Bu dersin amacı cinsiyet, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet rolleri gibi kavramların açıklanması; bu kavramların sosyal, psikolojik, kültürel bağlamlar içinde nasıl konumlandırıldığına değinip edebiyat, medya gibi alanlardaki farklı temsil biçimlerini tartışarak öğrencilerin farkındalık düzeylerini arttırmaktır.
Ön Koşullar
Yoktur
Eş Koşullar
Yoktur
Özel Koşullar
Yoktur
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 15.00-17.45, B1-7, Ataköy Kampüsü, Yüz yüze
Görüşme Saatleri ve Yeri
Ataköy Kampüsü, Doç. Dr. Bilgehan Ece Şakrak
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Haftalık konu anlatımları, slaytlar, görsel-işitsel kaynaklarla desteklenerek seminer şeklinde verilecektir.
Temel Kaynaklar
Bourdieu, P. (2019). Eril Tahakküm. 5. Basım. İstanbul: Bağlam Yayınları
Fine, C. (2017). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. 2. Basım. İstanbul: Sel Yayınları.
Saygılıgil, F. Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları. Sosyoloji Lisans Programı İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi (E- Kitap).
Şakrak, B. E. (2020). "Dizi Filmlerde Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadının Temsili Örnek İnceleme: "Kadın" Dizisi". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8 Sayı: 22. Haziran 2020 Türkiye. Ss. 420 - 434.
Şakrak, B. E. (2020). "Film Uyarlamalarında Anlatının Dönüşümü: Yetişkinlere Masallar- Pamuk Prenses". Kültür Araştırmaları Dergisi, 2020, Sayı: 4, Ss.. 170-193.
Wiesner-Hanks, M. E. (2020). Tarihte Toplumsal Cinsiyet. 2. Basım. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Yavuz, Ş. (Der.). (2019). Toplumsal Cinsiyet ve Medya Temsilleri. 4. Basım. İstanbul: Heyamola Yayınları
Diğer Kaynaklar
Hall, S. (2017). “Temsil işi“. Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, (Ed.S. Hall), İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 23-98.
Şener, G., Çavuşoğlu, Ç. ve Irklı, H. İ., (2016), “Medya ve Toplumsal Cinsiyet“, (Yay. Haz: F. Saygılıgil.), Toplumsal Cinsiyet Tartışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları, 163-183
Tanrıöver, H. U., (2007), “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri“, (Yay. Haz. S. Alankuş.). Kadın Odaklı Habercilik, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları, 149-166.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Temel Kavramlar: Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet, Cinsiyet Rolü
Sözlü Anlatım; Görsel Kaynaklar
3. Hafta
Beden ve Toplumsal Cinsiyet
Toplumsal cinsiyet ve Feminist Hareketler
Sözlü Anlatım; Görsel Kaynaklar
4. Hafta
Aile ve Toplumsal Cinsiyet
Kadın, Annelik ve Toplumsal Cinsiyet
Sözlü Anlatım; Görsel Kaynaklar
5. Hafta
Film Gösterimi ve Temsil Biçimlerinin Tartışılması: Çoğunluk (2010, Yönt: Seren Yüce)
Film Gösterimi ve Tartışma; Görsel-İşitsel Kaynaklar
6. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Edebiyat
Sözlü Anlatım; Görsel Kaynaklar
7. Hafta
Genel Tekrar
Sözlü Anlatım; Soru-Cevap
8. Hafta
ARA SINAV
Yüz Yüze Sınav
9. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Medya: Toplumsal Cinsiyet ve Medya Araştırmaları
Sözlü Anlatım; Görsel Kaynaklar
10. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Medya: TV Dizileri
Sözlü Anlatım, Dizi Film Gösterimi ve Tartışma; Görsel-İşitsel Kaynaklar
11. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Medya: Küresel Hollywood Sineması
Sözlü Anlatım, Film Gösterimi ve Tartışma; Görsel-İşitsel Kaynaklar
12. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Medya: Tüketim Kültürü ve Reklamlar
Sözlü Anlatım ve Tartışma; Görsel-İşitsel Kaynaklar
13. Hafta
Medya Sektörü ve Kadın Çalışanlar
Sözlü Anlatım; Görsel-İşitsel Kaynaklar
14. Hafta
FİNAL SINAVI
Yüz Yüze Sınav
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Toplumsal ve biyolojik cinsiyet arasındaki farklılıkları anlamak
ÖÇ-2
Cinsiyet Psikolojisi ile ilgili içgörü kazanmak
ÖÇ-3
Cinsiyet konusunda disiplinlerarası bakış açısı kazanmak
ÖÇ-4
Toplumsal cinsiyetin toplumsal yapılanma ve kurumların işleyişi üzerindeki izdüşümlerini kavramak
ÖÇ-5
Farklı siyasal sistemlerdeki cinsiyet kaynaklı uygulamalar arasında kıyaslamalar yapabilmek
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.