Bu ders, dilin toplum içindeki fonksiyonlarını, dilin farklı toplum zümreleri tarafından kullanım özelliklerini göstermeyi ve ağız bilimi hakkında genel bir bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 11.00-13.00, AK3C0709
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 13.00-14.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, soru-cevap.
Temel Kaynaklar
İmer, Kamile (1990), Dil ve Toplum, Gündoğan Yayınları, Ankara.
Demir Nurettin, Emine Yılmaz (2010), Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Gülensoy Tuncer, Alkaya Ercan (2003), Türkiye Türkçesi Ağızları Bibliypgrafyası, Akçağ Yayınları, Ankara.
Karahan, Leyla (1996), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Gemalmaz Efrasiyap (1995), Erzurum İli ve Ağızları, 1. c. , Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dilbilimin temel kavramları
2. Hafta
Dilin toplum içindeki fonksiyonları
3. Hafta
Dilin farklı toplum zümreleri tarafından kullanım özellikleri
4. Hafta
Standart dil, sosyolekt, idiolekt, diyalekt kavramları
5. Hafta
Toplum dil bilim kuramları
6. Hafta
“Diglossia” dil düzenlemesi, İkidillilik/ Çokdillilik
7. Hafta
Geçer dil, ilişki dil, “Kreol”
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Toplumdaki coğrafya esaslı dil varyasyonları
10. Hafta
Ağız nedir?
11. Hafta
Ağız ve standart dil ilişkisi
12. Hafta
Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi
13. Hafta
Dil atlasları ve ağız atlasları
14. Hafta
Türkiye’deki ağız biliminin tarihi ve Türkiye Türkçesi ağızlarının genel dağılımı
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Dil Bilimin temel kavramlarını bilir.
ÖÇ-2
Dil ve toplum arasındaki ilişkiyi irdeleyebilir ve bu iki olgu arasındaki bağlantıyı bilir.
ÖÇ-3
Toplumsal dil bilimi kuramları ile birlikte değerlendirebilir.
ÖÇ-4
Toplumsal katmanlara göre Türkçenin kullanımını irdeler, sonuçlar çıkarır.
ÖÇ-5
Ağızbilim, ağız/şive/lehçe kavramlarının ne olduğunu bilir.
ÖÇ-6
Ağız grupları, ağız atlasları ve Türkçenin ağızları üzerinde genel bilgilere sahip olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.