Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Psikoloji
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Psikoloji Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Psikolojide İstatistik Yöntemleri I

Psikolojide İstatistik Yöntemleri I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
PSK2001 2 Psikolojide İstatistik Yöntemleri I 3/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
 Bu dersin en temel amacı istatistikle yeni tanışan öğrencinin, istatistiğin temel işlevlerini ve bu işlevler doğrultusunda bu alanda yer alan kavramları, ölçüm birimlerini ve varsayımları, psikoloji alanını kapsayan çeşitli örnekler dahilinde kavramasını sağlamak ve bu sayede öğrencinin çeşitli araştırma desenlerinde hangi istatistik tekniklerinin kullanılacağı ile ilgili altyapısını sağlamlaştırmaktır.
Ön Koşullar ----
Eş Koşullar ----
Özel Koşullar ----
Öğretim Üyeleri Doç. Dr. Ayhan Erbay
Asistanlar ----
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma,09:00-12:00 Hybrid/ZA 1
Görüşme Saatleri ve Yeri Prof. Dr. Özlem Sertel Berk perşembe sa:11-12 CATS Sohbetler
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım

-Uygulama
Temel Kaynaklar
1-Howell, D.C. (1989). Fundamental Statistics for the Behavioral Sciences, 2nd. Ed., PWS-Kent Publishing Company-Boston.
2-Blalock, H.M., Jr. (1979). Social Statistics, Revised Second Edition, McGraw-Hill Book Company-New York. 
3-Huck, S.W., Cormier, W.H. & Bounds, W.G., Jr. (1974). Reading Statistics and Research, Harper Collins Publishers-New York.
4-Sümbüloğlu, V. & Sümbüloğlu, K. (2002). Biyoistatistik, Hatiboğlu Yayınları 
5-Hovardaoğlu, S. (1994). Davranış Bilimleri İçin İstatistik, Hatiboğlu Yayınları-Ankara
6-Canyüker, E. & Aşan, Z. (2001). Parametrik Olmayan İstatistiksel Teknikler, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları-Eskişehir.
7-SPSS Ders Notları. Yrd. Doç. Dr. Sevtap Cinan-Çantay Kitabevi.
8-Elmes, D.G., Kantowitz, B.G. & Roediger, H.L. (1985). Research Methods in Psychology, 2nd. Ed., West Publishing Company-New York. 
9-Açıklamalı Temel İstatistik ders Notları: Doç. Dr. Özlem Sertel-Berk, Öğrencilere çevrimiçi olarak CATS kaynaklar listesinde iletilecektir.
10. Blalock, H. M. (1960). Social Statistics. New York, NY: McGraw-Hill. Box,
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Giriş; İstatistiğin tanımı ve işlevleri: Tanımlayıcı-Betimsel İstatistik ve Çıkarımsal İstatistik Sözlü anlatım
2. Hafta Araştırma sürecinde istatistik:Tanımsal İstatistik-ölçüm düzeyleri-nominal ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri Sözlü anlatım
3. Hafta Ordinal ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri/ interval ölçüm düzeyi ve ölçüm birimleri-merkezi eğilim ve merkezi yayılım ölçümleri Sözlü anlatım
4. Hafta Gruplanmış verilerde ortalama ve medyan hesapları, grafik sunumları Sözlü anlatım, uygulama
5. Hafta Normal dağılım:normal eğri ve normal eğri altında kalan alanların hesaplanışı:Standart form-standart skor kavramları. Örnek sorular ve çözümleri Sözlü anlatım,uygulama
6. Hafta Çıkarımsal istatistiğe giriş:İstatistik ve parametreler, istatistiksel hipotezin biçimi Sözlü anlatım
7. Hafta Tip I (alfa) ve Tip II (beta) hataları, güven aralığı, testin gücü ve anlamlılık düzeyi Sözlü anlatım
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Olasılık: Apriori olasılıkların özellikleri-Bağımsızlık varsayımı ve rastgele örnekleme Hipotezlerin test edilmesi:İstatistik testlerinde temel adımlar, Ho kabul ve red (kritik bölge) alanlarının seçim kriterleri, testin ucu Sözlü anlatım
10. Hafta Parametrik testler:Tek örneklemeli ortalama testleri.Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım,uygulama
11. Hafta İki örneklemli ortalama testleri: Bağımsız örneklemlerde ortalamaların farkı (t/Z) testi Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım, uygulama
12. Hafta İki örneklemli ortalama testleri: Bağımlı örneklemlerde ortalamaların farkı (t/Z) testi Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım, uygulama
13. Hafta Varyans Analizi-Basit (Tek Yönlü Varyans Analizi) Sözlü anlatım
14. Hafta Post-hoc testler Sözlü anlatım
15. Hafta Örnek sorular, çözümleri ve yorumlanması Sözlü anlatım, uygulama
16. Hafta Parametrik olmayan istatistik testlerine giriş Sözlü anlatım
17. Hafta YIL SONU SINAVI
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 0
Final 1 80


