Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Erken Klasik Dönemde Tema ve Üslup

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB112 Erken Klasik Dönemde Tema ve Üslup 2/0/0 SA Türkçe 2
Dersin Amacı
 Erken Klasik dönemde tema ve üslup özelliklerinin kavranması ve 14. ve 15. yüzyıl edebî üretimleri üzerinden bu özelliklerin incelenmesi.  


Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri 2019-2020 Güz döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  Akdoğan, Yaşar. Ahmedi Divanı’ndan Seçmeler. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 1988.

Ayan, Hüseyin. Nesimi: Hayatı, Edebi Kişiliği, Eserleri Ve Türkçe Divanının Tenkitli Metni.  Ankara: Türk Dil Kurumu, 2002.

Çavuşoğlu, Mehmet. Necati bey divanının tahlili. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı, 1971. 

Ergin, Muharrem. Kadı Burhaneddin Divanı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1980.

İpekten Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Edebi Bilgiler. Erzurum. 1986.

İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

İsen, Mustafa-Cemal Kurnaz, Şeyhi Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları, 1990.       

Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

Mermer, Ahmet. Karamanlı Ayni ve Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları, 1997.

Pala, İskender. Ansiklopedik Divan şiiri Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları, 2014.

Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.

Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Yavuz, Kemal. Garib-name. İstanbul: Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dil Kurumu, 2000.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 14. ve 15 yüzyıl erken klasik dönem edebiyatını oluşturan şartların değerlendirilmesi. Bu yüzyılda oluşan edebiyat geleneğinin temel özelliklerinin incelenmesi Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta 14. ve 15 yüzyıl erken klasik dönem edebiyatının kurucu isimleri ve eserlerinin tanıtılması Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta Üslup ve tema kavramlarının tartışılması ve bu alanda yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta 14. ve 15 yüzyıl erken klasik dönem edebiyatı örneklerinde tema ve üsluplarının incelenmesi Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta Tahlil ve tasnif çalışmaları kapsamında klasik erken dönemde üretilen divanlar üzerine genel bir tema tasnifi denemesinin yapılması. Bu dönem eserlerindeki üslup özelliklerinin ortaya konulması Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta Ahmedî ve Kadı Burhaneddin Divanı üzerine tematik ve üslupsal bir tansif denemesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Ahmet Paşa ve Nesîmî Divanı üzerine yapılmış tematik tasniflerin incelenmesi, yeni önerilerin yapılması. Üslupsal açıdan divanın genel özelliklerini ortaya konulması. Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta Şeyhî ve Karamanlı Aynî Divanı üzerine yapılmış tasniflerin incelenmesi, yeni önerilerin yapılması. Üslupsal açıdan divanın genel özelliklerini ortaya konulması Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta Necati Bey Divanı üzerine yapılmış tasniflerin incelenmesi, yeni önerilerin sunulması. Üslupsal açıdan divanın genel özelliklerini ortaya konulması Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta 14. ve 15. yüzyılda üretilmiş mesnevilerdeki temaların genel çerçevede incelenmesi ve bu bağlamda Âşık Paşa’nın Garibnâme’sinin değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta 14. ve 15. yüzyılda üretilmiş mesnevilerdeki temaların genel çerçevede incelenmesi ve bu bağlamda Âşık Paşa’nın Garibnâme’sinin değerlendirilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta Çeşitli örneklerden hareketle genel bir üslup ve tema tasnifinin sunulması, seçilen örnekler üzerinden bir analize gidilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta Çeşitli örneklerden hareketle genel bir üslup ve tema tasnifinin sunulması, seçilen örnekler üzerinden bir analize gidilmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1ÖÇ-1 Erken klasik dönem Türk edebiyatında tema ve üslup özelliklerini kavrar.
ÖÇ-2ÖÇ-2 Erken klasik dönem Türk edebiyatının dilsel özelliklerini öğrenir, çeşitli eserler üzerinden bu özelliklerin analizini yapar.
ÖÇ-3ÖÇ-3 Erken klasik dönem Türk edebiyatının temalarını, bu temaların kültürel ve tarihi arka planını öğrenir.
ÖÇ-4ÖÇ-4 Çeşitli örnekler üzerinden tematik tasnifler yapar ve farklı örnekleri birbirleriyle karşılaştırır.
ÖÇ-5ÖÇ-5 Çeşitli örnekler üzerinden üslupsal tasnifler yapar, erken 14. ve 15. yüzyıl eserlerinin üsluplarını tanır, karşılaştırmalar yapar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5