Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Psikodrama

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK6402 Psikodrama 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı
 Toplumsal yapılanma ve grup dinamiği hakkında temel kuramsal bilgilerin edinilmesi , ve birey-toplum-grup ilişkileri üzerine görüş kazanılması
Ön Koşullar Psikodrama
Eş Koşullar Psikodrama
Özel Koşullar Psikodrama dersini seçmiş olmak
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Nevin Eracar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 1B- 03/05, Ataköy Kampüsü, 15.00-18.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 14.30-15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Yöntem:

Dersin işlenişinde  tümevarım, tümdengelim ve anoloji yöntemleri dönüşümlü olarak yer almaktadır.. Uygulama deneyimleri ve gözlem verilerinden kuramsal bağlantılara geçiş yöntemi kulanılır. Kuramsal çerçeve içinde süreçlerin değerlendirilmesi ve benzer olaylara ilişkin çıkarsamalra yer verilir.

Teknikler:

Psikodramatik ısınmalar,protogonist oyunu, grup oyunları, sosyodramatik tekniklerin uygulanması ve geri blldirimler sonrasında protokol yazımı ve simgeleştirme teknikleri kullanılır.

Uygulamalar tüm grup ve alt gruplar için ayrı ayrı planlanır. Bireysel uygulamalarda (protagonist oyunu) grup üyeleri yrdımcı ego (antagonist) olarak yer alırlar.

Alt gruplar takım oluşturma ve birlikte proje yürütme amaçlı oyunlarla çalışırlar

Alt grupların oluşumunda sosyometrik matriksin çeşitlenmesi yönünde çalışılır.

 
Temel Kaynaklar
1. Özbek , Abdülkadir, Leutz, Grete ,.: Psikodrama. Grup psikoterapilerinde Sahnesel Etkileşim/ J.L.Moreno’ya göre Psikodrama ,Abdülkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü Yay. No.:1.
2. Yalom,Irwin:Grup psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev.A.tangör,Ö.Karaçam, Nobel Tıp Kitabevleri 
3. Eracar, Nevin: Sendikal Eğitimde Katılımcı Eğitim Modelleri, Sendikal Eğitim Atölye Çalışmaları Sempozyum Kitabı, Tarih Vakfı Yay. İst.1998
4. Eracar, Nevin.:Psikodrama Ve yaratıcı Drama İlişkisi. Psikodrama, Dr. Abdülkadir özbek Enstitüsü Dergisi. No.1 2009
5. Eracar, Nevin: Beraber ve Solo Şarkılar.:Müzikli Bir Metafordan Sosyal Yaşama Dair Önermeler. İstanbul Psikodrama Günleri, Sunumlar Kitabı. 2007
6. Fontaine ,Pierre, (Ed.):Avrupa Gözüyle Psikodrama Eğitimi. Çev.:İnci Doğaner,FEPTO yay.2007
 7. Fonseca, J. (2015). Contemporary Psychodrama: New Approaches to Theory and Technique. Birleşik Krallık: Routledge.
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta -Psikodramanın amprik-Kuramsal temeli :Sosyometrinin Doğuşu,Sosyometrik Test, Sosyogram, Sosyal Atom, Sosyometrik Yasalar (sosyodinamik yasa, sosyogenetik yasa) sınıf içi uygulama ile deneyleme ve kurama giriş.
2. Hafta -İnsanlararası İlişki Türleri: Empati, Transferans, Tele. tümdem gelim ve tümevarım
3. Hafta -Moreno’ya göre Rol Kuramı: Toplumsal-duygusal gelişim, Rol gelişimi.ve evreleri. tümdengelim
4. Hafta Rol Kategorileri:Birincil Roller (Bedensel, Ruhsal, Toplumsal, Aşkın roller), İkincil Roller(psikodrama rolleri, konservatif roller, rollerin göreceliliği) anooji,tümdenglim
5. Hafta Yaratıcı İnsanın Antropolojisi: Eylem, Spontanlık ve Yaratıcılık tümevarım, anoloji
6. Hafta Psikodramada; ” Evrensellik”, “Kozmoz”, “Zaman” “ Mekan” ve “Gerçek” kavramları tümdengelim
7. Hafta Temel Psikodrama Teknikleri:Ayna , Rol değişimi, Eşleme. tümevarım
8. Hafta -Psikodramada Kurgu ve Gidiş: Sahne, Terapist/GrupLideri, Protagonist,Antagonist tümdenelim
9. Hafta psikodrama Oturumu Aşamaları: Isınma, Oyun, Kapanış, Geri Bildirimler (rol geri bildirimi, özdeşim geri bildirimi, Paylaşlım) tümevarım, anoloji, tümdengelim
10. Hafta -Ruhsal Tedavi Yolu Olarak Psikodrama: Kişi merkezli, konu merkezli,grup merkezli, tümevarım, tümdengelim
11. Hafta -Sosyodrama tümevarım, tümdengeim
12. Hafta Bilinç Alanını Genişletme Yolu Olarak Psikodrama: Kendini yaşama ,İç ve Dış gerçeklik açısından bilinç alanı genişlemesi, Geleceği deneme. tümevarım,tümdengelim, anoloji
13. Hafta ürkiye’deki Uygulamalar: Psikiyatrik alanda uygulamalar Psiko-sosyal alan uygulamaları İnsan kaynağını geliştirme uygulamaları tümdenelim,anoloji
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 10 25
Derse Devam / Katılım 9 25
Final 1 50


ÖÇ-1Öğrenci kendine ilişkin duygu, dşünce ve davranış şemaları hakkında düşünme ve gelişimsel adımlar atma şansı yakalar (BİLGİ-KAVRAMA-UYGULAMA)
ÖÇ-2Kişilerarası dinamikler hakkında bilgi ve deneyim kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-3Birey-grup ilişkileri hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-4Grupların oluşumu ve yaşam süreçleri ile büyük gruplar ve alt gruplarn oluş dinamiklerihakkında bilgi ve vizyon kazanır (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-5Toplumsal dinamikler hakkında bilgi ve vizyon kazanır. Sosyodinamik süreçler ve toplumsal dinamiklerin tarihsel süreçte tekrarı hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-6Sosyometrik ölçme ve değrlendirme alanına giriş niteliğinde teknik beceri kazanır.Sosyometrik verilerle toplumsal dinamikleri test edebilme projelerinde çalışabilir (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-7Toplum ruh sağlığının korunması amaçlı piko-sosyodrama uygulamaları hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ)
ÖÇ-8Öğrenci kendi psiko-sosyal gelişimi hakkında bilgi edinir (BİLGİ)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5                  
ÖÇ 6                  
ÖÇ 7                  
ÖÇ 8