Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türklerde Evren Algısı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB615 Türklerde Evren Algısı 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı


Mitoloji kavramını, Türk mitolojisinin teogonik yapısını öğrenip halk inanışları, halk edebiyatı, modern sanat eserleri üzerinde çözümleme yapmayı öğrenmektir.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Muharrem Kaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 15:00-16:45, 1B-16
Görüşme Saatleri ve Yeri 2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım

-Tartışma

-Soru-Yanıt

-Uygulama-Alıştırma 

-Sorun/Problem Çözme
Temel Kaynaklar

-Mitolojiden Efsaneye, Türk Mitolojisinin Türkiye’deki Efsanelerde İzleri, Bağlam Yay., İstanbul, 2007, 215 s.

- Manas’ın Yolculuğu, Muharrem Kaya, Bilge Karınca Yay., İstanbul, 2014.

- Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Joseph Campbell, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1

-Antik Dünyada ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü, yöneten: Yves Saint Bonnefoy, 2 Cilt, Türkçe haz.: Levent Yılmaz, Dost Kitabevi, Ankara, 2000, 1215 s.

-Mitlerin Özellikleri, Mircea Eliade, çev. Sema Rifat, Simavi Yayınları, İstanbul, 1993, 192 s.

-Şamanizm, Mircea Eliade, çev. İsmet Birkan, İmge Kitabevi, Ankara, 1999, 560 s.

-Tarihte ve Bugün Şamanizm, Abdülkadir İnan, Türk Tarih Kurumu Yayınevi, 3. baskı, Ankara, 1986, 241 s.

-Türk Kozmolojisine Giriş, Emel Esin, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2001, 198 s.

-Türk Mitolojisi, Bahaeddin Ögel, 2 Cilt, Türk Tarih Kurumu Yayınevi, Ankara, 1993, XVI+610 s.

-Türk Mitolojisinin Ana Hatları Yaşar Çoruhlu, , Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 2002, 237 s.

-Türklerin Dini, Fuat Bozkurt, Cem Yayınevi, İstanbul, 1995, 248 s.

-Türklerin ve Moğolların Eski Dini, Jean-Paul Roux, çev. Aykut Kazancıgil, İşaret Yayınevi, 2. baskı, İstanbul, 1998, VIII+303 s. 

Diğer Kaynaklar -

- Mitoloji, Hayali Dünyalara Eksiksiz Rehber, Christopher Dell, çev. Nurettin Elhüseyni, Yapı Kredi Yay., İstanbul, 2012, 352 s.

- Müslüman Kültürdeki Mitolojik Unsurlar, Mehmet Evkuran, yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1997, 87 s.

- İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Alaeddin Şenel, Ankara Üniversitesi Yay., Ankara, 1982, 324 s.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Mitoloji kavramı. Mitin mahiyeti. Mitolojiye bakışlar ve yorumlar. Yaban toplum düşüncesinin temel özellikleri. Animizm, dinamizm, totemizm, fetişizm, politeizm, monoteizm kavramlarının örneklerle açıklanması. anlatım
2. Hafta Uygarlık tarihinde toplumların gelişimi, genel özellikleri. Mitolojik anlatıların sınıflandırılması. Yaratılış efsanelerinde teogoni, kozmogoni, antropogoni unsurlarının açıklanması. anlatım
3. Hafta Şamanistik Türk mitolojisinde kozmogonik yapının açıklanması. tartışma
4. Hafta Şamanistik mitolojide, gök kavramı, göğün katları, adlandırılması, güneş ve ayla ilgili inançlar, yıldızlar ve burçların adlandırılması, bunlarla ilgili inançlar. anlatım
5. Hafta Türk mitolojisinde dünyanın şekli, dağ ve ağaç. anlatım-tartışma- uygulama
6. Hafta Türk mitolojisinde su, göl, ırmak. anlatım-tartışma
7. Hafta Totemizm ve Türk mitolojisinde totemizm izleri. Türk mitolojisinde hayvanlar. anlatım-tartışma
8. Hafta Türk mitolojisinde antropogonik bilgiler. Türk mitolojisinde Hayvan ana/ata, Ağaç ana/ata, Dağ ana/ata, babasız türeme. Bu bilgilerin halk edebiyatındaki izleri. anlatım-sorun çözme
9. Hafta Psikanalitik açıdan mit kahramanlarını yorumlayan Freud, Rank, Campbell ve Jung’un düşüncelerinin özetle anlatılması. Bu modellerden birine uygun bir Türk destan kahramanının biyografisinin çözümlenmesi. anlatım-sorun çözme
10. Hafta Türk mitolojisinde eskatolojik bilgiler ve bunların halk edebiyatına yansıması. anlatım-sorun çözme
11. Hafta Türk mitolojisini oluşturan, yaşatan şamanlar, yetişmeleri, işlevleri, uygulamaları, gelenekleri, eşyalarının sembolik anlamları. anlatım-sorun çözme
12. Hafta Türk mitolojisinin Çin, Hint, Sümer, Mısır ve Yunan mitolojisi ile benzerlikleri, farklılıkları. anlatım-sorun çözme
13. Hafta Türk mitolojisinin Kızılderili ve İskandinav mitolojisi ile benzerlikleri, farklılıkları. anlatım-sorun çözme
14. Hafta Çağdaş edebî eserlerde mitolojik unsurlar. sorun çözme
15. Hafta Final haftası
16. Hafta Final haftası
17. Hafta Final haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1Türk mitolojisinin konu alanını bilir.
ÖÇ-2Mitolojinin ne olduğunu bilir ve metinlerdeki izlerini tespit eder.
ÖÇ-3Gökyüzündeki tanrı ve kutsal ruhlarla ilgili halk inanışlarını bilir, bunun kökenlerini açıklar.
ÖÇ-4Halk inanışı, memorat, efsane, masal, destan ve halk hikayelerindeki mitolojik unsurları tespit eder.
ÖÇ-5Ermişler ve türbelerle ilgili inanışların ata kültüyle ilgili olduğunu yorumlar.
ÖÇ-6Dağ, ağaç, göl, ırmak gibi tabiat unsurlarıyla ilgili inanışların kökenindeki animizmi açıklar.
ÖÇ-7Büyü mantığını, çeşitlerini açıklar, büyüsel amaçlı âdet ve inanışları değerlendirir.
ÖÇ-8Türkiye’deki halk inanışlarının kökenindeki Şamanizm unsurlarını değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5                
ÖÇ 6                
ÖÇ 7                
ÖÇ 8