Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tarihî Türk Lehçeleri II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB601 6 Tarihî Türk Lehçeleri II 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
Karahanlı ve Harezm dönemi eserlerini tanıtmak ve genel dil özelliklerini metinler üzerinde saptamak.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Vahit Türk
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe günü 13.00-15.00 saatleri arasında AK1C16 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe günü 15.00-16.00. 3D-15.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım ve metin üzerinde yazılı uygulama.
Temel Kaynaklar Arat, Reşit Rahmeti (1979), Kutadgu Bilig I, II, III, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, İstanbul.

Divanü Lûgat-it-Türk I, II, III, IV, Türk Dil Kurumu, Ankara.

Eckmann, Janos (1995), Nehcü'l Feradis, Türk Dil Kurumu, Ankara.
Diğer Kaynaklar Caferoğlu, Ahmet (1970), Türk Dili Tarihi I, II, Endurun Kitabevi, İstanbul.
Ercilasun, Ahmet Bican (2004), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel olarak Türk dili tarihi Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
2. Hafta Karahanlı Türkçesinin dil tarihi içerisindeki yeri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
3. Hafta Divanü Lügati't-Türk Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
4. Hafta Metin incelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
5. Hafta Kutadgu Bilig Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
6. Hafta Metin incelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
7. Hafta Metin incelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Atabetü'l-Hakayık Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
10. Hafta Metin incelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
11. Hafta Mukaddimetü'l-Edeb Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
12. Hafta Metin incelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
13. Hafta Nehcü'l-Feradis Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
14. Hafta Metin İncelemeleri Sözlü anlatım ve metin üzerinde uygulama
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Genel olarak Türk dili tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-2Karahanlı ve Harezm Türkçesi'nin Türk dili tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ-3Kaşgarlı Mahmut ve Divanü Lügati't-Türk'ü tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-4Yusuf Has Hacip ve Kutadgu Bilig'i tanıtabilir duruma gelir
ÖÇ-5Karahanlı ve Harezm dönemlerinin gramer özelliklerini tanıyabilir.
ÖÇ-6Her iki döneme ait metinleri anlayabilir
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6