Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça ve Arapça unsurları tanımaktır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günü 10.00-12.00 saatleri arasında AK3B0810 nolu sınıfta yürütülür.
Çarşamba günü 13.00-15.00 saatleri arasında AK4B0709 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günü 13.00-15.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap, uygulama-alıştırma
Temel Kaynaklar
Develi, Hayati (2010), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul, Kesit Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Timurtaş, Faruk Kadri (2009), Osmanlı Türkçesine Giriş I, Alfa Yayınları, İstanbul.
Devellioğlu, Ferit (2006), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara.
Develi Hayati (2006), Osmanlı’nın Dili, 3F Yayınları, İstanbul.
Ergin, Muharrem (1982), Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
Sami, Şemsettin Sami (1996), Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Farsça yapılı tamlamalar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta
Farsça yapılı tamlamalar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta
Farsça sıfat tamlamaları
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta
Osmanlı Tükçesinde Farsça tamlamalar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta
Üç kelimeden oluşan Farsça tamlamalar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta
Uygulama
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta
Arapça ay adları
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Farsça ve Arapça çokluk ekleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta
Arapça kelimelerin yapımı
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta
Arapça masdarlar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta
Mastar kalıpları
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta
Arapça düzensiz çokluklar
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta
Uygulama
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta
Final
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça tamlamaları tanır ve yazabilir.
ÖÇ-2
Farsça sıfat tamlamalarının yapısını bilir.
ÖÇ-3
Arapça-Farsça çokluk yapılarını anlayabilir.
ÖÇ-4
Arapça kelimelerdeki erillik ve dişilliği tanımlar.
ÖÇ-5
Arap dilinin kelime türetme biçimini uygulayabilir.
ÖÇ-6
Arapça kelimelerin çokluk kalıplarını uygular.
ÖÇ-7
İsm-i fâil ve ism-i mefûlü tanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.