Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Türk Edebiyatı V

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB504 5 Klasik Türk Edebiyatı V 2/0/0 Z Türkçe 5
Dersin Amacı
17. yüzyıla Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 10.00-11.30 saatleri arasında 5-B-13-15 sınıfında yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba günü 13.00-14.00 saatleri arasında 3-D-15.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
Temel Kaynaklar Levent, Agah Sırrı (1943), Divan Edebiyatı, Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İnkılap Kitabevi,İstanbul.
Tarlan, Ali Nihat(1981), Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yayınları, İstanbul.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitab, Grafiker Yayınları, Ankara.
Pala, iskender (2003), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü,LM Yayıncılık, İstanbul.
 
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 17. Yüzyılın Siyasi Ve Kültürel Ortamının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
2. Hafta 17. Yüzyılın Edebi Ve Estetik Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
3. Hafta Sebk-İ Hindi Akımını Hazırlayan Koşulların İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
4. Hafta Sebk-İ Hindi Akımının Üslupsal Özellikleri Ve Estetik Anlayışı. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
5. Hafta Sebk-İ Hindi Akımı Bağlamında Naili’nin Şiirlerin Edebi Ve Estetik Değerinin İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
6. Hafta Sebk-İ Hindi Akımı Bağlamın Neşâti’nin Şiirinin İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
7. Hafta Hezel Ve Hiciv Vadisinde Örnekler Veren Nef’i’nin Kasidelerinin Estetik Açıdan İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Şair-Şeyhülislam Kimlikleriyle Dönemine Damgasını Vuran Şeyhül İslam Yahya Ve Şeyhülislam Bahayi’nin Rindâne Şiir Anlayışlarının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
10. Hafta Mesnevi Sahasında Didaktik Üslubun Temsilcisi Nevizade Atayî’nin Şiir Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
11. Hafta Hikemi Tarzın Öncüsü Nabi’nin Edebi Ve Estetik Anlayışının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
12. Hafta Nabi’nin Şiirlerindeki Didaktik Anlatının İncelenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
13. Hafta Nabi’nin Şiirinin İncelenmesi Ve Klâsik Edebiyattaki Tesirinin Ortaya Konulması. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
14. Hafta 17. Yüzyıl Edebiyatının Özelliklerinin Ortaya Konularak Edebi-Estetik Anlayışta Görülen Değişimlerin Özetlenmesi. Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
15. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
16. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
17. Hafta Final Anlatma, Soru-Cevap, Yorumlama, Metinler üzerinde uygulama, okuma, yazma, araştırma.
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 17. yüzyılın yerini belirler.
ÖÇ-217. Yüzyılın önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-317. yüzyılın genel özelliklerini ve üslûp değişmelerini ayırt edebilir.
ÖÇ-4Klâsik dönem şiir anlayışı, imaj ve hayal dünyası çerçevesinde metinleri değerlendirir.
ÖÇ-5Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-6Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-7Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
ÖÇ-8Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8