Ağız derlemelerinin esaslarını tanımlamak, Anadolu ve Rumeli ağızlarının özelliklerini göstermek, Anadolu ve Rumeli ağızlarını birbiriyle ve tarihi Türkçeyle karşılaştırmak, ağızları gruplandırıp değerlendirmek.
Karahan, Leyla (1996), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, TDK Yayınları, Ankara.
Gülseren, Cemil (2000), Malatya İli ve Ağızları: (inceleme, metinler, sözlük ve dizinler), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Lehçe-, şive, ağız kavramları
Sözlü anlatım
2. Hafta
Anadolu ve Rumeli ağız bölgeleri
sözlü anlatım
3. Hafta
Ağızla ilgili eserler, kaynaklar, literatür
sözlü anlatım
4. Hafta
Ağız derleme teknikleri
sözlü anlatım
5. Hafta
Derlenmiş metinlerin yazıya geçirilmesi
sözlü anlatım
6. Hafta
Çeviri yazı sistemi, transkripsiyon
sözlü anlatım, yazılı uygulama
7. Hafta
Ağız metinleri üzerinde ses incelemeleri
sözlü anlatım, yazılı uygulama
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Ağzı metinleri üzerinde yapı incelemeleri
sözlü anlatım, yazılı uygulama
10. Hafta
Ağzı metinleri söz değerleri
sözlü anlatım, yazılı uygulama
11. Hafta
Ağız metinleri sözlük çalışması
sözlü anlatım, yazılı uygulama
12. Hafta
Karşılaştırmalı ağız çalışmaları
sözlü anlatım, yazılı uygulama
13. Hafta
Uygulamalı ağız metinleri üzerinde inceleme
sözlü anlatım, yazılı uygulama
14. Hafta
Ağzı metinleri üzerinde etnik yapı incelemeri
sözlü anlatım, yazılı uygulama
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Lehçe, şive ve ağız kavramlarını öğrenir.
ÖÇ-2
Anadolu ve Rumeli ağız bölgelerinin sınırlarını belirler.
ÖÇ-3
Ağız çalışması metodolojisini kavrar.
ÖÇ-4
Teknik yöntemlerde ağız çalışmalarını yazıya geçirir.
ÖÇ-5
Ağız bölgelerinden eldi edilen metinlerin ses-şekil incelemelerini yapar.
ÖÇ-6
Mahalli söz varlığından haberdar olur.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.