Aile ve çift terapilerinde farklı kuram ve uygulamaların ele alınması amaçlanmaktadır. Bu amaçla, aile içi ilişkiler ve ruh sağlığı, aile danışmanlığının amaç, ilke ve teknikleri, belli baslı aile danışmanlığı kuramları, kuramların esasını oluşturan ilkeler, teknikler ve uygulamaları ile incelenecektir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Ece Tansu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe
Görüşme Saatleri ve Yeri
Mail ile randevu alınarak.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözel anlatım, vaka ve makale inceleme, tartışma
Temel Kaynaklar
Satir, V., Banmen, J., Gerber, J. & Gomori, M. (1991). The Satir model: Family therapy and beyond. Palo Alto, CA: Science and Behavior Books
-Söylemez, Y. (2021). Çift ve Aile Terapisi, Temel Konular ve Müdahale Yöntemleri. 2. Baskı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
-Volkan, V. & Ast, G. (2014). Davetsiz Misafir, Bilinçdışında Kardeşler ve Psikopatoloji, Odağ Psikanaliz ve Psikoterapi Yayınları, İzmir
-Parman, T. (2007). Merhaba Bebek Merhaba Aile, Psikanaliz ve Aile, Psikanaliz Yazıları, Bağlam Yayınları, İstanbul
-Volkan, V. & Ast, G. (2014). Öldürmek ya da Onarmak, Bilinçdışında Kardeşler ve Psikopatoloji, Odağ Psikanaliz ve Psikoterapi Yayınları, İzmir
-Parman, T. (2007). Babalar, Oğullar ve Büyükbabalar, Psikanaliz ve Aile, Psikanaliz Yazıları, Bağlam Yayınları, İstanbul
-Volkan, V. & Ast, G. (2014). Depolanmış Tasarımlar, Bilinçdışında Kardeşler ve Psikopatoloji, Odağ Psikanaliz ve Psikoterapi Yayınları, İzmir
-Eiguer, A. (2007). Ergenin Ailesi ve Ataları, Psikanaliz ve Aile, Psikanaliz Yazıları, Bağlam Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Dersin Tanıtılması, Değerlendirme Beklentilerinin ve Kriterlerinin Detaylı Anlatılması
2. Hafta
Aile İçi Şiddet ve Çift-Aile Terapisinde Ele Alınışı
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
3. Hafta
Alkol, Madde Bağımlılığı ve Çift-Aile Terapisinde Ele Alınışı
Sözel anlatım, vaka analzi, tartışma
4. Hafta
Boşanma ve Çift-Aile Terapilerinde Ele Alınışı
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
5. Hafta
Cinsel İstismar ve Aile Terapisi
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
6. Hafta
Kayıp ve Yas, Çift-Aile Terapisinde Ele Alınışı
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
7. Hafta
Kronik Hastalık ve Aile Terapisi
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
8. Hafta
Obsesif Kompülsif Bozukluk ve Aile Terapisinde Ele Alınışı
Sözel anlatım, vaka analizi, tartışma
9. Hafta
Vize
10. Hafta
Vize üzerine konuşma, video
Sözlü Anlatım
11. Hafta
Davetsiz Misafir (makale)-Merhaba Bebek Merhaba Aile (makale)
Sunum, tartışma
12. Hafta
Öldürmek ya da Onarmak (makale)-Babalar, Oğullar ve Büyükbabalar (makale)
Sunum, tartışma
13. Hafta
Depolanmış Tasarımlar (makale)-Ergenin Ailesi ve Ataları (makale
Sunum, tartışma
14. Hafta
Final’de beklenenler üzerine konuşma, Video
Tartışma
15. Hafta
Final
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Derse Devam / Katılım
1
10
Sınıf içi katılım
1
0
Final
1
40
ÖÇ-1
Çift ve Aile Terapisi’nde bireyi ve onun ilişkilerini zorlayan konularla nasıl çalışıldığına dair bilgilenmek,
ÖÇ-2
Boşanmadan bağımlılığa, çocuk istismarından obsesif kompülsif bozukluğa kadar bireyleri ve aileleri zorlayan durumlar hakkında bilgilenmek
ÖÇ-3
Birey aileyi ve toplumu etkilerken, aynı zamanda bu sistemlerden etkilenir. Bireyin getirdiği sorunları, aile ve toplum örüntüleri içinde konumlandırabilmek ve ilişkisel örüntülerle anlamlandırabilmek,
ÖÇ-4
Çift ve Aile Terapisi’nde önemli konuların, ulusal ve uluslararası literatürde nasıl tanımlandığını anlamak,
ÖÇ-5
Vaka analizleriyle sistemik formülasyon ve terapi planı yapma ile ilgili bilgilenmek
ÖÇ-6
Batı dünyasından vaka örnekleri yerine Türkiye’ye özgü ilişki dinamikleri üzerinden Çift ve Aile Terapisi hakkında fikir sahibi olmak.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.