1. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanıtmak.
2. Özbek Edebiyatını ana hatlarıyla öğretmek.
3. Özbek Türkçesinin alfabesini (Kiril) ve seslerini öğretmek.
4. Özbek Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek.
5. Özbek Edebiyatı metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.
Perşembe 11:00-12:00, Ataköy Yerleşkesi, 4B02 Numaralı Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolok ve sentaktik analiz.
Temel Kaynaklar
1. Ercilasun, A. B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Ankara, 2006.
2. Buran, A., Alkaya, E., Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara, 2004.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Özbekistan ve ÖzbekTürkleri
Anlatım, soru-cevap.
2. Hafta
Özbek Edebiyatı tarihi
Anlatım, soru-cevap.
3. Hafta
Özbek Kiril alfabesi ve sesler
Anlatım, soru-cevap.
4. Hafta
Özbek Tükçesinin fonetik özellikleri, ses uyumları
Anlatım, soru-cevap.
5. Hafta
Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, isim çekim ekleri
Anlatım, soru-cevap.
6. Hafta
Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (şahıs ve basit zamanlar)
Anlatım, soru-cevap.
7. Hafta
Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (dilek kipleri)
Anlatım, soru-cevap.
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Özbek Tükçesinde Kelime Türleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
10. Hafta
Metinler üzerinde kelime tahlilleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
11. Hafta
Özbek edebiyatından örnek metinler - Mensur metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
12. Hafta
Özbek edebiyatından örnek metinler - Mensur metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
13. Hafta
Özbek edebiyatından örnek metinler - Manzum metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
14. Hafta
Özbek edebiyatından örnek metinler - Manzum metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri
Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanır.
ÖÇ-2
2. Özbek Edebiyatını ana hatlarıyla bilir, Türk edebiyatıyla karşılaştırma yapabilir.
ÖÇ-3
3. Özbek Türkçesinin alfabesini (Kiril) ve seslerini bilir, bu alfabeyi okuyabilir.
ÖÇ-4
4. Özbek Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini ve bunların Türkiye Türkçesi ile farklarını anlayabilir.
ÖÇ-5
5. Özbek Edebiyatı metinlerini okuyup anlayabilir, değerlendirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.