Edebiyat kavramının yazarla, onun ve çevresiyle olan ilişkilerini ve bunların esere yansımasını, zaman içinde gelişme sürecini, bu süreçteki değişmeleri örneklerle kavrar.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Araş. Gör. Dr. Güler Uğur Melikoğlu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 11.00-13.00 3C 04-06
Görüşme Saatleri ve Yeri
ÇARŞAMBA 14:00-15:00, 4B-17
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
Temel Kaynaklar
Köprülü, Mehmet Fuat. Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul, 1985.
Kocatürk, Vasfi Mahir. Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul. 1965.
Mengi, Mine. Eski Türk Edebiyatı Tarihi. Anakar, 2000.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Edebiyat nedir? Edebî eser nedir? Edebiyatçı kimdir?
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
2. Hafta
Edebiyat Tarihi nedir? Edebiyat tariihinde metot, eleştirinin yeri ve bakış açıları.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
3. Hafta
Edebiyat tarihinin kaynakları: Yazılı kaynaklar, sözlü kaynaklar, işitsel ve görsel kaynaklar.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
4. Hafta
Edebiyat tarihinin yazılı kaynakları: Kütüphane kaynakları, Arşiv kaynakları.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
6. Hafta
İşitsel ve Görsel Kaynaklar: CD, Kasetler, Slaytlar, Filmler, Fotoğraflar.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
7. Hafta
Edebiyat tarihinin başka bilimlerle ilişkisi: Tarih, Psikoloji, Coğrafya, Ekonomi, Etnografya, Folklor, DinlerTarihi, Filoloji, Güzel Sanatlar (resim, heykel, müzik).
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
8. Hafta
Ara Sınav.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
9. Hafta
Yazarı tanıma: Biyografi ve biyografi kaynakları (tezkireler, tarihler, monografiler, ansiklopediler, il ve ilçe ünlüleri, hatıralar, gazete ve dergi yazıları)
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
10. Hafta
Yazarın toplumdaki statüsü ve geçimi.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
11. Hafta
Kitabı tanıma: Kataloglar ve çeşitleri (yazma eserler katalogları, basma eserler katalogları)
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
12. Hafta
Kaynakların tespiti ve bunların fişlenmesi.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
13. Hafta
Eserde görülen değişiklikler, sansürle gelen değişiklikler, yayıncıdan gelen değişiklikler, yazardan gelen değişiklikler, yazma eserde müstensihten gelen değişiklikler, yazarın ölümünden sonra yapılan değişiklikler, tercümeden gelen değişiklikler.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
14. Hafta
Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi.
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
15. Hafta
Final
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
16. Hafta
Final
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
17. Hafta
Final
Anlatma, Soru-Cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma.
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
ÖÇ-1
Okuduğu bir edebî eseri, konu, dil, üslup, zaman, tarihî olaylar ve yazarın kimliği bakımından değerlendirir.
ÖÇ-2
Yazar ve eseri arasındaki ilgi dolayısıyla eserlerin birinci ve diğer baskılarında görülebilecek değişikliklerin nedenlerini, eğitim, zaman ve etki yönüyle kavrar.
ÖÇ-3
"Edebî" eserle, edebî olmayan eserleri birbirinden ayırt eder.
ÖÇ-4
Edebî eserin ortaya çıkışına neden olan psikolojik ve sosyolojik etkileri kavrar.
ÖÇ-5
Dil, üslup, sant anlayışı ve bakış açılarının çeşitliğinin edebî eserlere etkilerini örneklerle kavrar.
ÖÇ-6
Edebî eserlerdeki konuların zaman içinde değişiklik göstermesinin nedenlerini kavrar.
ÖÇ-7
Edebiyatın geniş konularından veya dönemlerinden biri üzerinde araştırma yapma durumunda kaynakları, bunlara ulaşmayı ve onları değerlendirmeyi öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.