Karahanlı ve Harezm dönemi eserlerini tanıtmak ve genel dil özelliklerini metinler üzerinde saptamak.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe günü 13.00-15.00 saatleri arasında AK1C16 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günü 15.00-16.00. 3D-15.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım ve metin üzerinde yazılı uygulama.
Temel Kaynaklar
Arat, Reşit Rahmeti (1979), Kutadgu Bilig I, II, III, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, İstanbul.
Divanü Lûgat-it-Türk I, II, III, IV, Türk Dil Kurumu, Ankara.
Eckmann, Janos (1995), Nehcü'l Feradis, Türk Dil Kurumu, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Caferoğlu, Ahmet (1970), Türk Dili Tarihi I, II, Endurun Kitabevi, İstanbul.
Ercilasun, Ahmet Bican (2004), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Genel olarak Türk dili tarihi
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
2. Hafta
Karahanlı Türkçesinin dil tarihi içerisindeki yeri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
3. Hafta
Divanü Lügati't-Türk
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
4. Hafta
Metin incelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
5. Hafta
Kutadgu Bilig
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
6. Hafta
Metin incelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
7. Hafta
Metin incelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Atabetü'l-Hakayık
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
10. Hafta
Metin incelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
11. Hafta
Mukaddimetü'l-Edeb
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
12. Hafta
Metin incelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
13. Hafta
Nehcü'l-Feradis
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
14. Hafta
Metin İncelemeleri
Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Genel olarak Türk dili tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2
Karahanlı ve Harezm Türkçesi'nin Türk dili tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-3
Kaşgarlı Mahmut ve Divanü Lügati't-Türk'ü tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-4
Yusuf Has Hacip ve Kutadgu Bilig'i tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-5
Karahanlı ve Harezm dönemlerinin gramer özelliklerini tanıyabilir.
ÖÇ-6
Her iki döneme ait metinleri anlayabilir
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.