ÖÇ-1ÖÇ 1. İstatistikte ölçüm düzeylerini ayırt edebilir.(BİLGİ)
ÖÇ-2ÖÇ 2. Tanımsal ve çıkarımsal istatistiğin işlevlerini bilir.(BİLGİ)
ÖÇ-3ÖÇ 3. Tanımsal istatistikle ilgili teknikleri uygulayabilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-4ÖÇ 4. İstatistiksel açıdan yokluk hipotezlerini ve alternatif hipotezleri işlemselleştirebilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-5ÖÇ 5. Normal eğri altında kalan alanları hesaplayabilir, örnekleme dağılımları varsayımlarını oluşturabilir.(UYGULAMA)
ÖÇ-6ÖÇ 6. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkları ayırt edebilir.(BİLGİ)
ÖÇ-7ÖÇ 7.Tek örneklemler, iki veya ikiden fazla bağımsız örneklemler, iki bağımlı örneklemler için parametrik istatistiksel testleri yerinde kullanabilir ve uygulayabilir.(KAVRAMA-UYGULAMA)
ÖÇ-8ÖÇ 8. Yukarıda belirtilen istatistik test sonuçlarını yorumlayabilir.(KAVRAMA)
Program Çıktıları
PÇ-1PSİKOLOJİNİN genel ve uzmanlık alanları ile ilgili konularındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte kullanabilme becerisi
PÇ-2Psikolojinin alt dallarının farklı yöntem ve uygulamaları hakkında bakış açısı kazanma
PÇ-3Bilim, sanat, felsefe, din ve sağduyu gibi kavramlar arasındaki farkı insan yaşamı ve düşüncesinin evrimine parelel olarak kavrayabilme
PÇ-4İnsanın ve toplumların gelişim süreçlerinin disiplinlerarası bilgisi
PÇ-5Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, istatistik teknikleri etkili kullanarak sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÇ-6Bilgiye erişebilme bilgiyi etkili kullanabilme ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
PÇ-7Analitik ve kritik düşünebilme ve düşünceleri yazıya dökebilme becerisi
PÇ-8Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, sunuş yapabilme becerisi,
PÇ-9Kendi kapasite, yetenek ve yaratıcılığını ortaya çıkartabilecek tutum beceri ve motivasyon geliştirebilme
PÇ-10Öz eleştiri yapabilme ve kendini geliştirme tutum ve becerileri
PÇ-11Takım çalışması için gerekli kişisel donanımlar kazanma
PÇ-12Bireysel gelişim konusunda duyarlılık ve farkındalık kazanarak, iletişim ve problem çözme süreçlerine yansıtabilme yeteneği
PÇ-13Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci ve sorumluluk projeleri geliştirebilme yeteneği
PÇ-14İnsan ilişkilerini yönlendirebilme ve liderlik yeteneği
PÇ-15Mesleki etik bilinci
PÇ-16Başkalarıyla verimli çalışma becerisi
PÇ-17Problem çözme sürecinde psikolojinin teknik bilgilerini aktarabilme becerisi.
PÇ-18En az bir yabancı dil bilgisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18
ÖÇ 1                  
ÖÇ 2                  
ÖÇ 3                  
ÖÇ 4                  
ÖÇ 5                  
ÖÇ 6                  
ÖÇ 7                  
ÖÇ 8