Anadolu sahasında üretilmiş şair tezkirelerini tanır, bu geleneğin Arap ve Fars coğrafyasındaki örneklerini irdeler ve karşılaştırır. Biyografi geleneğinin işlevini sorgular ve örnek metinler üzerinden değerlendirmeler yapar.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2019-2020 Güz döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Haluk İpekten, Türk Edebiyatının Kaynaklarından Türkçe Şuara Tezkireleri, Erzurum 1986.
Harun Tolasa. Sehi, Latifi, Aşık Çelebi tezkirelerine göre 16. yüzyılda edebiyat araştırma ve eleştirisi. İzmir : Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, 1983.
Mustafa İsen, Filiz Kılıç vd., Şair Tezkireleri, Ankara 2002.
MEB-İslam Ansiklopedisi Tezkire maddesi.
M. Fatih Köksal, Türkçe Şuara Tezkireleri Üzerine Yapılan Çalışmalar Bibliyografyası, Gazi Ünv. Eğitim Fak. Dergisi, Himmet Biray Özel Sayısı, Kasım 1999, s. 544-567.
Yazma ve Matbu Tezkire Metinleri
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
: Biyografi yazma geleneğine genel bir bakış.
Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta
İslami edebiyat çerçevesinde üretilen biyografik eserler ve bu eserler üzerine yapılan mevcut literatürün kavranması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta
Anadolu sahası biyografi yazıcılığını hazırlayan etkenler ve bu türe örneklik eden eserlerin incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta
16. Yüzyılın önemli tezkireleri: Sehi ve Latifi Tezkirelerinin incelemesi ve örnek metinlerin okunması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Âşık Çelebi tezkiresi ve tezkirede yer alan birtakım maddelerin incelenmesi
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Hasan Çelebi Tezkiresi ile Gelibolulu Âlî’nin Künhü’l-Ahbar adlı tezkiresinin incelenmesi ve söz konusu tezkirelerde yer alan birtakım maddelerin okunması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
17. yy. şair tezkirelerinden Riyazi Tezkiresi ve Kafzade Faizi Tezkiresinin incelenmesi ve örnek metinlerin okunması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
17. yy. şair tezkirelerinden Rıza Tezkiresi, Âsım Tezkiresi, Güftî’nin Teşrifâtü’ş-Şuarâ’sı ve bu tezkirelerden seçilmiş birtakım örneklerin karşılaştırılması incelemesi
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
18. yy. şair tezkirelerinden Safâyi Tezkiresi ve Sâlim Tezkiresinin incelenmesi ve örnek metinlerin okunması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
18. Yüzyıl sonrasında tezkire geleneğinin gösterdiği değişimin irdelenmesi
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
18. Yüzyıl sonrasında tezkire geleneğinin gösterdiği değişimin irdelenmesi
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Modernleşme bağlamında 19. Yüzyıl tezkirelerine genel bir bakış ve birtakım örneklerin irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Modernleşme bağlamında 19. Yüzyıl tezkirelerine genel bir bakış ve birtakım örneklerin irdelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Klasik dönem biyografi geleneğinin özelliklerini kavrar.
ÖÇ-2
Anadolu sahasındaki şuara tezkirelerini tanır.
ÖÇ-3
Örnek metinleri tanır ve analiz eder.
ÖÇ-4
Tezkire örnekleri üzerinden döneminin sosyal ve kültürel hayatını tanır.
ÖÇ-5
Klasik dönem biyografi geleneğinin modern biyografilerden farkını ayırt eder.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.