Bu dersin amacı, psikolojide ölçme ve değerlendirme kavramlarının niteliklerinin öğrenilmesini; psikolojide kullanılan ölçüm araçlarının tanınmasını sağlamaktır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Ayhan Erbay
Asistanlar
yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 09:00-12:00 / B1-6
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, SPSS Uygulama, Grup çalışması
Temel Kaynaklar
Roberts M. Thorndike ve Tracy Thorndke- Christ (Ed.) Mustafa Otrar.Psikolojide ve Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Measurement and Evaluation in Psychology and Education, 2005, Robert, M. Thorndike, Pearson Merill Prentice Hall
Diğer Kaynaklar
R.J.Cohen ve M.E.Swerdlik (Ed.) Ezel Tavaşncıl. Psikolojik Test ve Değerleme. Testlere ve Ölçmeye Giriş. Nobel Yayınları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ölçme Aracı Tanımı, Ölçme Sürecinde Basamaklar
Sözlü Anlatım
2. Hafta
Ölçek Türleri
Sözlü Anlatım
3. Hafta
Ölçme Aracı Geliştirme (Emik yaklaşım, sorular, madde yazımı)
Sözlü Anlatım
4. Hafta
Ölçme ve Sayılar (SPSS üzerinde Ortalama Bulma, Ters Madde Girme, Toplam Puan Alma, Korelasyon,Regresyon)
Sözlü Anlatım, SPSS kullanımı
5. Hafta
Geçerlik Kavramı
Sözlü Anlatım
6. Hafta
Güvenirlik Kavramı
Sözlü Anlatım
7. Hafta
Kişiliği Ölçme ve Değerlendirme Teknik ve Yaklaşımları
Sözlü Anlatım
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Tutum ve Derecelendirme Ölçekleri-Pozitif Psikoloji ve Klinik Psikolojide Sık Kullanılan Ölçekler
Sözlü Anlatım
10. Hafta
Standartlaştırılmış Başarı Testleri
Psikolojik Belirtilerin /Semptomların Ölçülmesinde Kullanılan Ölçekler
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Psikolojik Testlerin Avantajlı Olan ve Olmayan Yönleri; Yapılan Temel Hatalar; Test Puanlarını Etkileyen Faktörler
Sözlü Anlatım, Tartışma
12. Hafta
Zihinsel Yeteneklere İlişkin Kuramlar ve Yeteneklerin Ölçülmesi; Standford-Binet; Wechsler; Küçük Çocuk Zeka Testleri; Denver
Sözlü Anlatım
13. Hafta
Genel Değerlendirme
Sözlü Anlatım
14. Hafta
Final Sınavı
Sözlü Anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
50
ÖÇ-1
1) Ölçme ve Değerlendirme kavramları; Geçerlik ve Güvenirlik kavramları konularında bilgilenme
ÖÇ-2
2) Psikolojide kullanılan ölçüm araçları hakkında bilgilenme
ÖÇ-3
3) Psikolojide kullanılan ölçüm araçları arasındaki benzerlik ve farkları kavrama
ÖÇ-4
4) Psikolojide kullanılan ölçüm araçlarının psikoloji alanındaki yerini ve önemini anlama
ÖÇ-5
5) Ölçme ve Değerlendirmede Etik Kuralların önemini kavrama
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.