Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Karşılaştırmalı Dilbilim

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB411 Karşılaştırmalı Dilbilim 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı Dilbilimin türleri, alt alanları, bölümleri ve farklı diller arasındaki ilişkilerle ilgili bilgi ve becerileri geliştirmek.Toplumdilbilim, ruhdilbilim, sinirdilbilim, eğitimseldilbilim, klinikdilbilim vd. Dilbilim türlerinin çalışma ve inceleme alanlarının karşılaştırılması, Yapısalcılık, sesbilimsel, biçimbilimsel ve dizimbilimsel karşılaştırma yöntemleri, değişik dillerin sessel, biçimsel ve sözdizimsel özellikleri bakımından karşılaştırılması.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 13.00-15.00, AK3C0305
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 15.00-16.00, 3D19
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, sunum, tartışma, karşılaştırma yöntemi.
Temel Kaynaklar
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dil kavramı ve dilbilimin gelişimi, dilbilimin temel ilkeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
2. Hafta Dilbilimin türleri ve altbölümleri, diğer bilim dallarıyla ilişkileri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
3. Hafta Sesbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
4. Hafta Biçimbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
5. Hafta Sözdizimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
6. Hafta Anlambilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
7. Hafta Kökenbilimsel kuramların gelişimleri ve karşılaştırılması Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
10. Hafta Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
11. Hafta Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı anlambilgisi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
12. Hafta Türkçenin ağız ve lehçelerinde karşılaştırmalı kökenbilgisi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
13. Hafta Çeşitli dillerde karşılaştırmalı sesbilgisi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
14. Hafta Çeşitli dillerde karşılaştırmalı biçimbilgisi ve sözdizimi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
15. Hafta Çeşitli dillerde karşılaştırmalı anlambilgisi ve kökenbilgisi incelemeleri Araştırma, Sözlü Anlatım, Uygulama
16. Hafta Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Dilbilimin doğuşu, türleri, alt alanları hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2Çağdaş dilbilim kuramları ve karşılaştırmalı teoriler hakkında multidisipliner bakış açısı yeteneği kazanabilir.
ÖÇ-3Dilbilim türlerinin çalışma ve inceleme alanlarını karşılaştırma becerisi kazanabilir.
ÖÇ-4Dilbilimin alt dalları olan sesbilim, anlambilim, sözdizim, biçimdilim, edimbilim hakkında genel bilgiler edinerek, örnek metinlerle çağdaş dilbilim kuramlarına göre iletişim modeli oluşturma becerisi kazanabilir.
ÖÇ-5Dilbilimin çağdaş dünyaya kazanımları ve küresel dünyanın benlik yarışında dilbilimin ve Türkolojinin önemini kavrayabilme becerisi kazanabilir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5