Klasik Türk Edebiyatında şerh, şerhin tanımını, kapsamı, tarihi gelişimi, klasik ve modern şerh yöntemleri, bu dönem edebiyatına ait metin şerhlerini öğrenmek ve bu alandaki literatür bilgisinden haberdar olmak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, araştırma.
Temel Kaynaklar
Ceylan, Ömür Tasavvufi Şiir Şerhleri, Kapı Yayınları, İstanbul, 2007.
Ceylan, Ömür, Böyle Buyurdu Sufi, Kapı Yay., 2010.
Ceylan, Ömür. “Şerh”. Türkiye Diyânet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, Cilt: 38, 2010, s.565-568
Halman Talat vd. Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2006.
İsen, Mustafa vd.(2003), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Mazıoğlu, Hasibe (2009), Eski Türk Edebiyatı Makaleleri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Türk Dili Dergisi Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri)
Muhteva, şiir dili ve şekilde görülen yenileşme hareketleri bağlamında bu yüzyılda üretilmiş mensur eserlerin genel özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
5. Hafta
Belli başlı şerh metinleri ve özellikleri.
Okuma, tartışma ve uygulama.
6. Hafta
Şerhlere dair tasnif denemeleri ve bunların yorumlanması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Klasik Türk edebiyatındaki şerh metinlerinin tanınması.
Okuma, tartışma ve uygulama.
9. Hafta
Günümüz şerh metinleri ve bunların metotlarının incelenmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
10. Hafta
Geleneksel şerh metotları ve günümüz şerh yöntemlerinin örnek metinler üzerinden mukayesesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
11. Hafta
Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar.
Okuma, tartışma ve uygulama.
12. Hafta
Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar.
Okuma, tartışma ve uygulama.
13. Hafta
Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
14. Hafta
Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi.
Okuma, tartışma ve uygulama.
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Şerhin tanımını, kapsamını kavrar
ÖÇ-2
Klasik dönem Türk şerh geleneğinin tarihi gelişimi ve yöntemlerini öğrenir
ÖÇ-3
"Şarih" kimliğiyle ön plana çıkan mutasavvıfları, eserlerini ve üsluplarını tanır. Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımlarını yorumlayabilir.
ÖÇ-4
Tasavvufi şiirlere yazılmış önemli şerh metinlerini tanır, çözümler ve yorumlar.
ÖÇ-5
Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarını analiz eder, yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.