Toplumsal ruh sağlığını etkileyen en önemli etmenlerden biri, travmadır. Dersin amacı da, öğrencilerin toplumsal ruh sağlığını etkileyen faktörleri özellikle travma perspektifinden polyvagal teori kapsamında değerlendirebilmelerini sağlamak; bu konudaki bakış açılarını genişletmektir. Göç, pandemi, deprem, mega kentler, yas-yasın evreleri, transteorik model ve sanat konuları özelinde toplum ruh sağlığı konusu incelenecektir. Aynı zamanda ruhsal iyileştirim kapsamında mindfulness/bilinçli farkındalık temelli yaklaşımlara değinilmesi amaçlanmıştır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler (Özellikle psikopatoloji, kişilik kuramları gibi alanlarda sahip oldukları/önceden edindiği kuramsal bilgiler ve derse devam)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Nida Ateş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 12.00-15.00, 2B-11-13, Ataköy Kampüsü
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Makale okuma, film izleme, makale analizi, film analizi, teorik anlatım
Temel Kaynaklar
Makaleler:
Aker, T. (2006). 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(3), 204-212.
Soygür, H. (1999). Sanat ve “Delilik”. Klinik Psikiyatri, 2, 124-133.
Akdeniz, E. B., & Öz, F. (2009). Koruyucu ruh sağlığı açısından göç ve kadın.
Tuzcu, A., & Ilgaz, A. (2015). Göçün Kadın Ruh Sağlığı Üzerine Etkileri. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 7(1).
Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 58-83.
Rosenberg, S. J., & Rosenberg, J. (Eds.). (2017). Community mental health: Challenges for the 21st century. Taylor & Francis.
Filmler:
Baraka, 1992 yapımı belgesel filmdir. Yönetmen: Ron Fricke.
Samsara 2011 yapımı belgesel filmdir. Yönetmen: Ron Fricke.
Megakentler (Megacities, 12 Stories Of Survival, 1998), Michael Glawogger.
Son Çıkış (Siren’s Call), Yönetmen: Ramin Matin, Türkiye / 2019.
Kaynak olarak önerilen tüm makaleler ve sunum dosyaları CATS sistemine yüklenecektir.
Öğrenciler derste anlatılan, üzerinde durulan/konuşulan her konudan sorumludurlar. Dolayısıyla devamlılık önemlidir. Ders kapsamında önerilen makalelerin okunması, film ve belgesellerin izlenmiş olarak derse katılım gösterilmesi önemlidir.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Travma-toplumsal travma (DSM-V) kriterleri
Sözlü Anlatım, tartışma
2. Hafta
Travmaya tepkiler/Polyvagal teori
Sözlü Anlatım, tartışma
3. Hafta
Megakentler ve toplumsal ruh sağlığı
Sözlü Anlatım, tartışma
4. Hafta
Deprem ve Toplumsal Ruh Sağlığı
Sözlü Anlatım, tartışma, film analizi
5. Hafta
Ebeveyn kökeni, erken dönem uyumsuz şemalar ve psikopatoloji
Sözlü Anlatım, tartışma
6. Hafta
Göç ve Toplumsal Ruh Sağlığı
Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
7. Hafta
Sosyal yakınlık karşısında sosyal izolasyon (pandemi)
Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Yas-yasın evreleri
Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
10. Hafta
Transteorik Model
Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
11. Hafta
Mindfulness temelli yaklaşımlar ve ruhsal iyileştirim (meditasyon, MBSR, Jon Kabat Zin)
Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
12. Hafta
Mindfulness temelli yaklaşımlar ve ruhsal iyileştirim (hareket, yoga, yürüyüş)
Sunum/Sözlü Anlatım,Tartışma
13. Hafta
Sanat ve Ruh Sağlığı
Sunum/Sözlü Anlatım,Tartışma
14. Hafta
Dönem sonu sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.