kodlama ve kuramları, kKodlama ve geri çağırma ilişkisi, kodlama ve fizyolojisi, sağlamlaştırma Sözlü Anlatım
9. Hafta İmgeleme: İmgeleme ve algı, imgelemeye farklı yaklaşımlar, imgeleme ve beyin, bellek-imgeleme ilişkisi, imgelemede bireysel farklılıklar Sözlü Anlatım
10. Hafta Dil: Dile farklı yaklaşımlar, sözcüklerin, sesbirimlerin ve harflerin algılanması, sözcükleri, cümleleri ve metinleri anlamak, dil ve fizyolojisi, dil edinimi ve gelişimsel dil bozukluğu, afaziler Sözlü Anlatım
11. Hafta Düşünme- Problem Çözme: Problemin zihinde tasarlanması, yeniden yapılandırma ve içgörü, problem çözmenin önündeki engeller, bilgi işleme yöntemi, analojik problem çözme, analojik kodlama, yaratıcılık ve problem çözme, yaratıcılık ve beyin Sözlü Anlatım
12. Hafta Akıl Yürütme- Karar Verme: Tümdengelimsel Akıl Yürütme, Tümevarımsal Akıl Yürütme, Karar verme ve seçim yapma, düşünmenin fizyolojisi Sözlü Anlatım
13. Hafta Genel Tekrar Sözlü Anlatım
14. Hafta Final Sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1ÖÇ 1.Bilişsel psikolojinin ilgi ve uygulama alanlarını TANIMLAMAK(BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. Makalelerden verilen örneklerle zihinsel temsil konusunu irdelemek (KAVRAMA)
ÖÇ-3ÖÇ 3. Bilincin, algının ve dikkatin farklı durumlarını TANIMLAMAK(BİLGİ); KARŞILAŞTIRMAK(KAVRAMA)
ÖÇ-4ÖÇ 4. Farklı bilişsel süreçleri ve türlerini TANIMLAMAK (BİLGİ), KARŞILAŞTIRMAK (KAVRAMA)
ÖÇ-5ÖÇ 5. Farklı bilişsel süreçlerle ilgili araştırmaları İnceleme (KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5