Bu dersin amacı; Türk nesrinin genel özelliklerini tanıtarak örnek metinlerin incelenmesi sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 12.00-14.00 saatleri arasında AK-ZD1 numaralı amfide yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında CATS üzerinden görüşülür.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, soru-cevap, uygulama.
Temel Kaynaklar
- İz, Fahir (1995), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ, Ankara.
- Okuyucu, Cihan (vd.) (2009), Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter.
- Kınalızâde Hasan Çelebi, Tezkiretü'ş-şuarâ, I-II C., İbrahim Kutluk (hz.), (1978), TTK Yay., Ankara.
- Aşık Çelebi, Meşâirü'ş-şuarâ, Filiz Kılıç (hz.), İstanbul Araştırmaları Enstitüsü.
- Sinan Paşa, Tazarrunâme, Mertol Tulum (hz.), (1971), MEB.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Türk nesrinin tarihi gelişimi
Anlatma, tartışma ve uygulama
2. Hafta
Türk nesrinin genel özellikleri
Anlatma, tartışma ve uygulama
3. Hafta
İslamiyet öncesi ve sonrası Türk nesri
Anlatma, tartışma ve uygulama
4. Hafta
Seci' ve seci' araştırmaları
Anlatma, tartışma ve uygulama
5. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
6. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
7. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
10. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
11. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
12. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
13. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
14. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
15. Hafta
Örnek metin okuma ve yorumlama
Okuma, tartışma ve uygulama
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Derse Devam / Katılım
1
15
Ders İçi-Dışı Etkinlik
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
ÖÇ1. Türk nesrinin genel özelliklerini tanır.
ÖÇ-2
ÖÇ2. Nesirde kullanılan üslupları sıralar ve özelliklerini tanır.
ÖÇ-3
ÖÇ3. Örnek metinlerdeki üslup özelliklerini gösterir.
ÖÇ-4
ÖÇ4. Türk nesrinin tarihi gelişimini takip edebilir.
ÖÇ-5
ÖÇ5. Örnek metinleri okur ve değerlendirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.