Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Halk Edebiyatı I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB505 5 Halk Edebiyatı I 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Türk halk edebiyatının nesir türlerini öğretmek; mit, destan, masal, efsane, halk hikayesi gibi türleri anlam, yapı ve işlev bağlamında örnek metinler eşliğinde yorumlama yeteneği kazandırmak; bu tür metinler üzerinden geleneksel dünya görüşü odaklı çözümleme yaptırabilmek. 
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Serdar Gürçay
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma günü 11.00-13.00 saatleri arasında AK3B0305 dersliğinde yapılacaktır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 15.00-17.00 arasında 3D11 numaralı ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım

Soru-Yanıt

Tartışma

Kısa Sunum
Temel Kaynaklar

 -Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1986.

-Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri (çev.: Sema Rıfat), Om Yayınevi, İstanbul 2001.

-Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi I, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1993.

-Saim Sakaoğlu-Ali Duymaz, İslamiyet Öncesi Türk Destanları, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2002.  

-P. Naili Boratav, 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul 1995.

-P. Naili Boratav, Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2002.

-Saim Sakaoğlu, Gümüşhane ve Bayburt Masalları, Akçağ Yayınları, Ankara 2002.

-Dursun Yıldırım, Türk Edebiyatında Bektaşi Tipine Bağlı Fıkralar (İnceleme-Metin), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1976.

-W. Bang- G. R. Rahmeti, Oğuz Kağan Destanı, Burhaneddin Basımevi, İstanbul 1936.

-A. Z. Velidi Togan, Oğuz Destanı Reşideddin Oğuznamesi, Tercüme ve Tahlili, Enderun Kitabevi, İstanbul 1982.

Diğer Kaynaklar

-M. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, Ötüken Neşriyat, İstanbul 1980.

-Mirce Eliade, Dinler Tarihine Giriş (çev.: Lale Arslan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2003.

-Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin-Faksimile, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2004.

-Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Mit ve Ritüel (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
2. Hafta Mit ve Diğer Sözlü Anlatı Türleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma
3. Hafta Türk Yaratılış Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
4. Hafta Türk Yaratılış Mitleri (Karşılaştırmalı İnceleme) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
5. Hafta Tufan ve Kıyamet Konulu Mitler (Karşılaştırmalı İnceleme) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
6. Hafta Destan (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
7. Hafta İslamiyet Öncesi Türk Destanları (Alp Er Tunga ve Şu) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
8. Hafta İslamiyet Öncesi Türk Destanları (Kök Türk ve Uygur Destanları) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
9. Hafta Oğuz Kağan Destanı/Oğuzname Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
10. Hafta İslami Dönem Türk Destanları (Battalname ve Danişmendname) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
11. Hafta Masal (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
12. Hafta Efsane (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
13. Hafta Halk Hikayesi (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
14. Hafta Fıkra (Terim, Tanım, Yapı, Tasnif, Anlatım, İşlev) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, kısa sunum
15. Hafta Final Haftası
16. Hafta Final Haftası
17. Hafta Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Halk hikâyelerindeki insan-toplum ilişkisini yorumlar.
ÖÇ-2Halk anlatılarının ilk Türk romanlarındaki izlerini değerlendirir.
ÖÇ-3Gülme teorilerinin halk fıkralarındaki etkilerini yorumlar.
ÖÇ-4Halk edebiyatının çalışma alanını bilir.
ÖÇ-5Mitolojinin halk edebiyatındaki izlerini açıklar.
ÖÇ-6Destanları oluşturan toplum, medeniyet, inanç özelliklerini açıklar.
ÖÇ-7Efsanelerin arka planındaki mitolojik inançları görür.
ÖÇ-8Masalları inceleme yöntemlerini bilir ve örnek metinleri inceler.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8