Tarihi ve çağdaş Türk lehçelerinin gramer yapılarını incelemek ve karşılaştırmak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 11.00-13.00, AK1C0810
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 15.00-16.00 AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
Temel Kaynaklar
Banguoğlu, Tahsin; Ana Hatlarıyla Türk Grameri Kılavuz Kitap, Ankara,1979.
Banguoğlu, Tahsin; Türk Grameri, Ses Bilgisi, Ankara, 1959.
Bilgegil, M. Kaya; Türkçenin Dilbilgisi, İstanbul, 1982.
Buran, Ahmet ve Alkaya, Ercan; Çağdaş Türk Yazı Dilleri I-II-III-IV.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Köktürk Grameri ve Orhun metinlerinin sözdizimsel incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
2. Hafta
Köktürk Grameri ve Orhun metinlerinin sözdizimsel incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
3. Hafta
Uygur Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
4. Hafta
Karahanlı Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
5. Hafta
Harezm Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
6. Hafta
Kıpçak Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
7. Hafta
Çağatay Grameri ve Uygur metinlerinin incelenmesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
8. Hafta
Vize
Vize
9. Hafta
Tarihi Türk yazı dillerinin metinler üzerinden gramerlerinin karşılaştırılması
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
10. Hafta
Çağdaş Türk yazı dilleri Batı grubu gramer incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
11. Hafta
Çağdaş Türk yazı dilleri Batı grubu gramer incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
12. Hafta
Çağdaş Türk yazı dilleri Doğu grubu gramer incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
13. Hafta
Çağdaş Türk yazı dilleri Kıpçak grubu gramer incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
14. Hafta
Çağdaş Türk yazı dilleri Karluk grubu gramer incelemesi
Sözlü anlatım, sunum ve tartışma.
15. Hafta
Final
Final
16. Hafta
Final
Final
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Tarihi Türkçenin gramer yapıları hakkında bilgi edinir
ÖÇ-2
Çağdaş Türk yazı dillerinin sınıflandırılması hakkında genel bilgi edinir
ÖÇ-3
Çağdaş yazı dillerinin gramerleri hakkında bilgi edinir
ÖÇ-4
Tarihi ve çağdaş Türk yazı dillerini genel olarak karşılaştırma yeteneği kazanır
ÖÇ-5
Gramer yapılarından hareketle Türkiye Türkçesinin sözdizimsel yapısı hakkında bilgi edinir
Program Çıktıları
PÇ-1
PÇ 1.Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
PÇ-2
PÇ 2. Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma olanağı bulur.
PÇ-3
PÇ 3. Halk bilimi (folklor) alanında derleme ve araştırma yapabilir.
PÇ-4
PÇ 4. Atatürk İlkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi edinir.
PÇ-5
PÇ 5. Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihsel gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve bilimsel çeviriyazı alfabesine aktarır.
PÇ-6
PÇ 6. Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerine sahiptir.
PÇ-7
PÇ 7. Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanır ve uygular.
PÇ-8
PÇ 8. Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-9
PÇ 9. Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-10
PÇ 10. Türk Dili ve Edebiyatı alanında gerçekleştirilen çeşitli kültürel, sosyal ve sanatsal etkinliklere katılır, bu etkinliklerde görev alır.
PÇ-11
PÇ 11. En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-12
PÇ 12. Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dilbilim açısından eleştiri yapar.
PÇ-13
PÇ 13. Bilgisayar, bilişim ve bilgi teknolojilerini alanı için verimli bir şekilde kullanır.
PÇ-14
PÇ 14. Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-15
PÇ 15. Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-16
PÇ 16. Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.