Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türkçenin Sözlükleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB310 Türkçenin Sözlükleri 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Sözlük Bilimi ve Türkçenin Sözlüklerini yakından tanımak, sözlük oluşturmanın esasını kavramaktır. 
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Türkmen
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri CUMA, 09:00-11:00, CATS SANAL SINIF.
Görüşme Saatleri ve Yeri SALI 15:00-16:00 ,AK 3D 12
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, araştırma, mukayeseli uygulama.
Temel Kaynaklar -Atalay, Besim ( 1986), Divanü Lügat'it- Türk I-II-III , TDK Yay.,Ankara.

 Atalay, Besim ( 1945), Et- Tuhfetüt-üzZekiyye fil- Lügat-it Türkiyye, TDK Yay., İstanbul.

 Caferoğlu, Ahmet (1938), Uygur Sözlüğü, İstanbul.

 Eren, Hasan, (1999), Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Bizim Büro Yayınları, Ankara.

 Gülensoy, Tuncer( 2007), Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin ( Tarihi- Yaşayan Türk Lehçeleri, Anadolu Ağızları ve Altay Dilleri ile Karşılaştırmalı) Köken Bilgisi Sözlüğü, TDK Yay., Ankara.

 Barutçu Özönder, F. Sema (Haz.) (1996), Ali Şir Nevayi, Muhakemetü'l- Lügateyn, TDK Yay., Ankara.
Diğer Kaynaklar -Ercilasun, Ahmet (vd.) (1991), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Sözlük Bilimi çalışmalarının dil incelemeleri içindeki yeri ve günümüze kadar sözlük bilimi çalışmalarının geçirdiği aşamalar. Anlatım
2. Hafta Sözlük türleri Anlatım
3. Hafta Sözlük türleri Anlatım, tartışma
4. Hafta Sözlük Yapımcılığına tarihsel bakış; Türk Dilinin ilk sözlükleri Anlatım, tartışma
5. Hafta Sözlük yapımcılığına tarihsel bakış; Türk Dilinin İlk sözlükleri Anlatım, tartışma
6. Hafta Eski Türkçenin Sözlükleri Anlatım
7. Hafta Türk Dilinin Etimolojik Sözlükleri (Clauson,Sevortyan, Tietze vd.) Tartışma, okuma
8. Hafta Vize Vize
9. Hafta İki Dilli Sözlükler Anlatım
10. Hafta Terim Sözlükleri Anlatım, okuma
11. Hafta Kavram Karşılama Yolları Tartışma, anlatım
12. Hafta Kavram Karşılama Yolları Tartışma, anlatım
13. Hafta Sözlük Yapımcılığının yararlandığı İnceleme Alanları: Köken bilimi ve Ses Bilimi Anlatım, tartışma
14. Hafta Uluslararası fonetik alfabe, seslerin çevri yazımı, transkripsiyon işaretleri. Anlatım, tartışma.
15. Hafta Önemli, tarihi sözlükler üzerinde inceleme Tartışma, anlatım, okuma
16. Hafta Final Final
17. Hafta Final Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Türkçenin söz varlığının özelliklerini ve söz varlığındaki ögeleri tanır.
ÖÇ-2Türkçenin söz varlığını etkin bir biçimde kullanır.
ÖÇ-3Türk sözlükçülüğünün tarihini ve ilkelerini araştırır.
ÖÇ-4Sözlük birimleriyle ilgili anlam olaylarını inceler.
ÖÇ-5Söz varlığını geliştirmede sözlüğün önemini anlar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5