1. Türkçenin tarihi coğrafyasını tanıtmak.
2. Farklı dönem ve coğrafyalarda oluşturulan Türk kültürünü tanıtmak.
3. Türkçenin tarih boyunca oluşturulan temel metinlerini tanıtmak.
4. Türkçenin farklı dönemleri arasındaki benzeşen ve ayrılan yönlerini tanıtmak.
5. Bugünkü Türk dili coğrafyasının oluşumunu mümkün kılan şartları öğretmek.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 15.00-17.00, AK-ZD2
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 13.00-3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım
-Soru-cevap
-Tahlil
Temel Kaynaklar
- A. Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İst. 1983.
-A. B. Ercilasun, Başlangıçtan 20 Yüzyıla Kadar Türk Dili Tarihi, Ank., 1998.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türkçe ve tarihi devirleri
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Türkçenin yayılma alanları
Anlatım, soru-cevap
3. Hafta
Orta Asya ve Sibirya bölgesi
Anlatım, soru-cevap
4. Hafta
Orta Asya ve Sibirya Türklerinin oluşturduğu Türk Kültürü
Anlatım, soru-cevap
5. Hafta
Kafkaslar ve Hazar bölgesi
Anlatım, soru-cevap
6. Hafta
Anadolu ve Orta Doğu Türkleri
Anlatım, soru-cevap
7. Hafta
Karadeniz'in kuzeyindeki Türkleri
Anlatım, soru-cevap
8. Hafta
Hun, Göktürk ve Uygur dönemleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
9. Hafta
Göktürk ve Uygurlardan kalan eserler ve bu dönemin başlıca fonetik, morfolojik özellikleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
10. Hafta
Karahanlı dönemi, bu dönem eserleri ve bu dönemin başlıca başlıca fonetik, morfolojik özellikleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
11. Hafta
Bulgar Türkleri, coğrafyası ve eserler
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
12. Hafta
Harezm, Kıpçak dönemi, yaşadıkları coğrafya ve eserler
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
13. Hafta
Çağatay dönemi, yaşadıkları coğrafya ve eserler
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
14. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi dönemi ve eserler
Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Türkçenin tarihi coğrafyasını bilir.
ÖÇ-2
2. Farklı dönem ve coğrafyalarda oluşturulan Türk kültürünü tanır.
ÖÇ-3
3. Türkçenin tarih boyunca oluşturulan temel metinlerini tanır ve okuyup anlayabilir.
ÖÇ-4
4. Türkçenin farklı dönemleri arasındaki benzeşen ve ayrılan yönlerini tanır, aralarındaki ilişkiyi görebilir.
ÖÇ-5
5. Bugünkü Türk dili coğrafyasının oluşumunu mümkün kılan şartları bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.