Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türk Dilbilgisi II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB201 2 Türk Dilbilgisi II 3/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Türkiye Türkçesinin yapısını öğreterek Türkçenin doğru kullanımını sağlamak, kelime türleri konusunda bilgi vermek, öğrencilere Türkiye Türkçesi gramerinin kurallarını kavratmak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 15:00-16:00, Ataköy Yerleşkesi, 1B-16 Numaralı Derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni Perşembe 10.00-11.00, 4B-02 Ofisi
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, tartışma, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar
Banguoğlu, Tahsin (2007) , Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. 
Ergin, Muharrem (2005), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.

Korkmaz, Zeynep (2003), Türkiye Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ankara.
Diğer Kaynaklar  
Hacıeminoğlu, Necmettin (1992), Türk Dilinde Yapı Bakımından Filler,  TDK yayınları, Ankara.

Bilgegil, Kaya (1982), Türkçe Dilbilgisi, Dergah Yayınları, İstanbul.

Jean, Deny (1995), Türk Dili Gramerinin Temel Kuralları: Türkiye Türkçesi (trc: Oytun Şahin), TDK Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sözcükler ve yapıları, Sözcükte ses-anlam ilişkisi Sözlü anlatım yazılı uygulama
2. Hafta Sözcük kökleri, Ad ve eylem kökleri Sözlü anlatım yazılı uygulama
3. Hafta Ek türleri: Yapım ekleri, çekim ekleri Sözlü anlatım yazılı uygulama
4. Hafta Basit sözcükler, Türemiş sözcükler Sözlü anlatım yazılı uygulama
5. Hafta Addan ad türeten ekler Sözlü anlatım yazılı uygulama
6. Hafta Eylemden ad türeten ekler Sözlü anlatım yazılı uygulama
7. Hafta Addan eylem türeten ekler Sözlü anlatım yazılı uygulama
8. Hafta Vize
9. Hafta Eylemden eylem türeten ekler Sözlü anlatım yazılı uygulama
10. Hafta Birleşik sözcükler Sözlü anlatım yazılı uygulama
11. Hafta Eklerle ilgili uygulamalar Sözlü anlatım yazılı uygulama
12. Hafta Eklerle ilgili uygulamalar Sözlü anlatım yazılı uygulama
13. Hafta Eklerle ilgili uygulamalar Sözlü anlatım yazılı uygulama
14. Hafta Yapı Bilgisi konularının değerlendirilmesi Sözlü anlatım yazılı uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türkçenin yapısını açıklayabilecektir.
ÖÇ-2Türkçedeki yapım ve çekim eklerini açıklar.
ÖÇ-3Türkçe kelime türetiminin nasıl olduğunu bilir.
ÖÇ-4Türkçedeki sözcük türlerini açıklar, örnekler verir.
ÖÇ-5Türkçenin yapısını oluşturan ögeleri analiz edebilir.
ÖÇ-6Türkçe sözcüklerin yapısını açıklar ve örneklendirir.
ÖÇ-7Türkçe sözcüklerin köklerini bulur.
ÖÇ-8Türkçe sözcüklerin eklerini açıklar.
ÖÇ-9Sözcüklerin cümle içindeki görevlerini analiz eder.
ÖÇ-10Sözcüklerin cümle içindeki ilişkilerini bilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8                
ÖÇ 9                
ÖÇ 10