Öğretmenlik alan bilgisi derslerinin amacı, öğrencileri Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenliğine donanımlı bir şekilde hazırlamaktır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Öğrencinin önceden edindiği kurumsal yeterlilik vs.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi günü 09.00-11.00 saatleri arasında AKZD3 nolu sınıfta yürütülür.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe günü 13.00-15.00 saatleri arasında AK3D19 görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
-Öğretmenlik Alan Bilgisi, Türk Dili ve Edebiyatı, Akçağ Yayınları 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımlı Modüler Set, Yargı Yayınevi. 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Konu Anlatımlı Cep Kitabı, İhtiyaç Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı, Pegem Yayıncılık, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap Yediiklim Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap Sınav Akademi Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Anlatımlı Kitap ABY Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Kitabı, Murat Yayınları, 2014.
Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Konu Kitabı, Beyaz Kalem Yayınları, 2013.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dilin Tanımı, Konuşma Dili, Yazı Dili, Lehçe- Şive-Ağız-Argo, Yeryüzündeki Diller, Türklerin Kullandığı Alfabeler
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta
Türk Dilinin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri, Türk Dilinin Tarihi Dönemleri, Köktürk Türkçesi, Eski Uygur Türkçesi
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta
Orta Türkçe ve Edebi Türk Şiveleri Eserleri, Dil Özellikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta
Anlatım Biçimleri, Sözlü ve Yazılı Anlatım Türleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta
Ses Bilgisi, Hece Bilgisi, Türkçenin Ses Özellikleri, Ses olayları
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta
Yapı (Biçim) Bilgisi, Ekler ve Kelime Yapımı
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta
Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Sözcük Türleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta
Sözcük Türleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta
Cümle Bilgisi (Cümlenin Ögeleri)
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta
Cümle Bilgisi ( Cümle Çeşitleri)
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta
Anlatım Bozuklukları ve Dil Yanlışlıkları
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta
Çağdaş Türk Lehçeleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta
Final
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
16. Hafta
Final
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
17. Hafta
Final
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Dil kavramını ve Türk Dilinin dünya dilleri arasındaki yerini açıklayabilir.
ÖÇ-2
Anlatım Biçimleri, Sözlü ve Yazılı Anlatım Türleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-3
Ses Bilgisi, Hece Bilgisi, Türkçenin Ses ve Yapı Özellikleri, Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ-4
Sözcük Türleri ve Cümle Bilgisi konularına hâkim olur.
ÖÇ-5
Çağdaş Türk Lehçeleri hakkında bilgi sahibi olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.