19. yüzyılda Anadolu ve Osmanlı sahasında gelişen edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve eserlerinin incelenip yorumlanması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Ömür Ceylan
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 12.00-14.00 saatleri arasında AK-ZB1 numaralı amfide yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı günü 17.00-17.30 saatleri arasında 3D-15 nolu ofiste görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
-Ahmet Hamdi Tanpınar. 19. Asır Türk edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 1985.
Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.
M. Kayahan Özgül. Divan Yolu’ndan Pera’ya Selametle : Modern Türk Şiirine Doğru.Ankara: Hece Yayınları, 2006.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
19. yüzyılın genel özellikleri, muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta
19. yüzyıl Klasik Türk edebiyatındaki edebi mekteplerin incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta
Edebi mektepler içinde Encümen-i Şuara’nın yeri ve bu ekolün bir araya gelme sebepleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta
Encümen-i Şuara’nın edebiyat görüşü ve şiir zevki
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta
19. yüzyıl edebiyatında estetik tercihlerin değişmesi ve yeni arayışlar
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta
19. yüzyıl Klasik Türk edebiyatında kadın şairler ve sanat yetileri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta
19. yüzyıl Klasik Türk edebiyatında mesneviler ve özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta
Seçilmiş mesnevi metinlerinin incelenmesi ve tahlillerinin yapılması
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
9. Hafta
Mesnevi kurgularının önceki yüzyıllarla karşılaştırılarak incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta
Keçecizade İzzet Molla’nın Mihnetkeşân adlı mesnevisinin modernleşme bağlamında irdelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta
19. yüzyıl Klasik Türk edebiyatı nesri ve nesir üslubunun özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta
Seçilmiş nesir örneklerinden hareketle yüzyılın dili ve edebi zevkinin irdelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta
Biyografi ve tarih metinleri üzerine okumalar yapılması
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta
Seyahatname, surname, münşeat, gazavatname gibi türlere dair okumalar yapılması ve bu metinlerin değişen üslup ve dillerinin incelenmesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
19. Yüzyıl Klasik Türk edebiyatının özelliklerini kavrar ve Batılılaşma tesiriyle bu dönem edebiyatında meydana gelmiş değişikliklere hakim olur.
ÖÇ-2
Bu dönemde oluşmuş edebi ekolleri öğrenir ve bu ekollerin gelenekte durdukları yeri öğrenir.
ÖÇ-3
Metinlere eleştirel bakmayı öğrenir ve 19. Yüzyıl metinleri üzerinden eleştirel okuma ve metin neşri yapar.
ÖÇ-4
Bu alanda yapılmış çalışmalara ve birincil kaynaklara hakim olur.
ÖÇ-5
Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.