Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Halk Edebiyatına Giriş

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB105 1 Türk Halk Edebiyatına Giriş 2/0/0 Z Türkçe 2
Dersin Amacı
Türk halk edebiyatının temel kavramlarını, kaynaklarını, özelliklerini, araştırma yöntem ve tekniklerini öğretmek; tür ve biçimleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı günü13:00-15:00 saatleri arasında AK3B0305 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı günü 17:00-17:30 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım

Soru-yanıt

Tartışma

Kısa sunum

 
Temel Kaynaklar

-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

-Mustafa Aça (ed.), Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

-P. Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1995.

-P. Naili Boratav, Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2002.

-Umay Günay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yayınları, Ankara 2008.

-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.

-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.

 

Diğer Kaynaklar

-Mehmet Aça vd. Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul 2011.

-Erman Artun, Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı, Karahan Kitabevi, Adana 2011.

-Erman Artun, Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.

-Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.

-M. Öcal Oğuz, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Halk, Kültür ve Gelenek Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta Halk Edebiyatı Terimi ve Kapsamı Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta Halk Edebiyatı ve Sosyal Bilimlerin Diğer Disiplinleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
4. Hafta Halk Edebiyatı Araştırmaları Tarihi Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
5. Hafta Halk Edebiyatı Araştırmalarının Kaynakları Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
6. Hafta Sözlü, Yazılı ve Elektronik Kültür Ortamları Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
7. Hafta Halk Edebiyatı Araştırma Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
8. Hafta Anonim Halk Edebiyatı (Mit, Destan, Masal) Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
9. Hafta Anonim Halk Edebiyatı (Efsane, Halk Hikayesi, Fıkra) Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
10. Hafta Anonim Halk Edebiyatı (Atasözü, Deyim, Alkış ve Kargış) Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
11. Hafta Halk Şiirinde Biçim ve Tür Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
12. Hafta Anonim Halk Şiiri Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
13. Hafta Aşık Edebiyatı/Aşık Şiiri Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
14. Hafta Tekke-Tasavvuf Edebiyatı/Tekke Şiiri Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
15. Hafta Final Haftası
16. Hafta Final Haftası
17. Hafta Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Halkbiliminin çalışma alanını bilir.
ÖÇ-2Halk edebiyatı alanını tanır.
ÖÇ-3Halk edebiyatının tarihsel gelişimini takip eder.
ÖÇ-4Halk edebiyatı türlerini ayırt edebilecek ve kuramsal çözümlemeler yapabilecektir.
ÖÇ-5Halk hikayesi ve destanı sözlü kompozisyon teorisine göre çözümler.
ÖÇ-6Halk şiiri türlerinin yapı çözümlemesini yapar.
ÖÇ-7Edebi türlerin içeriklerini yorumlar.
ÖÇ-8Türkiye’deki halk kültürünün tarihsel geçmişini bilir, sosyal gelişmeler ışığında nasıl bir değişim sürecine girdiğini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8