Klasik Türk edebiyatında örnek metin tahlil çalışmalarının incelenmesi ve uygulamalar yoluyla öğrencilerin alana dair derinlemesine bilgi edinmesini sağlamak.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
CUMA, 15.00-17.00, SANAL SINIF
Görüşme Saatleri ve Yeri
SALI, 13.00-15.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım
-Tartışma
-Soru-Yanıt
-Uygulama-Alıştırma
-Sorun/Problem Çözme
Temel Kaynaklar
TARLAN, Ali Nihad (2004), Şeyhî Divanı'nı Tedkik, Akçağ Yayınları, Ankara.
TOLASA, Harun (2001), Ahmet Paşa'nın Şiir Dünyası, Akçağ Yayınları, Ankara.
ÇAVUŞOĞLU, Mehmed (1971), Necati Bey Divanı'nın Tahlil, MEB, Ankara.
KURNAZ, Cemal (1987), Hayâlî Bey Divanı’nın Tahlili, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara.
SEFERCİOĞLU, Nejat (1990), Nev'i Divanı'nın Tahlili, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş. Metinle ilgili şerh, inceleme, tahlil, çözümleme vb. kavramların açıklanması.
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
2. Hafta
Metin tahlillerinin genel planı.
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
3. Hafta
Şeyhi Divanı (Tahlil)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
4. Hafta
Şeyhi Divanı (Uygulama)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
5. Hafta
Ahmed Paşa Divanı (Tahlil)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
6. Hafta
Ahmed Paşa Divanı (Uygulama)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
7. Hafta
Necati Bey Divanı (Tahlil)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
8. Hafta
Ara Sınav
Ara Sınav
9. Hafta
Necati Bey Divanı (Uygulama)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
10. Hafta
Nev'i Divanı (Tahlil)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
11. Hafta
Nev'i Divanı (Uygulama)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
12. Hafta
Hayali Bey Divanı (Tahlil)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
13. Hafta
Hayali Bey Divanı (Uygulama)
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
14. Hafta
Mesnevi Tahlilleri
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
15. Hafta
Mensur Eser İnceleme Örnekleri
anlatım, soru-cevap, örnekleme, karşılaştırma, tartışma, uygulama
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Final
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Şerh, İnceleme, Tahlil, Çözümle vb. kavramları açıklar.
ÖÇ-2
Klasik metinler üzerinde tahlil uygulaması yapar.
ÖÇ-3
Klasik metinleri yorumlar.
ÖÇ-4
Klasik metinlere modern yaklaşımları tanır.
ÖÇ-5
Klasik metinlerin tahliline dair çeşitli görüşleri tartışır.
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.