Türk halk edebiyatının nazma dayalı temel türleri, araştırma ve inceleme yöntemleri hakkında temel bilgileri kavratılır. Şiir sanatının temel özelliklerinden başlanarak, anonim halk şiirinin türleri örneklerle açıklanır, âşık edebiyatının gerek geleneği gerekse temsilcileri metinlerle tanıtılır. Verilen temel çerçevesinde, öğrencide, metinleri açıklama becerisi geliştirmek amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar
yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 11.00-13.00, AK1C0810 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 14.00-16.00, 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım
-Tartışma
-Soru-Yanıt
-Uygulama-Alıştırma
-Sorun/Problem Çözme
Temel Kaynaklar
- Halk Şiirimizin Gücü, Doğan Aksan, Bilgi Yay., 1. bs., Ank., 1999, 243 s.
- Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Doğan Aksan, Be-ta basım yayım, Ank., 1994, 290 s.
- Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Cem Dilçin, TDK Yay., Ank., 1983, 531 s.
- Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, editör: M. Öcal Oğuz, Grafiker Yayınları, Ankara, 2004.
- Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Edebiyat Tarihi/Metinler, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 4. Baskı, Adana, 2011, XVI+514 s.
- 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Pertev Naili Boratav, Gerçek Yayınevi, 2. baskı, İstanbul.
- Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 4. Bs., Adana, 2011, 401 s.
Diğer Kaynaklar
-- Türk Halk Edebiyatına Giriş, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 6. Bs., Adana, 2011, 406 s.
- “Metafor Yaratma Eylemi Olarak Bilmeceler”, Murat Cankara, Millî Folklor, sayı: 55, Sonbahar 2002, s. 70-75.
- “Karacaoğlan’ın Şiirlerinde Bazı İmgeler”, Muharrem Kaya, Hürriyet Gösteri, sayı: 286, Ocak 2007, s. 68-69.
- “Atasözleri ve Deyimlerimizde Psikolojik Unsurlar”, İhsan Kurt, Millî Kültür, sayı: 39, Nisan 1983, s. 22-26.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Şiir dili ve genel dil arasındaki farklar. Şiir dilinde metafor, metonimi, imge, müzikalite ve metinlerarasılığın öneminin örneklerle açıklanması.
anlatım-uygulama
2. Hafta
Halk şiirinde konu. Örnekler, açıklamalar.
anlatım-uygulama
3. Hafta
Halk şiirinde betimleme. Örnekler, açıklamalar.
anlatım, tartışma
4. Hafta
Halk şiirinde imge. Örnekler, açıklamalar.
anlatım
5. Hafta
Halk şiirinde lirizim. Örnekler, açıklamalar.
anlatım-tartışma- uygulama
6. Hafta
Halk şiirinde alışılmamış bağdaştırmalar. Örnekler, açıklamalar.
anlatım-tartışma
7. Hafta
Koşma, tecnis, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-tartışma
8. Hafta
Âşık destanları, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
9. Hafta
Maniler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
10. Hafta
Türküler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
11. Hafta
Tekke edebiyatının temel özellikleri. Tekke edebiyatında kullanılan tasavvufi kavramların açıklanması.
anlatım-sorun çözme
12. Hafta
İlahiler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
13. Hafta
Devriyeler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
14. Hafta
Şathiyeler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması.
anlatım-sorun çözme
15. Hafta
final haftası
16. Hafta
final haftası
17. Hafta
final haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-2
Şiir sanatının temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3
Halk şiirinde verilen toplumsal mesajları çözümler.
ÖÇ-4
Anonim halk şiirinin tür, yapı özelliklerini bilir.
ÖÇ-5
Şiir sanatının temeli olan metafor, metonimi, imgenin özelliklerini şiir metinleri üzerinde açıklar.
ÖÇ-6
Âşıklık geleneğinin temel özelliklerini bilir, şiirlerin derin okumasını yapar.
ÖÇ-7
Âşıklık geleneğinde yeri olan türleri bilir, birbirinden ayırdeder.
ÖÇ-8
Tekke edebiyatının temeli olan tasavvuf düşüncesini tekke şiiri örneklerinde yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.