Türk halk edebiyatının temel kavramlarını, kaynaklarını, özelliklerini, araştırma yöntem ve tekniklerini öğretmek; tür ve biçimleri hakkında bilgi sahibi olunmasını sağlamak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı günü13:00-15:00 saatleri arasında AK3B0305 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 17:00-17:30 saatleri arasında görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım
Soru-yanıt
Tartışma
Kısa sunum
Temel Kaynaklar
-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
-Mustafa Aça (ed.), Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
-P. Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1995.
-P. Naili Boratav, Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2002.
-Umay Günay, Türkiye’de Aşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yayınları, Ankara 2008.
-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.
-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.
Diğer Kaynaklar
-Mehmet Aça vd. Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul 2011.
-Erman Artun, Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı, Karahan Kitabevi, Adana 2011.
-Erman Artun, Aşıklık Geleneği ve Aşık Edebiyatı, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.
-Özkul Çobanoğlu, Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara 2005.
-M. Öcal Oğuz, Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam, Akçağ Yayınları, Ankara 2001.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Halk, Kültür ve Gelenek
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta
Halk Edebiyatı Terimi ve Kapsamı
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta
Halk Edebiyatı ve Sosyal Bilimlerin Diğer Disiplinleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
4. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırmaları Tarihi
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
5. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırmalarının Kaynakları
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
6. Hafta
Sözlü, Yazılı ve Elektronik Kültür Ortamları
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
7. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırma Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
8. Hafta
Anonim Halk Edebiyatı (Mit, Destan, Masal)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
9. Hafta
Anonim Halk Edebiyatı (Efsane, Halk Hikayesi, Fıkra)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
10. Hafta
Anonim Halk Edebiyatı (Atasözü, Deyim, Alkış ve Kargış)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
11. Hafta
Halk Şiirinde Biçim ve Tür
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
12. Hafta
Anonim Halk Şiiri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
13. Hafta
Aşık Edebiyatı/Aşık Şiiri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
14. Hafta
Tekke-Tasavvuf Edebiyatı/Tekke Şiiri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, Kısa sunum
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Halkbiliminin çalışma alanını bilir.
ÖÇ-2
Halk edebiyatı alanını tanır.
ÖÇ-3
Halk edebiyatının tarihsel gelişimini takip eder.
ÖÇ-4
Halk edebiyatı türlerini ayırt edebilecek ve kuramsal çözümlemeler yapabilecektir.
ÖÇ-5
Halk hikayesi ve destanı sözlü kompozisyon teorisine göre çözümler.
ÖÇ-6
Halk şiiri türlerinin yapı çözümlemesini yapar.
ÖÇ-7
Edebi türlerin içeriklerini yorumlar.
ÖÇ-8
Türkiye’deki halk kültürünün tarihsel geçmişini bilir, sosyal gelişmeler ışığında nasıl bir değişim sürecine girdiğini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.