Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tarihî Türk Dili Coğrafyası

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB507 Tarihî Türk Dili Coğrafyası 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
1. Türkçenin tarihi coğrafyasını tanıtmak.

2. Farklı dönem ve coğrafyalarda oluşturulan Türk kültürünü tanıtmak.

3. Türkçenin tarih boyunca oluşturulan temel metinlerini tanıtmak.

4. Türkçenin farklı dönemleri arasındaki benzeşen ve ayrılan yönlerini tanıtmak.

5. Bugünkü Türk dili coğrafyasının oluşumunu mümkün kılan şartları öğretmek.
Ön Koşullar
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 15.00-17.00, AK-ZD2
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 13.00-3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım

-Soru-cevap

-Tahlil
Temel Kaynaklar - A. Caferoğlu, Türk Dili Tarihi I-II, İst. 1983.

-A. B. Ercilasun, Başlangıçtan 20 Yüzyıla Kadar Türk Dili Tarihi, Ank., 1998.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türkçe ve tarihi devirleri Anlatım, soru-cevap
2. Hafta Türkçenin yayılma alanları Anlatım, soru-cevap
3. Hafta Orta Asya ve Sibirya bölgesi Anlatım, soru-cevap
4. Hafta Orta Asya ve Sibirya Türklerinin oluşturduğu Türk Kültürü Anlatım, soru-cevap
5. Hafta Kafkaslar ve Hazar bölgesi Anlatım, soru-cevap
6. Hafta Anadolu ve Orta Doğu Türkleri Anlatım, soru-cevap
7. Hafta Karadeniz'in kuzeyindeki Türkleri Anlatım, soru-cevap
8. Hafta Hun, Göktürk ve Uygur dönemleri Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
9. Hafta Göktürk ve Uygurlardan kalan eserler ve bu dönemin başlıca fonetik, morfolojik özellikleri Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
10. Hafta Karahanlı dönemi, bu dönem eserleri ve bu dönemin başlıca başlıca fonetik, morfolojik özellikleri Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
11. Hafta Bulgar Türkleri, coğrafyası ve eserler Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
12. Hafta Harezm, Kıpçak dönemi, yaşadıkları coğrafya ve eserler Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
13. Hafta Çağatay dönemi, yaşadıkları coğrafya ve eserler Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
14. Hafta Eski Anadolu Türkçesi dönemi ve eserler Anlatım, soru-cevap, fonetik ve morfolojik analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Türkçenin tarihi coğrafyasını bilir.
ÖÇ-22. Farklı dönem ve coğrafyalarda oluşturulan Türk kültürünü tanır.
ÖÇ-33. Türkçenin tarih boyunca oluşturulan temel metinlerini tanır ve okuyup anlayabilir.
ÖÇ-44. Türkçenin farklı dönemleri arasındaki benzeşen ve ayrılan yönlerini tanır, aralarındaki ilişkiyi görebilir.
ÖÇ-55. Bugünkü Türk dili coğrafyasının oluşumunu mümkün kılan şartları bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5