Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Dilbilgisi I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB101 1 Türk Dilbilgisi I 3/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu ders Türkçenin seslerinin, ses özelliklerinin ve ses olaylarının tanınmasını amaçlamaktadır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr.Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi günü 14.00-17.00 saatleri arasında sanal sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi günü 17.00-17.30 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar Banguoğlu, Tahsin (2007), Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Ergin Muharrem (2005), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.  
Diğer Kaynaklar Karaağaç, Günay (2010), Türkçenin Ses Bilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul.
Demir Nurettin, Emine Yılmaz (2010), Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ses Bilgisi, ses bilim nedir? Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta Ses organları ve işlevleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta Türkçenin ünlüleri ve ünsüzlerinin özellikleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta Türk dilinin hece yapısı Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta Ses olaylarının nedenleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta ses olayları (örnekler üzerinde uygulama) Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta ses olayları (örnekler üzerinde uygulama) Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta Vize
9. Hafta ses olayları (örnekler üzerinde uygulama) Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta ses olayları (örnekler üzerinde uygulama) Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta ses değişmeleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta ses değişmeleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta Kelimede vurgu Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta Cümlede vurgu Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türkçenin ses özelliklerini bilir.
ÖÇ-2Ünlü ve ünsüz sesleri tanır.
ÖÇ-3Türkçedeki ses özelliklerini ve bunların nedenlerini açıklar, örnekler verir.
ÖÇ-4Türkçe kelimelerdeki ses değişimlerinin nedenini sorgular, açıklar.
ÖÇ-5Türkçenin yapısına uygun sözcükleri tanıyabilir.
ÖÇ-6Türkçedeki ses olaylarını çözümleyebilir.
ÖÇ-7Türk dilinin herhangi bir şivesine ait herhangi bir gramer unsurunu fonetik bakımdan değerlendirir ve hakkında hüküm verir.
ÖÇ-8Türkçedeki kelime ve cümle vurgusunun ne olduğunu bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8