Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Yeni Türk Edebiyatı I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB103 1 Yeni Türk Edebiyatı I 2/0/0 Z Türkçe 3
Dersin Amacı
Türk Edebiyatının çağdaşlaşma aşamaları hakkında bilgi vererek, yeni türlerin edebiyatımıza nasıl girdiğini öğretmek, nesrin edebiyatımızda gelişimini vererek bu yolda gazetelerin rolünü belirlemek.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Berna Sevindik
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı günü 13.00-15.00 AK-4B0810 numaralı sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 13.00 3D-07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, tartışma, karşılaştırma, soru- cevap
Temel Kaynaklar  

Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İnkılap Kitabevi, 2015.

Orhan Okay, Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergah Yayınevi, 2016.

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türk Edebiyatı Tarihi C.3, 2019.

Ahmet Mithat Efendi, Felatun Bey ile Rakım Efendi, Dergah Yayınları, 2020.

Recaizade Mahmut Ekrem, Araba Sevdası,  Can Yayınları, 2019.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Edebiyat Nedir? Sözlü anlatım
2. Hafta Aydınlanma Çağı ne zaman başlar özellikleri nelerdir? Sözlü anlatım
3. Hafta Batılılaşma Nedir? Sözlü anlatım
4. Hafta Batılılaşma devri Türk edebiyatında ne zaman başlar? Sözlü anlatım
5. Hafta Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatına Giriş Sözlü anlatım
6. Hafta Namık Kemal'in Eserleri ve Edebi Kişiliği Sözlü anlatım
7. Hafta Ziya Paşa'nın Eserleri ve Edebi Kişiliği Sözlü anlatım
8. Hafta VİZE
9. Hafta Tanzimat 2. Dönemi Hakkıında Genel Bilgiler Sözlü anlatım,
10. Hafta Abdülhak Hamid Tarhan'ın Eserleri ve Edebi Kişiliği Sözlü anlatım,
11. Hafta Recaizade Mahmut Ekrem'in Eserleri ve Edebi Kişiliği Sözlü anlatım,
12. Hafta Roman Türünün Türk Edebiyatındaki İlk Örneklerinin İncelenmesi Sözlü anlatım,
13. Hafta Roman Türünün Türk Edebiyatındaki İlk Örneklerinin İncelenmesi Sözlü anlatım,
14. Hafta Roman Türünün Türk Edebiyatındaki İlk Örneklerinin İncelenmesi Sözlü anlatım,
15. Hafta Roman Türünün Türk Edebiyatındaki İlk Örneklerinin İncelenmesi Sözlü anlatım,
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Öğrenci19.Yüzyıl Türk edebiyatını tanımlar.
ÖÇ-2Bu dönemi önceki dönemlerle karşılaştırır.
ÖÇ-3Edebiyatımıza giren yeni türleri öğrenir.
ÖÇ-4Batı tesirli yenilikleri yorumlar.
ÖÇ-5Nesir dili arayışlarını tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5