Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB705 Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi I 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 Dersin ortaöğretimde öğretimi ile ilgili olarak, gerekli metot, teknik ve davranışları öğrenciye kazandırmak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. İsa Kocakaplan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı günü 11.00-13.00 saatleri arasında AK-ZD4 numaralı amfide yürütülür
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında CATS üzerinden görüşülür.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
Temel Kaynaklar -Cemiloğlu, Mustafa, 2003, Türk Dili ve Edebiyatı Öğretimi, Alfa Yayınları, İstanbul.

 -Ertem, Rekin- Kocakaplan, İsa, 2010, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Kesit Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar -Lise Türk Dili ve Edebiyatı ders kitapları.

 Lise Dil ve Anlatım ders kitapları.

Günlük plan örnekleri,

Ünite planı örnekleri,

Lise Türk Dili ve Edebiyatı dersi müfredat programı.

Lise Dil ve Anlatım dersi müfredat programı.

Yıllık plan örnekleri.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türk Dili ve Edebiyatı dersinin amaçları Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
2. Hafta Türk Dili ve Edebiyatı dersinin müfredat programı Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
3. Hafta Günlük plan, ünite planı ve yıllık plan hakkında bilgilendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
4. Hafta Öğrencilere sınıfta slaytla sunum yapacakları konuların dağıtılması Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
5. Hafta 15-20 slayt uzunluğunda hazırlanan bir konunun sınfta örnek sunumunun yapılması ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
6. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
7. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
8. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
9. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
10. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
11. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
12. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
13. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
14. Hafta Öğrencilerin hazırladıkları konuları sınıfta sunmaları ve toplu değerlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma, tümevarım, tümdengelim, uygulama, canlandırma vb. yöntem ve teknikler ders sırasında yeri geldikçe kullanılacaktır.
15. Hafta Final sınavı Öğrencilerin hazırladıkları planlar, ppt sunusu ve sınıfta yaptıkları sunum sırasında gösterdikleri performansdeğerlendirilir.
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 90
Derse Devam / Katılım 1 10


ÖÇ-1Derste kullanılacak yöntemleri belirtir.
ÖÇ-2Dersin öğretimi hakkındaki verileri yorumlar.
ÖÇ-3Dersle ilgili dokümanları sınıfta kullanır.
ÖÇ-4Konuyu sunma aşamalarını planlar.
ÖÇ-5Dersin öğretimi hakkındaki planlama ve dokümanları geliştirir.
ÖÇ-6Konuların sınıfta işlenmesinin ardından, öğrenciler üzerindeki etkilerini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6