Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Klasik Türk Edebiyatı VIII

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB815 Klasik Türk Edebiyatı VIII 2/0/0 SA Türkçe 4
Dersin Amacı
 19. yüzyıl ve 20. Yüzyıl başlarında Osmanlı coğrafyasında gelişen klasik edebiyatın genel özelliklerinin kavranması, önemli temsilcileri ve onların ürettikleri eserlerin yorumlanması.


Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri 2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.

Temel Kaynaklar  Ahmet Hamdi Tanpınar. 19. Asır Türk edebiyatı Tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi, 1985.

Talat Halman vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.

M. Kayahan Özgül. Divan Yolu’ndan Pera’ya Selametle : Modern Türk Şiirine Doğru.Ankara: Hece Yayınları, 2006.

M. Kayahan Özgül. 19. Asrın Özel bir Edebiyat Mahfeli Olarak Encümen-i Şu’arâ. Ankara: Kurgan Edebiyat, 2012.

M. Kayahan Özgül. Osmanlı’nın Hzanında Gazel Dökümü. Ankara: Hece Yayınları, 2005.

M. Kayahan Özgül (ed.). Türk Edebiyatı Tarihine Bir Bakış: Eski Türk Edebiyatı. Ankara: Kurgan, 2013.

Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)

Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.

İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta 19. yüzyıldaki siyasi, sosyal ve kültürel hayatın genel bir tahlili, edebi mahfillerin etkinliği ve bunun edebiyat üretimlerine yansıması. Okuma, tartışma ve uygulama.
2. Hafta Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş manzum eserlerin genel özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
3. Hafta Bu dönem manzum eserlerin önceki dönemlerdeki edebi üretimlerle şekil, içerik, mazmun estetiği ve sanat açısından karşılaştırılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
4. Hafta Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta 20. Yüzyılın ilk çeyreğine ait siyasi, sosyal ve kültürel hayatın genel bir tahlili, edebi mahfillerin etkinliği ve bunun edebiyat üretimlerine yansıması. Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta Bu dönem manzum eserlerin önceki dönemlerdeki edebi üretimlerle şekil, içerik, mazmun estetiği ve sanat açısından karşılaştırılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri. Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta Seçilmiş manzum-mensur örneklerinden hareketle yüzyılın dili ve edebi zevkinin irdelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta : Seçilmiş manzum-mensur örneklerin karşılaştırılmalı tahlilinin yapılması Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta 19. ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilmiş biyografik eserlerin irdelenmesi. Biyografik eserlerinin özellikleri, yenileşme hareketleri çerçevesinde değerlendirilmesi ve edebiyat tarihi yazımında kullanılabilirliklerinin tartışılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta 19. ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilmiş biyografik eserlerin irdelenmesi. Biyografik eserlerinin özellikleri, yenileşme hareketleri çerçevesinde değerlendirilmesi ve edebiyat tarihi yazımında kullanılabilirliklerinin tartışılması. Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta Tanzimat ve Cumhuriyet dönemi edebi üretimlerinde klasik edebiyat izlerinin sürülmesi, karşılaştırmalı okumalar yapılması ve metinleraraılık bağlamında klasik edebiyatın nasıl kullanıldığının irdelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta Tanzimat ve Cumhuriyet dönemi edebi üretimlerinde klasik edebiyat izlerinin sürülmesi, karşılaştırmalı okumalar yapılması ve metinlerarasılık bağlamında klasik edebiyatın nasıl kullanıldığının irdelenmesi. Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta Final
16. Hafta Final
17. Hafta Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 35
Derse Devam / Katılım 1 15
Final 1 30


ÖÇ-1Klâsik Türk edebiyatının tarihsel süreci içerisinde 19. yüzyıl ve 20. yüzyılın ilk çeyreğinde üretilen edebi üretimleri kavrar.
ÖÇ-219. ve 20. yüzyılda üretilmiş klasik Türk edebiyatının önemli temsilcileri ve eserlerini sıralar.
ÖÇ-319. ve 20. yüzyılda üretilmiş klasik Türk edebiyatının genel özelliklerini ve üslûpsal değişimleri kavrar.
ÖÇ-4Klâsik dönem şiir anlayışı, imaj ve hayal dünyası çerçevesinde bu dönem metinlerini değerlendirir.
ÖÇ-5Seçilen metinlerin kültürel ve sosyal alt yapısını kavrar.
ÖÇ-6Seçilen örnekleri günümüz Türkçesine aktarır ve yorumlar.
ÖÇ-7Seçilen metinleri tür ve şekil bilgisi, edebî sanatlar bağlamında değerlendirir.
ÖÇ-8Metinlerin estetik yapısını ve sanat değerini değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8