Klasik Türk Edebiyatında Nazım Şekilleri ve Türleri
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
TDEB212
Klasik Türk Edebiyatında Nazım Şekilleri ve Türleri
2/0/0
SA
Türkçe
2
Dersin Amacı
Klasik Türk edebiyatındaki şekil ve türleri anlamları, birbiriyle ilgisi ve örnek metinlerle öğrenmektir.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Yağız Yalçınkaya
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
2018-2019 Bahar döneminde bu ders teklif edilmemiştir.
AÇA Mehmet, Gökalp Haluk, KOCAKAPLAN İsa (2011), Başlangıçtan Günümüze Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi, Kesit Yayınları, İstanbul.
AKKUŞ, Metin (2007), Klasik Türk Şiirinin Anlam Dünyası, Fenomen Yayınları, Erzurum.
CENGİZ, Halil Erdoğan (1986), Divan Şiirinde Musammatlar, Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı (Divan Şiiri), s.291-429, TDK, Ankara.
ÇAVUŞOĞLU, Mehmed (1986), Kaside, Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı (Divan Şiiri), s.17-76, TDK, Ankara.
DİLÇİN, Cem (1986), Gazel, Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı (Divan Şiiri), s.78-247, TDK, Ankara.
DİLÇİN, Cem (2009), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK, Ankara.
ÜNVER, ismail (1986), Mesnevi, Türk Dili Dergisi, Türk Şiiri Özel Sayısı (Divan Şiiri), s.430-563, TDK, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş. Tür ve şekil tanımı, farkı ve ilişkisi. Divan Tertibi.
Klasik Türk edebiyatındaki tür ve şekilleri çeşitli başlıklar altında tasnif eder.
ÖÇ-3
Tür ve şekille ilgili analiz ve değerlendirmeler yapar.
ÖÇ-4
Tür ve şekil bilgisinden hareketle klasik Türk Edebiyatı geleneğinin karakteristik özelliklerine dair yorum geliştirebilir.
ÖÇ-5
Klasik Türk edebiyatı araştırmalarına dair fikir geliştirebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.