Eren, Hasan, (1999), Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü, Bizim Büro Yayınları, Ankara.
Gülensoy, Tuncer( 2007), Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin ( Tarihi- Yaşayan Türk Lehçeleri, Anadolu Ağızları ve Altay Dilleri ile Karşılaştırmalı) Köken Bilgisi Sözlüğü, TDK Yay., Ankara.
Barutçu Özönder, F. Sema (Haz.) (1996), Ali Şir Nevayi, Muhakemetü'l- Lügateyn, TDK Yay., Ankara.
Diğer Kaynaklar
-Ercilasun, Ahmet (vd.) (1991), Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Sözlük Bilimi çalışmalarının dil incelemeleri içindeki yeri ve günümüze kadar sözlük bilimi çalışmalarının geçirdiği aşamalar.
Anlatım
2. Hafta
Sözlük türleri
Anlatım
3. Hafta
Sözlük türleri
Anlatım, tartışma
4. Hafta
Sözlük Yapımcılığına tarihsel bakış; Türk Dilinin ilk sözlükleri
Anlatım, tartışma
5. Hafta
Sözlük yapımcılığına tarihsel bakış; Türk Dilinin İlk sözlükleri
Anlatım, tartışma
6. Hafta
Eski Türkçenin Sözlükleri
Anlatım
7. Hafta
Türk Dilinin Etimolojik Sözlükleri (Clauson,Sevortyan, Tietze vd.)
Tartışma, okuma
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
İki Dilli Sözlükler
Anlatım
10. Hafta
Terim Sözlükleri
Anlatım, okuma
11. Hafta
Kavram Karşılama Yolları
Tartışma, anlatım
12. Hafta
Kavram Karşılama Yolları
Tartışma, anlatım
13. Hafta
Sözlük Yapımcılığının yararlandığı İnceleme Alanları: Köken bilimi ve Ses Bilimi
Anlatım, tartışma
14. Hafta
Uluslararası fonetik alfabe, seslerin çevri yazımı, transkripsiyon işaretleri.
Anlatım, tartışma.
15. Hafta
Önemli, tarihi sözlükler üzerinde inceleme
Tartışma, anlatım, okuma
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Türkçenin söz varlığının özelliklerini ve söz varlığındaki ögeleri tanır.
ÖÇ-2
Türkçenin söz varlığını etkin bir biçimde kullanır.
ÖÇ-3
Türk sözlükçülüğünün tarihini ve ilkelerini araştırır.
ÖÇ-4
Sözlük birimleriyle ilgili anlam olaylarını inceler.
ÖÇ-5
Söz varlığını geliştirmede sözlüğün önemini anlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.