Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Toplumsal Ruh Sağlığı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK 5104 Toplumsal Ruh Sağlığı 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı
 

Toplumsal ruh sağlığını etkileyen en önemli etmenlerden biri, travmadır. Dersin amacı da, öğrencilerin toplumsal ruh sağlığını etkileyen faktörleri özellikle travma perspektifinden polyvagal teori kapsamında değerlendirebilmelerini sağlamak; bu konudaki bakış açılarını genişletmektir. Göç, pandemi, deprem, mega kentler, yas-yasın evreleri, transteorik model ve sanat konuları özelinde toplum ruh sağlığı konusu incelenecektir. Aynı zamanda ruhsal iyileştirim kapsamında mindfulness/bilinçli farkındalık temelli yaklaşımlara değinilmesi amaçlanmıştır.

Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler (Özellikle psikopatoloji, kişilik kuramları gibi alanlarda sahip oldukları/önceden edindiği kuramsal bilgiler ve derse devam)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Nida Ateş
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 12.00-15.00, 2B-11-13, Ataköy Kampüsü
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  

Makale okuma, film izleme, makale analizi, film analizi, teorik anlatım

Temel Kaynaklar  Makaleler:

Aker, T. (2006). 1999 Marmara Depremleri: Epidemiyolojik Bulgular ve Toplum Ruh Sağlığı Uygulamaları Üzerine Bir Gözden Geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi17(3), 204-212.

Soygür, H. (1999). Sanat ve “Delilik”. Klinik Psikiyatri2, 124-133.

Akdeniz, E. B., & Öz, F. (2009). Koruyucu ruh sağlığı açısından göç ve kadın.

Tuzcu, A., & Ilgaz, A. (2015). Göçün Kadın Ruh Sağlığı Üzerine Etkileri. Current Approaches in Psychiatry/Psikiyatride Guncel Yaklasimlar7(1).

Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 58-83.

Rosenberg, S. J., & Rosenberg, J. (Eds.). (2017). Community mental health: Challenges for the 21st century. Taylor & Francis.


Filmler:

Baraka, 1992 yapımı belgesel filmdir. Yönetmen: Ron Fricke. 

Samsara 2011 yapımı belgesel filmdir. Yönetmen: Ron Fricke. 

Megakentler (Megacities, 12 Stories Of Survival, 1998), Michael Glawogger.

Son Çıkış (Siren’s Call), Yönetmen: Ramin Matin, Türkiye / 2019.

 Kaynak olarak önerilen tüm makaleler ve sunum dosyaları CATS sistemine yüklenecektir.

Öğrenciler derste anlatılan, üzerinde durulan/konuşulan her konudan sorumludurlar. Dolayısıyla devamlılık önemlidir. Ders kapsamında önerilen makalelerin okunması, film ve belgesellerin izlenmiş olarak derse katılım gösterilmesi önemlidir.

 

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Travma-toplumsal travma (DSM-V) kriterleri Sözlü Anlatım, tartışma
2. Hafta Travmaya tepkiler/Polyvagal teori Sözlü Anlatım, tartışma
3. Hafta Megakentler ve toplumsal ruh sağlığı Sözlü Anlatım, tartışma
4. Hafta Deprem ve Toplumsal Ruh Sağlığı Sözlü Anlatım, tartışma, film analizi
5. Hafta Ebeveyn kökeni, erken dönem uyumsuz şemalar ve psikopatoloji Sözlü Anlatım, tartışma
6. Hafta Göç ve Toplumsal Ruh Sağlığı Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
7. Hafta Sosyal yakınlık karşısında sosyal izolasyon (pandemi) Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Yas-yasın evreleri Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
10. Hafta Transteorik Model Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
11. Hafta Mindfulness temelli yaklaşımlar ve ruhsal iyileştirim (meditasyon, MBSR, Jon Kabat Zin) Sunum/Sözlü Anlatım, tartışma
12. Hafta Mindfulness temelli yaklaşımlar ve ruhsal iyileştirim (hareket, yoga, yürüyüş) Sunum/Sözlü Anlatım,Tartışma
13. Hafta Sanat ve Ruh Sağlığı Sunum/Sözlü Anlatım,Tartışma
14. Hafta Dönem sonu sınavı
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 50
Final 1 50


Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18