Bu ders, Türkiye Türkçesinin cümle yapısının ve cümle türlerinin tanınmasını amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 13.00-16.00, AK3C111315
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 15.00-16.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, soru-cevap, metin üzerinde uygulama.
Temel Kaynaklar
Banguoğlu, Tahsin (2007), Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Ergin, Muharrem (2005), Türk Dil Bilgisi, Bayrak Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Karahan Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara.
Karaağaç, Günay, Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul.
Açıkgöz Halil, Muhammet Yelten (2005), Kelime Grupları, Doğu Kütüphanesi, İstanbul.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Cümlenin dilbilim ve dil bilgisindeki yeri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
2. Hafta
Cümle ve öğeleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
3. Hafta
Cümle ve kelime grupları
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
4. Hafta
Cümle türleri
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
5. Hafta
Basit cümle
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
6. Hafta
Birleşik cümle
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
7. Hafta
Bağlı cümle
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Eksiltili cümle
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
10. Hafta
Yüklemin türüne ve yerine göre cümleler
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
11. Hafta
Anlamına göre cümleler
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
12. Hafta
Cümle tahlili çalışması
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
13. Hafta
Cümle tahlili çalışması
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
14. Hafta
Cümle tahlili çalışması
Sözlü anlatım ve yazılı uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Türkçenin cümle yapısını açıklayabilecektir.
ÖÇ-2
Cümledeki ögeleri ve kelime gruplarını tanır.
ÖÇ-3
Türkçedeki kelimelerin cümle içindeki kullanım yerlerini ve görevlerini belirleyebilir.
ÖÇ-4
Türkçenin cümle türlerini tanır.
ÖÇ-5
Yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneklerini geliştirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.