14. yüzyıla Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. İskender Pala
Asistanlar
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 9:00-12:00, ZD-4
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba, 13.00-14.00, 3D-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
Temel Kaynaklar
Pala, iskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
Pala, iskender (2011), Divan Edebiyatı, Kapı Yayınları, İstanbul.
Levent, Agah Sırrı (1943), Divan EdebiyatI, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi,İstanbul.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
14. Yüzyılın Siyası Kültürel Ortamının İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
2. Hafta
14. Yüzyıl Edebiyatının Dilsel Ve Estetik Değerlerinin İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
3. Hafta
Şeyyad Hamza’nın Şiirlerinin Edebi Ve Estetik Açıdan İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
4. Hafta
Kadı Burhaneddin’in Şiir Anlayışının İşlenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
5. Hafta
Kadı Burhaneddin’in Bir Şiirinin Şerhi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
6. Hafta
Hoca Dehhani’nin Şiir Anlayışının İşlenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
7. Hafta
Erzurumlu Darir’in Şiirlerinin Edebi Ve Estetik Açıdan İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Ahmedi’nin Şiirlerinin Edebi Ve Estetik Açıdan İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
10. Hafta
Ahmedi’nin Bir Gazelinin Şerhi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
11. Hafta
Nesimi’nin Şiir Anlayışı Ve Hurufilik İnancının İncelenmesi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
12. Hafta
Nesimi’den Bir Gazelin Şerhi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
13. Hafta
Nesimi’den Bir Gazelin Şerhi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
14. Hafta
Nesimi’den Bir Gazelin Şerhi.
Anlatma, Araştırma, Metin Üzerinde Uygulama, Soru-Cevap.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 14. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-2
14. yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-3
14. yüzyılın genel özelliklerini ayırt edebilir.
ÖÇ-4
Tür ve şekil bilgisini kavrar ve okuduğu metinleri bu bağlamda değerlendirir.
ÖÇ-5
Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-6
Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-7
Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
ÖÇ-8
Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.