Bu dersin amacı öğrencilerin ahlâk ve ahlâk felsefesi; mesleki ahlâk; psikoloji bilim ve uygulamasına ilişkin mesleki ahlâk ilke ve kuralları; mesleki ahlâk ilkelerinin çiğnenmesi sonucunda uygulanan süreçleri öğrenmelerini, kavramalarını ve gelecekteki mesleki yaşamlarında uygulamalarını ağlamaktır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Ece Naz Ermiş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 12:00 - 15:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, literatür taraması, sunum.
Temel Kaynaklar
Aysın Turpoğlu Çelik, Psikolojide Etik İlkeler Ders Notu, İstanbul: 2010
Türk Psikologlar Derneği, Etik Süreç Yönetmeliği
http://www.psikolog.org.tr/ekler/tbp_etikSurecYonetmeligi.doc
Türk Psikologlar Derneği, Etik Yönetmeliği
http://www.psikolog.org.tr/ekler/tpd_etikYonetmeligi.doc
Diğer Kaynaklar
Suna Tevrüz (Editör), İş Hayatında Etik, Beta, İstanbul: 2007
Başak Altay ve Deniz Gökçen, Psikolojik Ölçme Aracı Kullanımında Etik İlkeler:
Klinik Psikoloğun Sorumlulukları, Türk Psikologlar Derneği Bülteni, Etik Yönetmeliği Özel Gündem,
Cilt 10, Sayı 33, Haziran 2004, Ankara (Makale)
Önyargı Psikolojisi, Çev. Simay İkier ve Emrah Aktunç, Türk Psikologlar Derneği Bülteni, Etik Yönetmeliği
Özel Gündem, Cilt 10, Sayı 33, Haziran 2004, Ankara (Makale)
Aslı Tolun, Etik İhlaline Karşı Önlemler ve Etik Eğitimi, 2007 (Makale) http://www.tuba.gov.tr/userfiles/image/files_tr/haberler/haberdata/egtimdeetikihonlemler1.doc
Cumhur Ertekin ve Ark., Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Türkiye Bilimler Akademisi Yayını, Ankara: 2002
Erich Fromm, Kendini Savunan İnsan, Çev. Devrim Doğan Yüzer, İlya Basım Yayın, İzmir: 2005
Erich Fromm, Sahip Olmak Ya da Olmak, Çev. Aydın Arıtan, Arıtan, İstanbul: 2003
Ahmet Cevizci, Paradigma Felsefe Sözlüğü, Paradigma, İstanbul: 1999
Doğu Batı Düşünce Dergisi Etik Özel Sayısı, Yıl 1, Sayı 4, 4. Baskı, Ankara: 1998
Bedia Akarsu, Ahlak Öğretileri, Remzi Kitabevi, İstanbul: 1982
Etik, Ahlâk ve Meslek İlkeleri, TMMOB Elektrik Mühendisleri Odası Yayını, Ankara: 2004
İonna Kuçuradi, İnsan ve Değerleri (Değer Problemi), Yankı Yayınları, İstanbul: 1971
Paul Tillich, Ahlâk ve Ötesi, Çev. R. Yazoğlu ve T. İmamoğlu, İz Yayıncılık, İstanbul: 2006
Ahmet Cevizci, Paradigma Felsefe Sözlüğü, Paradigma, İstanbul: 1999
Ethical Conflicts in Psychology, American Psychological Association :2008
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ahlâk felsefesi, ahlâk, etik ve moral kavramları,
Sözlü anlatım ve tartışma
2. Hafta
Sanat, Meslek ve meslek ahlâkı,
Sözlü anlatım ve tartışma
3. Hafta
Psikoloji bilim ve uygulamasına ilişkin mesleki temel ahlâk kavram ve
ilkeleri,
Sözlü anlatım ve tartışma
4. Hafta
Mesleki Yetkinlik ve yeterlilik ilkesi,
Sözlü anlatım ve tartışma
5. Hafta
Yararlı olmak ve zarar vermeme ilkesi,
Sözlü anlatım ve tartışma
6. Hafta
Mesleki Sorumluluk ilkesi,
Sözlü anlatım ve tartışma
7. Hafta
Dürüstlük ilkesi,
Sözlü anlatım ve tartışma
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Psikolojinin özel alanları ile ilgili etik ilke ve kurallar:
Sözlü anlatım ve tartışma
10. Hafta
Eğitimde etik ilke ve kurallar,
Sözlü anlatım ve tartışma
11. Hafta
Terapide etik ilke ve kurallar,
Sözlü anlatım ve tartışma
12. Hafta
Değerlendirme etik ilke ve kuralları,
Sözlü anlatım ve tartışma
13. Hafta
Bilimsel Araştırma ve yayınlarda etik ilke ve kurallar,
Sözlü anlatım ve tartışma
14. Hafta
Psikologluk mesleği ahlâk ilkelerinin çiğnenmesi ile ilgili
uygulamalar ve yürürlükteki genel
kurallar,
Sözlü anlatım ve tartışma
15. Hafta
Şikâyetlerin ele alınması, yaptırım uygulama süreci,
Sözlü anlatım ve tartışma
16. Hafta
Vaka analizleri ve yorumlama
Proje ve sunum
17. Hafta
Değerlendirme
Tartışma
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
ÖÇ1- Ahlâk, meslek ahlâkı ve psikologluk meslek yasasını içselleştirme
ÖÇ-2
ÖÇ2- Ahlâki temel ilke ve kuralları farklı alanlarda bilmek
ÖÇ-3
ÖÇ3- Ahlâki olgu ve durum ANALİZ edebilme
ÖÇ-4
ÖÇ4- Ahlâki olgu ve durumları FORMÜLE edebilme
ÖÇ-5
ÖÇ5- Ahlâki olgu ve durumları ilgili YORUMLAMA
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.