Osmanlı alfabesi ve klasik yazı sanatının tarihsel süreç içerisinde gelişiminin izlenmesi, ayırt edici özelliklerinin kavranması, önemli temsilcilerin ve seçilen örneklerin değerlendirilmesi.
Ön Koşullar
yok
Eş Koşullar
yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 13.00-15.00, AK4B0406
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 11.00-12.00, 4A15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Okuyucu, Cihan, Ahmet Kartal. Fatih Köksal. Klâsik Dönem Osmanlı Nesri, İstanbul, 2009.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Hat sanatı geleneği ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi verme.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
2. Hafta
Aklâm-ı sitte hakkında bilgi verme ve yazı karakterlerinin tasnifi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
3. Hafta
Osmanlı diplomasisinde kullanılan yazı karakterlerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
4. Hafta
Nesih’in kullanım alanları ve seçilen örnekler üzerinden karakteristik özelliklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
5. Hafta
Rika’nın kullanım alanları ve seçilen örnekler üzerinden karakteristik özelliklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
6. Hafta
Talik’in kullanım alanları ve seçilen örnekler üzerinden karakteristik özelliklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
7. Hafta
Edebî metinler üzerinden Nesih örneklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Nesih ile yazılmış birtakım edebî metinlerin Latin harflerine aktarılması.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
10. Hafta
Edebî metinler üzerinden Rika örneklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
11. Hafta
Rika ile yazılmış birtakım edebî metinlerin Latin harflerine aktarılması.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
12. Hafta
Edebî metinler üzerinden Talik örneklerinin incelenmesi.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
13. Hafta
Talik ile yazılmış birtakım edebî metinlerin Latin harflerine aktarılması.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
14. Hafta
Nesih, Rika ve Talik ile yazılmış çeşitli örneklerin incelenmesi ve Latin harflerine aktarımı.
Okuma, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türk hat sanatı hakkında teorik bilgileri kavrar.
ÖÇ-2
Nesih, talik, rika, divani vb. yazı türlerini orijinal metinler üzerinde tanır.
ÖÇ-3
Klâsik Türk edebiyatı geleneğinin karakteristik özelliklerini taşıyan metinlerin yazım özelliklerini tanır.
ÖÇ-4
Antolojilere girmemiş orijinal ürünler arasından seçilen metinleri günümüz alfabesine aktarır ve çözümler.
ÖÇ-5
Elyazması metinleri okur ve yazı çeşitlerinin karakteristik özelliklerini kavrar.
ÖÇ-6
Yazı sanatının önemli temsilcilerini tanır, örnek metinlerdeki yazım özelliklerini ayırt ede
ÖÇ-7
Metinleri yorumlar ve özelliklerini sıralar.
ÖÇ-8
Örnek metinler üzerinden dönemin sanat anlayışı ve estetik yapısını kavrar.
ÖÇ-9
Örnek metinlerin kültürel ve sosyal arka planını kavrar, söz konusu metinleri tarihsel zeminde değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.