Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları II

Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları II

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB602 6 Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları II 2/0/0 Z Türkçe 4
Dersin Amacı
1. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanıtmak.

2. Özbek Edebiyatını ana hatlarıyla öğretmek.

3. Özbek Türkçesinin alfabesini (Kiril) ve seslerini öğretmek.

4. Özbek Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretmek.

5. Özbek Edebiyatı metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emre Berkan Yeni
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi 13:00-15:00, Ataköy Yerleşkesi, 5C-11/13
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe 11:00-12:00, Ataköy Yerleşkesi, 4B02 Numaralı Ofis
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, soru-cevap, fonetik, morfolok ve sentaktik analiz.

 
Temel Kaynaklar
1.  Ercilasun, A. B. vd., Türk Lehçeleri Grameri, Ankara, 2006.

2.  Buran, A., Alkaya, E., Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara, 2004. 

Diğer Kaynaklar
 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Özbekistan ve ÖzbekTürkleri Anlatım, soru-cevap.
2. Hafta Özbek Edebiyatı tarihi Anlatım, soru-cevap.
3. Hafta Özbek Kiril alfabesi ve sesler Anlatım, soru-cevap.
4. Hafta Özbek Tükçesinin fonetik özellikleri, ses uyumları Anlatım, soru-cevap.
5. Hafta Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, isim çekim ekleri Anlatım, soru-cevap.
6. Hafta Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (şahıs ve basit zamanlar) Anlatım, soru-cevap.
7. Hafta Özbek Tükçesinin morfolojik özellikleri, fiil çekim ekleri (dilek kipleri) Anlatım, soru-cevap.
8. Hafta Vize
9. Hafta Özbek Tükçesinde Kelime Türleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
10. Hafta Metinler üzerinde kelime tahlilleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
11. Hafta Özbek edebiyatından örnek metinler - Mensur metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
12. Hafta Özbek edebiyatından örnek metinler - Mensur metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
13. Hafta Özbek edebiyatından örnek metinler - Manzum metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
14. Hafta Özbek edebiyatından örnek metinler - Manzum metin okumaları ve sözcük çözümlemeleri Okuma, fonetik, morfolojik ve sentaktik analiz.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanır.
ÖÇ-22. Özbek Edebiyatını ana hatlarıyla bilir, Türk edebiyatıyla karşılaştırma yapabilir.
ÖÇ-33. Özbek Türkçesinin alfabesini (Kiril) ve seslerini bilir, bu alfabeyi okuyabilir.
ÖÇ-44. Özbek Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini ve bunların Türkiye Türkçesi ile farklarını anlayabilir.
ÖÇ-55. Özbek Edebiyatı metinlerini okuyup anlayabilir, değerlendirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5