Bu dersin amacı Kökenbilimi (Etimoloji)'nin çalışma alanını ve yöntemlerini öğretmek, Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış kökenbilimi çalışmalarını tanımak ve incelemek, öğrencilerin bilimsel bir köken araştırması yapmalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topci
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 09:00-11:00, 4B-08-10
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Hacı Ömer Karpuz, 3-D-19
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, uygulama
Temel Kaynaklar
Marek Stachowski, Etimoloji, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara 2011.
Hasan Eren, Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü.
Andreas Tietze, Tarihi ve Etimolojik Türkiye Türkçesi Lugati.
Tuncer Gülensoy, Türkiye Türkçesindeki Türkçe Sözcüklerin Köken Bİlgisi Sözlüğü
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kökenbilimi (Etimoloji) nedir? Kökenbiliminin çalışma alanları
Sözlü anlatım
2. Hafta
Kökenbilimin çalışma yöntemleri
Sözlü anlatım
3. Hafta
Halk etimolojisi nedir? Hatalı kökenbilim çalışmalarının sebepleri nelerdir
Sözlü anlatım
4. Hafta
Örnek bir kökenbilim çalışması üzerinde yöntemlerin incelenmesi
Sözlü anlatım
5. Hafta
Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış kökenbilimi çalışmaları
Sözlü anlatım
6. Hafta
Kökenbilimi sözlüklerinin hazırlanma aşamaları
Sözlü anlatım
7. Hafta
Konuşma ve yazı yoluyla alıntılanan sözcüklerin zaman içerisinde geçirdikleri ses ve anlam değişmeleri
Sözlü anlatım
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
10. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
11. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
12. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
13. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
14. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
15. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
16. Hafta
Uygulamalı kökenbilimi çalışması
Uygulama, sunum
17. Hafta
Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Bu dersi başarıyla tamamlayanlar Kökenbilimin çalışma alanını ve yöntemlerini kavrarlar.
ÖÇ-2
Hatalı köken çalışmalarının nasıl yapıldığını ve doğru yöntemlerin nasıl uygulanacağını öğrenirler.
ÖÇ-3
Türkiye Türkçesi ile ilgili daha önce yapılmış köken araştırmalarını tanırlar.
ÖÇ-4
Bilimsel bir köken araştırması yapacak yetkinliğe ulaşırlar.
ÖÇ-5
Türkçedeki bazı yer, kişi, eşya vb. adlarının tarih boyunca geçirdiği ses ve anlam değişiklikleri hakkında fikir sahibi olurlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.