Lisans
Fen-Edebiyat Fakültesi
Türk Dili ve Edebiyatı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Türkçenin Gramerleri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEB410 Türkçenin Gramerleri 2/0/0 SA Türkçe 3
Dersin Amacı
Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin gramer yapılarını incelemek ve karşılaştırmak.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 11.00-13.00, AK1C0810
Görüşme Saatleri ve Yeri Perşembe, 15.00-16.00 AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
Temel Kaynaklar

Banguoğlu, Tahsin; Ana Hatlarıyla Türk Grameri Kılavuz Kitap, Ankara,1979.

Banguoğlu, Tahsin; Türk Grameri, Ses Bilgisi, Ankara, 1959.

Bilgegil, M. Kaya; Türkçenin Dilbilgisi, İstanbul, 1982.

Buran, Ahmet ve Alkaya, Ercan; Çağdaş Türk Yazı Dilleri I-II-III-IV.

Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Köktürk Grameri ve Orhun metinlerinin sözdizimsel incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
2. Hafta Köktürk Grameri ve Orhun metinlerinin sözdizimsel incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
3. Hafta Uygur Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
4. Hafta Karahanlı Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
5. Hafta Harezm Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
6. Hafta Kıpçak Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
7. Hafta Çağatay Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
8. Hafta Vize Vize
9. Hafta Tarihi Türk yazı dillerinin metinler üzerinden gramerlerinin karşılaştırılması Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
10. Hafta Çağdaş Türk yazı dilleri Batı grubu gramer incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
11. Hafta Çağdaş Türk yazı dilleri Batı grubu gramer incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
12. Hafta Çağdaş Türk yazı dilleri Doğu grubu gramer incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
13. Hafta Çağdaş Türk yazı dilleri Kıpçak grubu gramer incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
14. Hafta Çağdaş Türk yazı dilleri Karluk grubu gramer incelemesi Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
15. Hafta Final Final
16. Hafta Final Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Tarihi Türkçenin gramer yapıları hakkında bilgi edinir
ÖÇ-2Çağdaş Türk yazı dillerinin sınıflandırılması hakkında genel bilgi edinir
ÖÇ-3Çağdaş yazı dillerinin gramerleri hakkında bilgi edinir
ÖÇ-4Tarihi ve çağdaş Türk yazı dillerini genel olarak karşılaştırma yeteneği kazanır
ÖÇ-5Gramer yapılarından hareketle Türkiye Türkçesinin sözdizimsel yapısı hakkında bilgi edinir
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16
ÖÇ 1                
ÖÇ 2                
ÖÇ 3                
ÖÇ 4                
ÖÇ 5