Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klâsik Türk Edebiyatında Nesir

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB707 Klâsik Türk Edebiyatında Nesir 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; Türk nesrinin genel özelliklerini tanıtarak örnek metinlerin incelenmesi sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 12.00-14.00 saatleri arasında AK-ZD1 numaralı amfide yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında CATS üzerinden görüşülür.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  
-Anlatım, tartışma, soru-cevap, uygulama.
Temel Kaynaklar  
- İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir,  Akçağ, Ankara.
- Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter.
- Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara.
- Aşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
- Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.),  (1971), MEB.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Türk nesrinin tarihi gelişimi Anlatma, tartışma ve uygulama
2. Hafta Türk nesrinin genel özellikleri Anlatma, tartışma ve uygulama
3. Hafta İslamiyet öncesi ve sonrası Türk nesri Anlatma, tartışma ve uygulama
4. Hafta Seci' ve seci' araştırmaları Anlatma, tartışma ve uygulama
5. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
6. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
7. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
8. Hafta Vize Vize
9. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
10. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
11. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
12. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
13. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
14. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
15. Hafta Örnek metin okuma ve yorumlama Okuma, tartışma ve uygulama
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Derse Devam / Katılım 1 15
Ders İçi-Dışı Etkinlik 1 15
Final 1 30


ÖÇ-1ÖÇ1. Türk nesrinin genel özelliklerini tanır.
ÖÇ-2ÖÇ2. Nesirde kullanılan üslupları sıralar ve özelliklerini tanır.
ÖÇ-3ÖÇ3. Örnek metinlerdeki üslup özelliklerini gösterir.
ÖÇ-4ÖÇ4. Türk nesrinin tarihi gelişimini takip edebilir.
ÖÇ-5ÖÇ5. Örnek metinleri okur ve değerlendirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5