Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Ana Hatlarıyla Klasik Estetik

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB211 Ana Hatlarıyla Klasik Estetik 2/0/0 SA Türkçe 2
Dersin Amacı
 Klasik Türk edebiyat geleneğinin estetik değerlerinin öğretilmesi. Bu bağlamda ana hatlarıyla  belâgat ilmi, vezin bilgisi, edebî sanatlar, benzetme ve telmih unsurlarının incelenmesi ve bu alanda temel bilgilere sahip olunması.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba, 13.00-15.00, AK3C0810
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba, 15.00-17.00, 3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  Bilgegil, Mehmet Kaya. Edebiyat Bilgi ve Teorileri Belagat. İstanbul: Enderun Kitabevi, 1989.

Halman, Talat vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.

İpekten Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Edebi Bilgiler. Erzurum. 1986.

İpekten Haluk. Eski Türk edebiyatı: nazım şekilleri ve aruz. İstanbul: Dergah Yayınları, 1994.

İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

Kurnaz, Cemal. Osmanlı Şair Okulu. Ankara: Birleşik Yayınevi, 2007.

Macit, Muhsin-Uğur Soldan. Edebiyat Bilgi Ve Teorileri El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2004.

Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Muallim Naci. Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiyye. Haz. Mehmet Ali Yekta Saraç, İstanbul : Risale Basın-Yayın, 1996.

Onay, Ahmet Talat. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar Ve İzahı. Haz. Cemal Kurnaz. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1992.

Pala, İskender. Ansiklopedik Divan şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları, 2014.

Saraç, M. A. Yekta. Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat.  İstanbul : 3F Yayınları, 2007.

Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri) 

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Klasik edebiyat bilgi ve teorilerinin öğretilmesi ve bu çerçevede belâgat ilminin özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta Ana hatlarıyla belâgat ilmininin tasnifinin öğretilmesi. Bu çerçevede meânî, beyân ve bedî kavramlarının incelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta Söz sanatları ve retorik unsurların anlatılması ve bunların çeşitli edebî üretimlerdeki temsillerinin incelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta Söz sanatlarının çeşitli örnek metinler üzerinden öğretilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta Ahenk unsurları ve vezinlerin işlenmesi. Klasik edebiyatta yaygın olarak kullanılan vezinlerin öğretilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta Vezinlerin çeşitli metinler üzerinden uygulaması ve vezinlerden hareketle metin tamirinin yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Benzetme unsurlarının etraflı bir şekilde işlenmesi ve çeşitli örnekler üzerinden bu unsurların öğretilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta İstiare sanatının işlenmesi ve istiare çeşitlerinin çeşitli örnekler üzerinden öğretilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta Telmih unsurlarının kültürel ve sosyal altyapısının ortaya konulması ve bu alanda çeşitli okumaların yapılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta Telmih sanatının işlenmesi ve çeşitli örnekler üzerinden uygulanması. Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta Seçilmiş örnekler üzerinden karşılaştırmalı incelemeler yaparak klasik estetik unsurlarının genel bir tasnifinin yapılması, bu tasnifte çeşitli sonuçlara ulaşılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1ÖÇ-1 Estetik kavramını öğrenir, edebî eserlerin estetik özelliklerini ana hatlarıyla kavrar.
ÖÇ-2ÖÇ-2 Klasik dönem Türk edebiyatının estetik unsurlarını öğrenir.
ÖÇ-3ÖÇ-3 Klasik estetik algısı düzleminde belâgat ilmini öğrenir ve bu ilmin tasnif ve
ÖÇ-4ÖÇ-4 Klasik edebiyatın vezin ve ahenk sistemini kavrar, kullanılan yaygın vezinleri öğrenir, uygular.
ÖÇ-5ÖÇ-5 Klasik edebiyattaki edebî sanatları, benzetme ve telmih unsurlarını öğrenir, edebi metinler üzerinde bunların analizini yapar.
ÖÇ-6ÖÇ-6 Mazmun estetiği ve mazmunları oluşturan kültürel ve sosyal altyapıyı kavrar, örnekler üzerinden mazmunların tespitini yapar, estetik düzlemde değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6