Davranışsal sinirbilim, biyolojik süreçlerin etkilerini inceleyerek davranışın kökenini araştırır. Bu dersin amacı, davranışın nöral temelleri konusunda bir altyapı sağlamaktır. “Nöronlar nasıl iletişim kurar, davranış nasıl düzenlenir?” “Beyindeki değişimler nasıl bozukluklara sebep olabilir?” gibi pek çok soruya yanıt bulacaktır.
Ders kapsamında öğrenciler sinir sistemini oluşturan hücreleri ve yapıları keşfedecek, bu unsurların diğer vücut sistemleriyle ne şekilde etkileşime girdiğini öğrenecektir.
Ders sürecinde öğrenciler, sinir sistemindeki nörokimyasal ve yapısal herhangi bir değişikliğin sebep olabileceği patolojiler hakkında fikir sahibi olacak ve vaka çalışmalarını inceleyecektir.
Ön Koşullar
--
Eş Koşullar
--
Özel Koşullar
--
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
--
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 12.00-14.45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğr. Gör. Sena Kıcıklar- kiciklarsena@gmail.com
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözel Sunum.
Temel Kaynaklar
- Fizyolojik Psikoloji: Davranışın Fizyolojisi- Neil R. Carlson (Nobel Yayıncılık)
- Behavioral Neuroscience- S. Marc Breedlove, Neil V. Watson
- Discovering Behavioral Neuroscience- Laura A. Freberg
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Davranışsal sinirbilime giriş: Sinirbilime tarihsel bir bakış, kullanılan yöntemler
Sözlü anlatım
2. Hafta
Sinir sisteminin yapısı: sinir sistemini oluşturan hücreler, nöronlar arası haberleşme (aksiyon potansiyeli)
Sözlü anlatım
3. Hafta
Beyin bilgisine giriş: nöroanatomik terimler, beynin anatomik yapısı ve bölümleri, beyin gelişimi
Sözlü anlatım
4. Hafta
Psikofarmakoloji: nörotransmiterler, nöromodülatörler, hormonlar ve davranışa etkileri
Sözlü anlatım
5. Hafta
Algı- Duyum: algı ve davranışsal tepkilerin oluşumu
Sözlü anlatım
6. Hafta
Hometostaz, Motivasyon ve Ödül: vücüt ısısı, susuzluk, açlık gibi temel dürtülerin temelleri
Sözlü anlatım
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Duygu, Agresyon, Stres: duygu teoriler, duyguyu ifade etmede bireysel farklılıklar, duyguların biyolojik temelleri, stres ve stres tepkisi
Sözlü anlatım, Öğrenci Sunumları
9. Hafta
Nöropsikoloji: nöropsikolojik değerlendirme, nörobilişsel bozukluklar ve tedavi yöntemleri, rehabilitasyon
Sözlü sunum, Öğrenci sunumları
10. Hafta
Psikopatoloji I: Şizofreni ve Duygu Durum Bozuklukları: hastalıkları açıklamak için öne sürülen farklı teoriler, nörobiyolojik temelleri ve çeşitli tedavi yöntemleri
Sözlü anlatım, Öğrenci Sunumları
11. Hafta
Psikopatoloji II: Anksiyete Bozuklukları- Otizm ve DEHB: hastalıkları açıklamak için öne sürülen farklı teoriler, nörobiyolojik temelleri ve çeşitli tedavi yöntemleri
Sözlü anlatım, Öğrenci Sunumları
12. Hafta
Bağımlılık: motivasyon, ödül, öğrenme ve beyin ilişkisi, bağımlılığın nöral mekanizması
Sözlü anlatım, Öğrenci Sunumları
13. Hafta
Uyku: uykunun fizyolojik ve davranışsal tanımı, uyku döngüsü, uyku bozuklukları, uyku yoksunluğunun fizyolojik ve davranışsal etkileri, sirkadyen ritim
Sözlü anlatım, Öğrenci Sunumları
14. Hafta
FİNAL
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
10
Derse Devam / Katılım
1
0
Final
1
50
ÖÇ-1
Nörolojik ve nöropsikiyatrik hastalığı ya da bozuklukları bulunan hasta popülasyonuna karşı bir bakış açısı kazanır.
ÖÇ-2
Kavramsal ve teorik zemini, araştırma yöntemlerini, nörobilimsel bilginin normal davranış ve klinik bozukluklarda nasıl karşımıza çıktığını tartışır.
ÖÇ-3
Nöroloji alanındaki yaşanan etik sorunlara karşı çözümler üretebilir.
ÖÇ-4
Beyin sistemleri ve nörotransmitterlerin davranış süreçleri üzerindeki kontrolünü ve sinir sisteminin farklı hastalık ve travmalarının davranışı nasıl etkilediğini bilir.
ÖÇ-5
Nörobilimde kullanılan temel araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri tanımlar.
.
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.