Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Halk Edebiyatı Örnekleri II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB406 Halk Edebiyatı Örnekleri II 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı


Türk halk edebiyatının nazma dayalı temel türleri, araştırma ve inceleme yöntemleri hakkında temel bilgileri kavratılır. Şiir sanatının temel özelliklerinden başlanarak, anonim halk şiirinin türleri örneklerle açıklanır, âşık edebiyatının gerek geleneği gerekse temsilcileri metinlerle tanıtılır. Verilen temel çerçevesinde, öğrencide, metinleri açıklama becerisi geliştirmek amaçlanmaktadır.

Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 11.00-13.00, AK1C0810 numaralı sınıfta yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 14.00-16.00, 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım

-Tartışma

-Soru-Yanıt

-Uygulama-Alıştırma 

-Sorun/Problem Çözme
Temel Kaynaklar

- Halk Şiirimizin Gücü, Doğan Aksan, Bilgi Yay., 1. bs., Ank., 1999, 243 s.

- Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Doğan Aksan, Be-ta basım yayım, Ank., 1994, 290 s.

- Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Cem Dilçin, TDK Yay., Ank., 1983, 531 s.

- Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, editör: M. Öcal Oğuz, Grafiker Yayınları, Ankara, 2004.

- Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Edebiyat Tarihi/Metinler, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 4. Baskı, Adana, 2011, XVI+514 s.

- 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Pertev Naili Boratav, Gerçek Yayınevi, 2. baskı, İstanbul.

- Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 4. Bs., Adana, 2011, 401 s.

Diğer Kaynaklar -- Türk Halk Edebiyatına Giriş, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 6. Bs., Adana, 2011, 406 s.

- “Metafor Yaratma Eylemi Olarak Bilmeceler”, Murat Cankara, Millî Folklor, sayı: 55, Sonbahar 2002, s. 70-75.

- “Karacaoğlan’ın Şiirlerinde Bazı İmgeler”, Muharrem Kaya, Hürriyet Gösteri, sayı: 286, Ocak 2007, s. 68-69.

 - “Atasözleri ve Deyimlerimizde Psikolojik Unsurlar”, İhsan Kurt, Millî Kültür, sayı: 39, Nisan 1983, s. 22-26.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Şiir dili ve genel dil arasındaki farklar. Şiir dilinde metafor, metonimi, imge, müzikalite ve metinlerarasılığın öneminin örneklerle açıklanması. anlatım-uygulama
2. Hafta Halk şiirinde konu. Örnekler, açıklamalar. anlatım-uygulama
3. Hafta Halk şiirinde betimleme. Örnekler, açıklamalar. anlatım, tartışma
4. Hafta Halk şiirinde imge. Örnekler, açıklamalar. anlatım
5. Hafta Halk şiirinde lirizim. Örnekler, açıklamalar. anlatım-tartışma- uygulama
6. Hafta Halk şiirinde alışılmamış bağdaştırmalar. Örnekler, açıklamalar. anlatım-tartışma
7. Hafta Koşma, tecnis, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-tartışma
8. Hafta Âşık destanları, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
9. Hafta Maniler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
10. Hafta Türküler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
11. Hafta Tekke edebiyatının temel özellikleri. Tekke edebiyatında kullanılan tasavvufi kavramların açıklanması. anlatım-sorun çözme
12. Hafta İlahiler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
13. Hafta Devriyeler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
14. Hafta Şathiyeler, tür, şekil özellikleri, örnek metinlerin açıklanması. anlatım-sorun çözme
15. Hafta final haftası
16. Hafta final haftası
17. Hafta final haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-2Şiir sanatının temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ-3Halk şiirinde verilen toplumsal mesajları çözümler.
ÖÇ-4Anonim halk şiirinin tür, yapı özelliklerini bilir.
ÖÇ-5Şiir sanatının temeli olan metafor, metonimi, imgenin özelliklerini şiir metinleri üzerinde açıklar.
ÖÇ-6Âşıklık geleneğinin temel özelliklerini bilir, şiirlerin derin okumasını yapar.
ÖÇ-7Âşıklık geleneğinde yeri olan türleri bilir, birbirinden ayırdeder.
ÖÇ-8Tekke edebiyatının temeli olan tasavvuf düşüncesini tekke şiiri örneklerinde yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8