Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Osmanlı Türkçesine Giriş II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB202 2 Osmanlı Türkçesine Giriş II 4/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Osmanlı Türkçesinde yer alan Farsça ve Arapça unsurları tanımaktır.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi günü 10.00-12.00 saatleri arasında AK3B0810 nolu sınıfta yürütülür. Çarşamba günü 13.00-15.00 saatleri arasında AK4B0709 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günü 13.00-15.00 saatleri arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, soru-cevap, uygulama-alıştırma
Temel Kaynaklar Develi, Hayati (2010), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul, Kesit Yayınları.

 
Diğer Kaynaklar  

Timurtaş, Faruk Kadri (2009), Osmanlı Türkçesine Giriş I, Alfa Yayınları, İstanbul.

Devellioğlu, Ferit (2006), Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara.

Develi Hayati (2006), Osmanlı’nın Dili, 3F Yayınları, İstanbul.

Ergin, Muharrem (1982), Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
 
Sami, Şemsettin Sami (1996), Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Farsça yapılı tamlamalar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta Farsça yapılı tamlamalar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta Farsça sıfat tamlamaları Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta Osmanlı Tükçesinde Farsça tamlamalar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta Üç kelimeden oluşan Farsça tamlamalar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta Uygulama Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta Arapça ay adları Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Farsça ve Arapça çokluk ekleri Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta Arapça kelimelerin yapımı Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta Arapça masdarlar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta Mastar kalıpları Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta Arapça düzensiz çokluklar Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta Uygulama Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta Final Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Osmanlı Türkçesinde kullanılan Farsça tamlamaları tanır ve yazabilir.
ÖÇ-2Farsça sıfat tamlamalarının yapısını bilir.
ÖÇ-3Arapça-Farsça çokluk yapılarını anlayabilir.
ÖÇ-4Arapça kelimelerdeki erillik ve dişilliği tanımlar.
ÖÇ-5Arap dilinin kelime türetme biçimini uygulayabilir.
ÖÇ-6Arapça kelimelerin çokluk kalıplarını uygular.
ÖÇ-7İsm-i fâil ve ism-i mefûlü tanır.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7