Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Türk Dili ve Edebiyatı Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Toplumsal Dilbilim ve Ağız Bilimine Giriş

Toplumsal Dilbilim ve Ağız Bilimine Giriş

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB704 Toplumsal Dilbilim ve Ağız Bilimine Giriş 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
Bu ders, dilin toplum içindeki fonksiyonlarını, dilin farklı toplum zümreleri tarafından kullanım özelliklerini göstermeyi ve ağız bilimi hakkında genel bir bilgi vermeyi amaçlamaktadır.
Ön Koşullar yok
Eş Koşullar yok
Özel Koşullar yok
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 11.00-13.00, AK3C0709
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 13.00-14.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, soru-cevap.
Temel Kaynaklar İmer, Kamile (1990), Dil ve Toplum, Gündoğan Yayınları, Ankara.

Demir Nurettin, Emine Yılmaz (2010), Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

Gülensoy Tuncer, Alkaya Ercan (2003), Türkiye Türkçesi Ağızları Bibliypgrafyası, Akçağ Yayınları, Ankara.

Karahan, Leyla (1996), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar Gemalmaz Efrasiyap (1995), Erzurum İli ve Ağızları, 1. c. , Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dilbilimin temel kavramları
2. Hafta Dilin toplum içindeki fonksiyonları
3. Hafta Dilin farklı toplum zümreleri tarafından kullanım özellikleri
4. Hafta Standart dil, sosyolekt, idiolekt, diyalekt kavramları
5. Hafta Toplum dil bilim kuramları
6. Hafta “Diglossia” dil düzenlemesi, İkidillilik/ Çokdillilik
7. Hafta Geçer dil, ilişki dil, “Kreol”
8. Hafta Vize
9. Hafta Toplumdaki coğrafya esaslı dil varyasyonları
10. Hafta Ağız nedir?
11. Hafta Ağız ve standart dil ilişkisi
12. Hafta Ağız malzemelerinin derlenmesi ve incelenmesi
13. Hafta Dil atlasları ve ağız atlasları
14. Hafta Türkiye’deki ağız biliminin tarihi ve Türkiye Türkçesi ağızlarının genel dağılımı
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Dil Bilimin temel kavramlarını bilir.
ÖÇ-2Dil ve toplum arasındaki ilişkiyi irdeleyebilir ve bu iki olgu arasındaki bağlantıyı bilir.
ÖÇ-3Toplumsal dil bilimi kuramları ile birlikte değerlendirebilir.
ÖÇ-4Toplumsal katmanlara göre Türkçenin kullanımını irdeler, sonuçlar çıkarır.
ÖÇ-5Ağızbilim, ağız/şive/lehçe kavramlarının ne olduğunu bilir.
ÖÇ-6Ağız grupları, ağız atlasları ve Türkçenin ağızları üzerinde genel bilgilere sahip olur.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6