Edebiyat ve sanat insanın estetik anlayışını, zevkini, dünya görüşünü ortaya koyan etkinlikler olmakla birlikte aynı zamanda birer bilim dalıdırlar. Her bilim bağımsız kendi başına var olan disiplin değildir. Mutlaka başka bir bilimlerle ilişkisi vardır. Bir sanat olarak edebiyatında geniş anlamıyla sanatla derin ilişkisi vardır.
Her bilimin geçmişi olduğu gibi edebiyat ve dolayısıyla sanatın da tarihi vardır. Öğrenci bu derste edebiyatla güzel sanatlarla olan ilişkisini kavrayacak her birini soyut sanat olmadığını anlayacaktır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 15.00-17.00, Cats üzerinden sanal sınıf
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 10.00-10.30, 3D09
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap, slayt gösterisi.
Temel Kaynaklar
Köprülü, Fuat (1986), Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul.
Toprak, Burhan (1954), Dil ve Sanat, İstanbul.
Gül, Tuncay (1989), Batı Anadolu Beyliklerinde Cami Tasvirli Mezar Taşları, Ankara.
Bilge, Nilgün (2000), Modern ve Soyut Heykelin Doğuşu 1900-1950, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Garo Kürkman (2005), Toprak Ateş Su, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Edebiyat nedir?
Sözlü anlatım.
2. Hafta
Edebiyatın estetik unsurları.
Sözlü anlatım.
3. Hafta
Edebiyatın geçirdiği evreler.
Sözlü anlatım.
4. Hafta
Sanat nedir?
Sözlü anlatım.
5. Hafta
Sanatın doğuşu.
Sözlü anlatım.
6. Hafta
Sanatın estetik öğeleri.
Sözlü anlatım.
7. Hafta
Edebiyat medeniyet ilişkisi
Sözlü anlatım.
8. Hafta
Vize sınavı
9. Hafta
Sanat ve medeniyet ilişkisi.
Sözlü anlatım.
10. Hafta
Sanat kavramı içinde edebiyatın yeri.
Sözlü anlatım.
11. Hafta
Tarih bağlamında edebiyat-sanat müşterekliği
Sözlü anlatım.
12. Hafta
Tarih bağlamında edebiyat-sanat müşterekliği
Sözlü anlatım.
13. Hafta
Sanatın toplumun gelenek, inanç ve yaşayışla ilişkisi.
Sözlü anlatım.
14. Hafta
Sanatın toplumun gelenek, inanç ve yaşayışla ilişkisi.
Sözlü anlatım.
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Edebiyatın doğuş nedenini öğrenir.
ÖÇ-2
Genel anlamda sanatın doğuş nedenini öğrenir.
ÖÇ-3
Edebiyat ve sanatın estetik ögelerini kavrar.
ÖÇ-4
Edebiyatın da bir sanat eseri olduğunu kavrar.
ÖÇ-5
Edebiyatla sanatın müştereklerini kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.