Bu dersin en temel amacı istatistikle yeni tanışan öğrencinin, istatistiğin temel işlevlerini ve bu işlevler doğrultusunda bu alanda yer alan kavramları, ölçüm birimlerini ve varsayımları, psikoloji alanını kapsayan çeşitli örnekler dahilinde kavramasını sağlamak ve bu sayede öğrencinin çeşitli araştırma desenlerinde hangi istatistik tekniklerinin kullanılacağı ile ilgili altyapısını sağlamlaştırmaktır.
Ön Koşullar
----
Eş Koşullar
----
Özel Koşullar
----
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Ayhan Erbay
Asistanlar
----
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma,09:00-12:00 Hybrid/ZA 1
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Özlem Sertel Berk perşembe sa:11-12 CATS Sohbetler
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım
-Uygulama
Temel Kaynaklar
1-Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
2-Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York.
3-Huck, S.W., Cormier, W.H. & Bounds, W.G., Jr. (1974). Reading Statistics and Research, Harper Collins Publishers-New York.
4-Sümbüloğlu, V. & Sümbüloğlu, K. (2002). Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları
5-Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
6-Canyüker, E. & Aşan, Z. (2001). Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları-Eskişehir.
7-SPSS Ders Notları. Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan-Çantay Kitabevi.
8-Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., West Publishing Company-New York.
9-Açıklamalı Temel İstatistik ders Notları: Doç. Dr. Özlem Sertel-Berk, Öğrencilere çevrimiçi olarak CATS kaynaklar listesinde iletilecektir.
10. Blalock, H. M. (1960). Social Statistics. New York, NY: McGraw-Hill. Box,
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş; İstatistiğin tanımı ve işlevleri: Tanımlayıcı-Betimsel İstatistik ve Çıkarımsal İstatistik
Sözlü anlatım
2. Hafta
Araştırma sürecinde istatistik:Tanımsal İstatistik-ölçüm düzeyleri-nominal ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri
Sözlü anlatım
3. Hafta
Ordinal ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri/ interval ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri-merkezi eğilim ve merkezi yayılım ölçümleri
Sözlü anlatım
4. Hafta
Gruplanmış verilerde ortalama ve medyan hesapları, grafik sunumları
Sözlü anlatım, uygulama
5. Hafta
Normal dağılım:normal eğri ve normal eğri altında kalan alanların hesaplanışı:Standart form-standart skor kavramları. Örnek sorular ve çözümleri
Sözlü anlatım,uygulama
6. Hafta
Çıkarımsal istatistiğe giriş:İstatistik ve parametreler, istatistiksel hipotezin biçimi
Sözlü anlatım
7. Hafta
Tip I (alfa) ve Tip II (beta) hataları, güven aralığı, testin gücü ve anlamlılık düzeyi
Sözlü anlatım
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Olasılık: Apriori olasılıkların özellikleri-Bağımsızlık varsayımı ve rastgele örnekleme
Hipotezlerin test edilmesi:İstatistik testlerinde temel adımlar, Ho kabul ve red (kritik bölge) alanlarının seçim kriterleri, testin ucu
Sözlü anlatım
10. Hafta
Parametrik testler:Tek örneklemeli ortalama testleri.Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım,uygulama
11. Hafta
İki örneklemli ortalama testleri: Bağımsız örneklemlerde ortalamaların farkı (t/Z) testi
Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta
İki örneklemli ortalama testleri: Bağımlı örneklemlerde ortalamaların farkı (t/Z) testi
Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması
ÖÇ 2. Tanımsal ve çıkarımsal istatistiğin işlevlerini bilir.(BİLGİ)
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Tanımsal istatistikle ilgili teknikleri uygulayabilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-4
ÖÇ 4. İstatistiksel açıdan yokluk hipotezlerini ve alternatif hipotezleri işlemselleştirebilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-5
ÖÇ 5. Normal eğri altında kalan alanları hesaplayabilir, örnekleme dağılımları varsayımlarını oluşturabilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-6
ÖÇ 6. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkları ayırt edebilir.(BİLGİ)
ÖÇ-7
ÖÇ 7.Tek örneklemler, iki veya ikiden fazla bağımsız örneklemler, iki bağımlı örneklemler için parametrik istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir.(KAVRAMA-UYGULAMA)
ÖÇ-8
ÖÇ 8. Yukarıda belirtilen istatistik test sonuçlarını yorumlayabilir.(KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1
PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2
Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3
Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4
İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6
Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7
Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9
Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10
Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11
Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12
Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13
Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14
İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15
Mesleki etik bilinci
PÇ-16
Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17
Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.