Toplumsal yapılanma ve grup dinamiği hakkında temel kuramsal bilgilerin edinilmesi , ve birey-toplum-grup ilişkileri üzerine görüş kazanılması
Ön Koşullar
Psikodrama
Eş Koşullar
Psikodrama
Özel Koşullar
Psikodrama dersini seçmiş olmak
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Nevin Eracar
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 1B- 03/05, Ataköy Kampüsü, 15.00-18.00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 14.30-15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Yöntem:
Dersin işlenişinde tümevarım, tümdengelim ve anoloji yöntemleri dönüşümlü olarak yer almaktadır.. Uygulama deneyimleri ve gözlem verilerinden kuramsal bağlantılara geçiş yöntemi kulanılır. Kuramsal çerçeve içinde süreçlerin değerlendirilmesi ve benzer olaylara ilişkin çıkarsamalra yer verilir.
Teknikler:
Psikodramatik ısınmalar,protogonist oyunu, grup oyunları, sosyodramatik tekniklerin uygulanması ve geri blldirimler sonrasında protokol yazımı ve simgeleştirme teknikleri kullanılır.
Uygulamalar tüm grup ve alt gruplar için ayrı ayrı planlanır. Bireysel uygulamalarda (protagonist oyunu) grup üyeleri yrdımcı ego (antagonist) olarak yer alırlar.
Alt gruplar takım oluşturma ve birlikte proje yürütme amaçlı oyunlarla çalışırlar
Alt grupların oluşumunda sosyometrik matriksin çeşitlenmesi yönünde çalışılır.
Temel Kaynaklar
1. Özbek , Abdülkadir, Leutz, Grete ,.: Psikodrama. Grup psikoterapilerinde SahneselEtkileşim/ J.L.Moreno’ya göre Psikodrama ,Abdülkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü Yay. No.:1.
2. Yalom,Irwin:Grup psikoterapisinin Teori ve Pratiği. Çev.A.tangör,Ö.Karaçam, Nobel Tıp Kitabevleri
3. Eracar, Nevin: Sendikal Eğitimde Katılımcı Eğitim Modelleri, Sendikal Eğitim Atölye Çalışmaları Sempozyum Kitabı, Tarih Vakfı Yay. İst.1998
4. Eracar, Nevin.:Psikodrama Ve yaratıcı Drama İlişkisi. Psikodrama, Dr. Abdülkadir özbek Enstitüsü Dergisi. No.1 2009
5. Eracar, Nevin: Beraber ve Solo Şarkılar.:Müzikli Bir Metafordan Sosyal Yaşama DairÖnermeler. İstanbul Psikodrama Günleri, Sunumlar Kitabı. 2007
-İnsanlararası İlişki Türleri: Empati, Transferans, Tele.
tümdem gelim ve tümevarım
3. Hafta
-Moreno’ya göre Rol Kuramı: Toplumsal-duygusal gelişim, Rol gelişimi.ve evreleri.
tümdengelim
4. Hafta
Rol Kategorileri:Birincil Roller (Bedensel, Ruhsal, Toplumsal, Aşkın roller), İkincil Roller(psikodrama rolleri, konservatif roller, rollerin göreceliliği)
anooji,tümdenglim
5. Hafta
Yaratıcı İnsanın Antropolojisi: Eylem, Spontanlık ve Yaratıcılık
tümevarım, anoloji
6. Hafta
Psikodramada; ” Evrensellik”, “Kozmoz”, “Zaman” “ Mekan” ve “Gerçek” kavramları
tümdengelim
7. Hafta
Temel Psikodrama Teknikleri:Ayna , Rol değişimi, Eşleme.
tümevarım
8. Hafta
-Psikodramada Kurgu ve Gidiş: Sahne, Terapist/GrupLideri, Protagonist,Antagonist
tümdenelim
9. Hafta
psikodrama Oturumu Aşamaları: Isınma, Oyun, Kapanış, Geri Bildirimler (rol geri bildirimi, özdeşim geri bildirimi, Paylaşlım)
tümevarım, anoloji, tümdengelim
10. Hafta
-Ruhsal Tedavi Yolu Olarak Psikodrama: Kişi merkezli, konu merkezli,grup merkezli,
tümevarım, tümdengelim
11. Hafta
-Sosyodrama
tümevarım, tümdengeim
12. Hafta
Bilinç Alanını Genişletme Yolu Olarak Psikodrama: Kendini yaşama ,İç ve Dış gerçeklik açısından bilinç alanı genişlemesi, Geleceği deneme.
tümevarım,tümdengelim, anoloji
13. Hafta
ürkiye’deki Uygulamalar:
Psikiyatrik alanda uygulamalar
Psiko-sosyal alan uygulamaları
İnsan kaynağını geliştirme uygulamaları
tümdenelim,anoloji
14. Hafta
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
10
25
Derse Devam / Katılım
9
25
Final
1
50
ÖÇ-1
Öğrenci kendine ilişkin duygu, dşünce ve davranış şemaları hakkında düşünme ve gelişimsel adımlar atma şansı yakalar (BİLGİ-KAVRAMA-UYGULAMA)
ÖÇ-2
Kişilerarası dinamikler hakkında bilgi ve deneyim kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-3
Birey-grup ilişkileri hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-4
Grupların oluşumu ve yaşam süreçleri ile büyük gruplar ve alt gruplarn oluş dinamiklerihakkında bilgi ve vizyon kazanır (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-5
Toplumsal dinamikler hakkında bilgi ve vizyon kazanır. Sosyodinamik süreçler ve toplumsal dinamiklerin tarihsel süreçte tekrarı hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-6
Sosyometrik ölçme ve değrlendirme alanına giriş niteliğinde teknik beceri kazanır.Sosyometrik verilerle toplumsal dinamikleri test edebilme projelerinde çalışabilir (BİLGİ-KAVRAMA)
ÖÇ-7
Toplum ruh sağlığının korunması amaçlı piko-sosyodrama uygulamaları hakkında bilgi ve vizyon kazanır. (BİLGİ)
ÖÇ-8
Öğrenci kendi psiko-sosyal gelişimi hakkında bilgi edinir (BİLGİ)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.